Formáciu Fats Jazz Band si ani nemusíme špeciálne predstavovať. V novembri 2012 toto teleso získalo na súťaži „Nové tváre slovenského jazzu“ cenu za najlepšiu kolektívnu štýlovú interpretáciu.

Recenzia albumu Fats Jazz Band môžete počúvať ozaj vo dne aj v noci

A to oprávnene. Z toho, čo na Slovensku máme, sa v starom jazze práve FATS JAZZ BAND najviac približuje k originálu – či už aranžmánmi, soundom alebo aj štýlovými dobovými kostýmami, ktoré neodmysliteľne patria k obdobiu konca 20-tych rokov minulého storočia a následne vznikajúcemu swingu v 30-tych a 40-tych rokoch.

Keď sa hovorí – za všetkým hľadaj ženu, tak v tomto prípade skôr platí, za všetkým hľadaj muža. Ladislav Fančovič je lídrom telesa, spravil všetky aranžmány vyslovene len podľa odposluchu zo starých nahrávok (drina horšia ako šichta baníka) a doviedol muzikantov k samej dokonalosti interpretácie.

Recenzia albumu Fats Jazz Band môžete počúvať ozaj vo dne aj v noci - Ladislav Fančovič
Ladislav Fančovič

 

Frázovanie, ľahkosť aj náročných partov – to všetko zvláda tento klavírny virtuóz a pokojne si k tomu pridá aj saxofón či spev. Spoločne so speváčkou Jankou Dekánkovou, ktorá nie je len vizuálnou ozdobou telesa, ale aj plnohodnotnou vokalistkou, ktorá vie precítiť skladby a dať im tú správnu dynamiku a frázovanie, aké sú nevyhnutné pre dobový jazz, či už tradičný alebo swing, tvoria dominantu bandu.

Samozrejme, nemôžem nespomenúť ani ostatných: Matúš Uhliarik sa rokmi vyformoval v skvelého speváka, pri ktorom omdlieva ženské publikum. Pretože swing – to nie je len podmanivá vizáž, ale skutočný šarm muža (ozaj, kde všetci podobní z tejto planéty vysublimovali?) a istá dávka koketnosti s publikom, ktoré tento jedinečný mladík v sebe jednoducho má. Samozrejme, FATS JAZZ BAND tvoria ďalší skvelí inštrumentalisti: Ľubomír Kamenský, Branislav Belorid, Pavol Hoďa, Michal Matejka, Pavol Kušík a Patrik Fičor.

Recenzia albumu Fats Jazz Band môžete počúvať ozaj vo dne aj v noci - obal CDTwenty-Four Hours A Day – dvadsať štyri hodín denne – tak znie názov nového CD slovenského orchestra FATS JAZZ BAND. Vyšlo v novembri ako už druhé v poradí vo vydavateľstve Pavlík Records.

Album ponúka 24 skladieb pôvodne nahraných jazzovými legendami v rokoch 1928 až 1940, pričom štartuje príznačne:
skladbou TWENTY-FOUR HOURS A DAY, ktorá je známa v interpretácii rôznych speváčok či hudobných telies.

Tak napríklad Billie Holiday ju spieva vo rýchlejšom tempe a omnoho ostrejším vokálom ako Janka Dekánková (to však plynie zo zafarbenia hlasu a výrazu, ktorý je u Janky omnoho nežnejší).

Táto veselá, hravá skladba má v podaní FATS JAZZ BAND-u svižnosť, ľahkosť a hravosť, presne takú, akú má mať. Klasika od Fatsa Wallera LULU´S BACK IN TOWN má potrebnú pulzáciu, ale muzikanti opäť zvolili odlišné tempo oproti originálu, čo síce neprekáža, naopak.

Je cenné, keď sa k tradičnému jazzu pristupuje s úctou, ale zároveň do skladieb interpreti dávajú svoj vlastný vklad a nekopírujú všetko bohapusto. Exceluje v nej spevák Matúš Uhliarik, ale nezanedbateľné sú ani sóla: to klavírne je virtuózne, ako sa na Ladislava Fančoviča sluší a patrí, ale ani dychy v ničom nezaostávajú.

V ďalšej inštrumentálke BUGLE CALL RAG od autorov: Almer Schoebel, Billy Meyers a Jack Pettis majú možnosť zaskvieť sa v dramaticky rýchlom tempe práve muzikanti a všetka česť im, dokázali držať tempo a drive skladby od začiatku až do konca.

Priam notoricky známa skladba WHEN DAY IS DONE je skladba šitá ako na mieru Janke Dekánkovej, ktorej interpretácia v mnohom pripomína legendárnu, hoci tak trošku opomenutú spevácku hviezdu z 30-tych rokov, Mildred Bailey. Mildred spievala ako anjel a veríte jej každé slovo, rovnako ako aj speváčke FATS JAZZ BAND-u.

Recenzia albumu Fats Jazz Band môžete počúvať ozaj vo dne aj v noci - obr.1
Jana Dekánková a Fats Jazz Band

 

Pri skladbe SERENADE FOR A WEALTHY WIDOW zvolil band o trošku rýchlejšie tempo ako trebárs Fats Waller, ktoré sa ešte viac rozprúdi pri ďalšej piesni s Matúšom Uhliarikom – SHINE ON YOUR SHOES. Chtiac-nechtiac sa mi pri tejto piesni vybavuje scéna, v ktorej legenda Fred Astaire tancoval práve na túto pieseň. Jeho šarm, elegancia a dokonalé tanečné umenie s touto piesňou tvoria neopakovateľnú kombináciu.

Po svižných skladbách si aj oddýchneme pri „slaďáčikoch“, ako napríklad CAN´T HELP LOVIN´DAT MAN. Každý jeden muž sa musí zamilovať do spevu Janky Dekánkovej, dokonca viac ako do Billie Holiday, pretože jej práve v nízkych tónoch sa nádherne vyníma sýtosť jej vokálu a vo výškach nosnosť, no zároveň romantická subtílnosť. Jednoducho, bravó speváčke FATS JAZZ BAND-u.

Jedným z najvýraznejších klavírnych výstupov je interpretovaný Ladislavom Fančovičom v TIGER RAG v doslova šialenom tempe. Jeho virtuozita a zároveň ľahkosť a precíznosť frázovania – to všetko je zážitkom počúvať. To, čo hrávali dixieland bandy kedysi, dnes s prehľadom zvláda sólovo a vznikol z toho zaujímavý, plnohodnotný kúsok – napokon, klavír dokáže bez problémov suplovať rytmickú a aj melodickú líniu.

Album je umne dramaturgicky vystavaný z interpretačného aj hudobno-štýlového hľadiska. Po virtuozite opäť spomaľujeme do bluesového tempa, aby sme zvoľnili pomocou krásne pulzujúceho kontrabasu a dychových nástrojov (trúbka, klarinet) v skladbe BLUES IN C SHARP. V každom tracku jednoducho nájdete niečo iné, čo zaujme.

V prehliadke 24 skladieb sa nemáte čas ani nudiť, pretože vám to jednoducho nedovolia profesionálne interpretované sóla, spevácke výkony a skladby samotné, ktoré publiku fandiacemu tradičnému jazzu a swingu musia byť dobre známe.

Napríklad taká klasika od Wallera ALL THAT MEAT AND NO POTATOES, v ktorej sa opäť vyníma Matúš Uhliarik. Ten sa naučil výrazovo pracovať s vokálom a nebráni sa ani expresívnejšiemu prejavu keď si to samotný text vyžaduje.

Recenzia albumu Fats Jazz Band môžete počúvať ozaj vo dne aj v noci - obr.2

Treba spomenúť aj jedného z favoritov platne -HORIZONTAL. Podmanivý vokál Janky Dekánkovej poslucháča doslova opantá. Nádherne prepracovaná dynamika, dlhé, bezchybne zaspievané frázy, krásne ukončené oblúky melódií svedčia o tom, že Janka sa vďaka mnohým koncertom vypracovala či už po technickej alebo výrazovej stránke a dnes je z nej unikátna sólová speváčka.

A opäť niečo od Fatsa Wallera. DO ME A FAVOR sekne Matúšovi Uhliarikovi, pretože presne takúto koketnosť kombinovanú s ľahkosťou táto skladba potrebuje. Možno by v tejto známej piesni nezaškodili trošku dôraznejšia dynamika rytmickej sekcie, ktorá by jej dala výraznejší drive, ale ako sme už spomínali, kopírovať sa nepatrí…

Po tomto kúsku nasleduje od Gerswina ROSETTA – opäť priestor pre virtuóza Ladislava Fančoviča, ktorého virtuozitu a genialitu už asi ani nie je potrebné zvlášť zdôrazňovať.

Aj swingovky v podaní tohto bandu sú štýlovo čisté a pôsobivé. Napríklad Charlie the Chulo v podaní orchestra Duka Ellingtona svojou neopakovateľnou pulzáciou až dvíhajú zo stoličiek a dámy majú chuť byť zrazu plné noblesy a páni šarmu. Ostaňme však pri hudobných výkonoch: brilantný je sólový výkon klarinetistu, ale aj celková vyváženosť a bezchybná rytmická sekcia.

Týchto 24 skladieb, ktoré vás dovedú do čias minulých, keď sa ešte k sebe ľudia vedeli slušne správať, zabávať sa na úrovni a dámy sa o seba príkladne starali, pričom páni boli džentlmeni (to slovo ešte dnes v slovníku vôbec existuje?), je vďaka aranžmánom Ladislava Fančoviča štýlovo čistých a vďaka spevákom a muzikantom prinesie každému, kto holduje tejto hudbe, priam nadpozemský zážitok.

George Sandová

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu