Zamilovaní oslavujú nielen na Valentína. Sviatok „zamilovaných“ oslavuje 70 percent Slovákov a 75 percent Čechov, a to buď v deň sv. Valentína 14. februára, alebo tradične na „deň lásky“ 1. mája.  Alebo majú svoj vlastný „deň lásky“, napríklad v deň výročia zoznámenia sa alebo svadby. Spoločnosť GfK uskutočnila valentínsky prieskum medzi Čechmi a Slovákmi staršími ako 15 rokov, kde v obidvoch republikách zisťovala postoje všetkých generácií k tomuto sviatku zamilovaných.

Prieskum Sviatok zamilovaných Valentín oslavuje 70 percent Slovákov-autor fotokolaze Marian Luha
Ilustračná fotokoláž – z projektu Rýmovačky spod periny – autor: Marián Luha

 

Takmer polovica Čechov a dve pätiny Slovákov tento sviatok skôr nemajú radi. Naopak, tento sviatok zbožňuje necelá pätina Čechov a Slovákov. Ľudia si na Valentína kupujú rôzne darčeky, drobnosti, najviac však prevažujú sladkosti, kvety a večera.

Viac ako polovica Čechov i Slovákov bude tráviť sviatok lásky doma pri domácej romantike. A koľko sú ľudia ochotní minúť na sviatok sv. Valentína? Priemerne Slováci minú na valentínsky darček okolo 25 euro, Česi sú o niečo menej štedrí a minú len 18 euro.

Obľúbenosť sviatku sv. Valentína

Ak sa pozrieme na obľúbenosť sviatku sv. Valentína, 18 percent Slovákov  a 17 percent Čechov má tento sviatok v obľube. Naopak, 40 percent Slovákov a 49 percent Čechov tento sviatok neobľubuje. Najviac tento sviatok oslavujú mladí ľudia do veku 45 rokov. Viac oslavujú tento sviatok ženy ako muži.

Sviatok sv. Valentína alebo radšej 1. mája?

45 percent Slovákov a 40 percent Čechov oslavuje svätého Valentína. Českí muži oslavujú tento sviatok menej často ako ženy, a to v pomere 43 percent vs. 37 percent. Na Slovensku obe pohlavia tento sviatok oslavujú rovnako. Iba sviatok Valentína oslavuje 31 percent Slovákov a 13 percent Čechov, v Čechách sú viac do osláv zapojení muži (16 percent) ako ženy (10 percent).

Na Slovensku je tento pomer vyrovnaný. Iba 1. máj oslavuje 18 percent Čechov a 3 percentá Slovákov. V oboch krajinách sú to častejšie ženy, ktoré oslavujú 1. máj a sú to hlavne ľudia nad 36 rokov. Naopak, mladší viac oslavujú Valentína.

Kde budú ľudia na sv. Valentína?

„Viac ako polovica opýtaných Slovákov a Čechov oslávi sviatok svätého Valentína doma pri domácej romantike. Traja z desiatich Čechov a jeden z piatich Slovákov si zájdu do reštaurácie na večeru na niečo dobré a sú to predovšetkým ľudia vo vekovej kategórii od 26 do 35 rokov.

Niektorí ľudia dávajú v deň lásky prednosť kultúre a vyjdú si do divadla, kina či za inou kultúrou (6 percent Čechov vs. 8 percent Slovákov). 14 percent Čechov a 12 percent Slovákov sviatok Valentína určite oslávi, len ešte nevie ako a kde. Viac ako jeden z desiatich Slovákov a Čechov plánuje na Valentína buď zájazd vo svojej domovine alebo v zahraničí, predĺžený víkend, alebo aj wellness, masáž či vírivku,“ hovorí Barbora Hrapková Šlosárová, Sector Leader Consumer Goods & Retail zo spoločnosti GfK.

Aké darčeky sú najobľúbenejšie na Valentína?

Najobľúbenejším darčekom sú sladkosti, ktorými sa obdarúvajú takmer dvaja z piatich Čechov a Slovákov. Viac než polovica českých mužov a dvaja z piatich Slovákov, ktorí oslavujú sviatok sv. Valentína, dávajú svojej partnerke rezané kvety.

Dve pätiny Čechov aj Slovákov považujú za darček romantickú večeru alebo večeru s partnerom. Ženy viac ako muži kupujú svojim drahým polovičkám sladkosti, víno či sekt alebo večeru. Muži naopak najviac obdarúvajú svoje partnerky rezanými kvetmi, parfémom, spodným prádlom a šperkami.

Koľko priemerne minieme na Valentína?

V priemere minú Slováci na valentínsky darček 25 euro. Naši západní susedia – Česi minú menej, v priemere iba 18 euro. Viac ako traja z piatich Čechov a viac ako polovica Slovákov minie na valentínsky darček rovnakú sumu ako vlani. Jeden z piatich Čechov a jeden zo štyroch Slovákov plánuje minúť viac ako vlani a sú to hlavne muži.

Čo najhoršie dostali ľudia na Valentína?

„Ľudia spomenuli medzi najhoršími darčekmi to, keď na nich polovička zabudla s darčekom. Ďalej medzi najmenej obľúbené darčeky patria ponožky, plyšové hračky, ale aj rozchod s partnerom. Dvaja z piatich Čechov a jeden z troch Slovákov uvádza, že nedostávajú žiaden darček. Naopak jeden zo štyroch Čechov a jeden z troch Slovákov považuje darček od svojej drahej polovičky za veľmi dobrý a sú spokojní s jeho výberom,“ uzatvára B. Hrapková Šlosárová.

O prieskume

Prieskum bol realizovaný metódou CAWI na vzorke 500 respondentov v Českej republike a na Slovensku v januári 2015.

O spoločnosti GfK

Spoločnosť GfK je dôveryhodným partnerom pri poskytovaní dôležitých informácií o trhu a o spotrebiteľoch, ktoré umožňujú klientom prijímať lepšie rozhodnutia. V spoločnosti GfK kombinujeme prácu a nadšenie viac ako 13 000 expertov na prieskum trhu s 80-ročnými skúsenosťami v oblasti vedeckej práce s dátami.

To spoločnosti GfK umožňuje poskytovať životne dôležité globálne informácie kombinované so znalosťou miestnych trhov vo viac ako 100 krajinách celého sveta. Vďaka inovatívnym technológiám a vedeckému spracovaniu dát dokážeme v spoločnosti GfK transformovať veľké objemy dát na inteligentné a relevantné údaje a umožniť tak našim klientom získať konkurenčný náskok a obohatiť skúsenosti, zážitky a výber ich spotrebiteľov a zákazníkov.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu