Al Di Meola - All Your Life (A Tribute to The Beatles) - obal
Al Di Meola – All Your Life (A Tribute to The Beatles), obal, zdroj: Dr. Horák

Liverpoolská štvorica The Beatles sa stala inšpiráciou pre mnohých muzikantov. Slávny americký gitarista ich tiež prepracoval, avšak s citom a vkusom.

Príhoda na úvod: Držiteľ Grammy a mnohých ďalších ocenení Al Di Meola už bol aj na Slovensku, napríklad v rámci Bratislavských Jazzových Dní, keď sa ešte konali v PKO. K jeho vystúpeniu sa viaže tragikomická historka, keď mal vystúpiť tento génius ako vrchol „džezákov“ v nedeľu večer. Meola nepotreboval za nevyhnutné zúčastniť sa zvukových skúšok, kde organizátori muzikantom rozdávali akreditácie, preto vkráčal do sály PKO medzi hromadu ľudí a chcel sa dostať k pódiu.

Aspoň taký bol jeho plán. Naše čierne gorily pri vstupe ho však zastavili a pýtali si akreditáciu, načo sa Meola pokojným tónom ohradil, že on tu dnes vystupuje, takže by sa rád dostal k pódiu. Nestačilo. Napokon vytiahol identifikačný preukaz, postavil sa k plagátu, kde bolo giga písmom napísané jeho meno, ukazoval svoj doklad a rukami nohami vysvetľoval, že on bude o chvíľu hrať.

Pritom prstom ukazoval na meno na plagáte a snažil sa vysvetliť protistrane, že na plagáte a v doklade je jednoznačná zhoda. Nezabralo. Peripetie pri vstupe si všimli fanúšikovia jazzu popíjajúci pivko vo foyer a rovnako sa snažili presvedčiť „inteligentov“, aby ho vpustili.

Agresia cvičených chlapcov sa stupňovala, až kým sa toto faux pas nedostalo hlavnému organizátorovi, ktorý konečne vydal pokyn (rozumej krik na plné pľúca), aby Al Di Meolu vpustili. Vtipným introm jeho vystúpenia teda bol hurónsky rehot fanúšikov vo foyer…

Som si istá, že v bratislavskej Starej Tržnici, kde vystúpi tento utorok 9. júna sa mu už nič podobné nestane :)
Vystúpi so svojím špeciálnym koncertným programom Beatles & More.

Dnes už štvornásobný víťaz ankety časopisu Guitar Player Magazine v kategórii Najlepší jazzový gitarista, ktorý svojou zaľúbenosťou do latinsko-amerických rytmov, funky a jazzu, už v 70-tych rokoch študoval na Berklee College of Music. Spolupráca s ďalším virtuózom Chickom Coreom ho preslávila po celom svete a platne, ktoré spoločne vydali, sú dodnes vo fonotéke každého jazzového priaznivca.

Recenzia albumu Al Di Meola vzdal poctu legendárnym Beatles
Al Di Meola (zdroj: Dr. Horák)

Neostal však stáť na jednom mieste, spolupracoval s mnohými slávnymi, najmä jazzovými hudobníkmi, pričom experimentoval na poli fusion music. V jeho tvorbe nájdete temperamentné flamenco, ale aj elektroniku a dokonca sa nevyhol ani spolupráci s rockovo ladeným Carlosom Santanom.

Tentoraz sa rozhodol uctiť si legendárnych The Beatles, čo napokon už spravili mnohí jazzoví muzikanti. Platňa All Your Life (A Tribute to The Beatles) prináša 14 známych skladieb od Beatles, medzi ktorými napríklad nechýbajú And I Love Her, Michelle, Eleanor Rigby, Penny Lane, Blackbird a mnohé ďalšie. Už hneď po prvých tónoch si uvedomíte, že Di Meola pristúpil k dielu Lennona a McCartneyho so skutočnou pokorou.

Nemal potrebu experimentovať, ani bezducho kopírovať. Krásny, čistý, akustický zvuk gitary je hlavnou devízou. Samozrejme, nemožno opomenúť jeho neuveriteľné technické majstrovstvo, ozdobovanie, v ktorom rozpoznávate známe melódie a len minimum bicích nástrojov, ktoré dáva skladbám komorný nádych a zároveň poskytuje dostatočný priestor pre vyniknutie gitary. Hoci Di Meola variuje, improvizuje, nikdy neprekročí hranice natoľko, aby ste v jeho cover verziách beatlesoviek nerozpoznali originál.

Keďže jazzový gitarista uprednostnil čistý, jednoduchý, akustický zvuk, logicky, najkrajšie sú aj skladby od Beatles, ktoré sú pôvodne určené pre akustické nástroje, najmä balady ako spomínaná And I Love Her či očarujúca Blackbird. Príjemné spojenie gitary, akordeónu a jemných perkusií robí z tohto albumu v kombinácii s inštrumentálnou virtuozitou výnimočný album. Prekrásna je napríklad clivá Eleonor Rigby, ktorá v podaní Di Meolu až dojme k slzám.

Tento gitarista s nezabudnuteľnými melódiami „Chrobákov“ dokáže robiť divy. Jeho sofistikované transformovanie základných melodických línií do komplikovaných, virtuóznych interpretačných výkonov vás zavedie do nového sveta a stále akoby ste boli v starých dobrých časoch. Al totiž pristupuje ku skladbám tak, aby nenarušil ich základnú štruktúru, pritom ako ostrieľaný inštrumentalista priam komponuje nové diela.

Dokáže s citom vrstviť pesničky, ale bez toho, aby ste sa v nich stratili ako to v niektorých jazzových coveroch býva. Al Di Meola je proste mág, ktorý vzdáva hold velikánom, pričom on sám je velikán. A možno práve preto nemá potrebu dominovať nad samotnými skladbami, len do nich vniesť kúsok seba, ale zároveň ich ponechať nedotknuté v ich plnej kráse.