Rada pre reklamu na svojom poslednom zasadnutí posudzovala i sťažnosť na reklamnú kampaň používajúcu slogan Rušíme viazanosť u všetkých operátorov, ktorý propagoval ponuku mobilného operátora O2. Reklamu vyhodnotila Rada pre reklamu ako neetickú.

V zaslanom podnete Rade sťažovateľ namietal, „že O2 verejne prezentuje zrušenie viazanosti a preplatenie zmluvnej pokuty až do výšky 150 eur. Avšak po detailnom preštudovaní materiálov, čo z televíznej reklamy ani úvodných strán nie je zrejmé, vyplýva, že preplatenie zmluvnej pokuty vo výške 150 eur platí len v prípade, že zákazník bude využívať platené služby najbližších 30 mesiacov, paradoxne ešte dlhšie, ako je viazanosť operátorov na ktorých reklama „útočí“, kde napríklad v Orange ak zákazník ukončí viazanosť po mesiaci, musí doplatiť zvýhodnenú cenu zariadenia za zvyšných 23 mesiacov (tzn. 23/24 plnej ceny v prípade 150 eur musí vyplatiť 143,75 eur), kým v O2 musí doplatiť až 29/30 (t.j. 145 eur z vyplateného benefitu). Zákazník teda využije reklamovaný benefit iba v prípade, ak sa správa ako zákazník viazaný, na čo reklamou útočia,“ uviedla Rada pre reklamu.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu hlasovaním dospela k záveru, že reklamná kampaň je v rozpore s ustanoveniami článku 14 ods. 2, ktorý uvádza:

„Reklama nesmie obsahovať klamlivý údaj o vlastnom alebo o cudzom podniku a ani o jeho produktoch; za klamlivý údaj sa považuje aj údaj sám osebe pravdivý, ak môže vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu,“ uvádza Etický kódex reklamnej praxe.

„Arbitrážna komisia Rady pre reklamu v danom prípade uznala námietky sťažovateľa a je toho názoru, že tvrdenie v znení: „Rušíme viazanosť u každého operátora“ môže, vzhľadom na okolnosti a súvislosti v akých sa používa, uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu a je klamlivé, z dôvodu, že na to, aby zákazník mohol benefit využiť v plnej miere, musí využívať služby operátora minimálne do času, pokiaľ nie je splatená výška uhradenej pokuty, keďže zadávateľom poskytnuté finančné prostriedky sú zákazníkovi následne rozložené do mesačných platieb vo výške 5€. V prípade, že by zákazník prestal využívať služby operátora skôr, musí zostávajúcu čiastku za preplatenú pokutu doplatiť,“ uviedla Rada pre reklamu.

Uvedené je pritom pojmovou črtou tzv. „viazanosti“ pri využívaní elektronických komunikačných služieb, keď spotrebiteľ pred uplynutím určenej doby ukončí zmluvný vzťah a je povinný uhradiť poskytovateľovi služby zvyšnú sumu zadávateľom poskytnutého benefitu. Nie je teda pravdou, že zadávateľ „ruší viazanosť u všetkých operátorov“, pretože samotný mechanizmus poskytnutia benefitu v plnej výške predpokladá, že zákazník bude využívať služby operátora dlhodobo, čo je v prípade najvyššej možnej sumy za preplatenie zmluvnej pokuty (150€) až 30 mesiacov. Zadávateľ využíva určitý princíp závislosti spotrebiteľov k čerpaniu benefitu, pričom vo svojej podstate je práve táto závislosť základom viazanosti. Explicitné opísanie benefitu služby zadávateľa ako „rušenie viazanosti“ tak je spôsobilé priviesť v tomto prípade priemerného spotrebiteľa do omylu. S ohľadom na tieto skutočnosti vyhodnotila AK RPR reklamu ako porušujúcu Kódex,“ ako uviedla Rada pre reklamu.

citylight-o2-nova-trznica-ba-8-10-2016-obr-1
ukážka OOH (zdroj foto: MediaWatch.Dog)
REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu