Mika, album No Place In Heaven
Mika, album No Place In Heaven (zdroj: Universal Music)

„Ak to chcete vedieť, som gay,“ priznal bez akéhokoľvek ostychu britský spevák libanonského pôvodu Mika, ktorému vychádza aktuálna novinka s názvom No Place In Heaven.

Ide už o jeho štvrtý štúdiový album, na ktorom nemá potrebu experimentovať so zvukom a tváriť sa na niečo iné ako to, čo vydal predtým. Ak si zoberieme jeho chronológiu od roku 2007, kedy vydal svoj prvý štúdiový album Life in Cartoon Motion zameraný na chytľavý tanečný pop, cez ďalšie albumy až po ten aktuálny, uvedomíme si, že tento spevák a zároveň skladateľ je na popovej scéne stabilným prvkom so svojím vlastným rozpoznateľným hudobným rukopisom.

A samozrejme, vizážou. Už klip prvej piesne Talk About You aktuálnej platne je chytľavou tanečnou pesničkou, kde sa Mika prejavuje bezprostredne a na nič sa nehrá – jeho excentrické kostýmy a neodolateľný úsmev proste publikum miluje.

Bláznivo-tanečný pop dodá svojou energiou a veselosťou energiu na depresívne ráno. V ďalšej skladbe All She Wants akoby prejavom trochu pripomínal Boy Georgea, ale stále je to zábava, tanec a uvoľnený prejav, ktorý sa nehrá na to, že je to niečo iné ako stredný prúd. Má chytľavý refrén a všetky predpoklady na to, aby sa skladba uchytila v rádiách.

Medzi top pesničky novinky od Miku patrí jednoznačne skladba No Place In Heaven. Poslucháč sa však musí započúvať do textu skladby, aby pochopil, do akých vážnych dišpút sa spevák pustil: keď napríklad spieva slová „There’s no place in Heaven for someone like me“ pri texte si uvedomíte ako vám behá mráz po celom tele a zároveň hudba akoby nekorešpondovala s významom takýchto závažných slov. Ale aj to je Mika. Jeho texty nie sú jednohubky – treba im rozumieť, je v nich kus poézie, lyriky, hlbokých myšlienok, pričom nevyhýba sa ani religióznym témam a práve v takýchto textoch cítiť jeho osobný vklad.

Medzi intímne piesne patrí aj Last Party, v ktorej Mika nielen dokazuje svoje spevácke kvality, schopnosť pracovať s technikou vokálu aj vo vyšších polohách, ale aj svoju romanticky založenú osobnosť. Z komornej skladby v nežnom piane so sprievodnými klávesmi sa však prepracuje v dramatický refrén, aby pieseň opäť ukončil v clivej, pokojnej nálade. Ďalšia vydarená skladba predurčená na úspech.

Ďalšou zaujímavou piesňou albumu je Good Guys, ktorá má pozoruhodný klip. Mika nie je len spevák a skladateľ, ale má aj vkus pre prepracovanie klipov, kde nielen hopká, spieva na mikrofón, ale hlavne po výtvarnej, choreografickej a myšlienkovej stránke prináša kus ďalšieho umenia. Slovná hračka „good guys“ namiesto pôvodne zamýšľanej „good gays“ zodpovedá príbehu piesne o mladých gay umelcoch, ktorí inšpirovali Miku ešte v minulosti. Dokonale prepracovaná choreografia s tanečníkmi, kvalitne zostrihaný klip, hra so svetlami, príbeh, v ktorom je citeľná aj inšpirácia Freddiem Mercurym, je zážitkom nielen hudobným, ale aj vizuálnym.

Úplne odlišný zážitok poskytuje Oh Girl, You’re The Devil s príjemným kolísavým rytmom, pridanými vokálmi, nenásilnou veselosťou, tanečnosťou, hravosťou a keď si trebárs pustíme Good Wife, opäť sa dostávame do odlišnej atmosféry. Pieseň pri ktorej sa zaručene rozplačete, má aj príznačný názov Hurts. Intímny klavírny sprievod, príjemný slaďáčik so sprievodnými vokálmi však opäť nie je tuctovou jednohubkou. Je dojemný, texty musíte počúvať na viackrát, aby ich plne dostali pod kožu a dokázali absorbovať spoločne s muzikou.

Mika je kreatívny umelec, ktorý v intenciách popu dokazuje, že aj v tomto žánri sa neustále dá nájsť rôznorodosť a nové smery. Prináša nápady vo zvukovosti, prepracovaných textoch (nie bezmyšlienkových frázach) a tiež vizuálne umenie. Jeho technika hlasu je pritom obdivuhodná – falzetá zvláda bezchybne, rovnako aj dynamiku, výraz či aj hlbšie polohy. Aj štvrtý štúdiový album mu vyšiel na výbornú najmä preto, že je precízny, nepovažuje popovú scénu za povrchnú, ale vkladá do piesní celého seba.

Sledujte nás aj na Facebooku