foto: pixabay.com

Rádio Slobodná Európa je financované vládou USA. Cieľom rádia je v krajinách Východnej Európy, Centrálnej Ázie a Stredného Východu vysielať správy a analýzy, aby mali ľudia slobodný prístup k informáciám.

Rádio bolo nedávno opätovne spustené v Bulharsku a Rumunsku. Najnovšie by mohlo byť vysielanie spustené i v Maďarsku. Informácie zverejnil Budapest Business Journal.

Rádio Slobodná Európa bolo americkou vládou založené v roku 1949, prvé vysielanie sa uskutočnilo v roku 1950. V Maďarsku prestalo Rádio Slobodná Európa pôsobiť v roku 1993 po páde Berlínskeho múru.

Podľa denníka The New York Times obnovenie vysielania v Maďarsku je odrazom odklonu Maďarska od slobodnej a otvorenej vlády. Maďarsko v súčasnosti vedie predseda vlády Viktor Orbán.

Spojenci Viktora Orbána ovládajú verejné a väčšinu súkromných spravodajských médií v krajine, čím je ohrozená sloboda tlače a pluralita v Maďarsku.

Opätovné spustenie rádia v Maďarsku ešte čaká na schválenie Kongresom USA.
„Prípravu na domácej pôde sme urobili, spustenie vysielania má širokú podporu, sme pripravení pokračovať k jej spusteniu,“ pre The New York Times uviedol šéf agentúry John Lansing.

Počiatočný rozpočet na spustenie vysielania by mohol dosiahnuť až 750-tisíc USD. V Maďarsku by mala byť zriadená aj kancelária. Podľa Budapest Business Journal by malo byť v máji 2020 rádio čiastočne spustené a v priebehu jedného roka by malo fungovať v plnej prevádzke.

Viktor Orbán je podľa denníka The New York Times spojencom amerického prezidenta Donalda Trumpa. Obaja vedúci predstavitelia sa stretli v máji 2019, potom ako bol Viktor Orbán pozvaný do Bieleho domu.

Obavy z vysielania rádia má aj veľvyslanec USA v Budapešti David Cornstein. Veľvyslanec, ktorý je priateľom Donalda Trumpa žiadal agentúru o uistenie, že rádio sa nebude zameriavať na negatívne správy o maďarskej vláde alebo na investigatívnu žurnalistiku.

Americký vládny úradníci, ale podľa zákona nemajú právo zasahovať do redakčnej nezávislosti Rádia Slobodná Európa.

Podľa vedeckého pracovníka Charlesa Gati malo byť rádio v Maďarsku opätovne spustené už dávno. On sám žiadal o jeho spustenie už v roku 2012.

„Je najvyšší čas, aby sme rádio spustili,“ pre denník The New York Times uviedol Charles Gati.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu