„Bez drog je to nuda,“ znie jeden z citátov slávnej britskej speváčky, ktorá svojim talentom uchvátila celý svet. Vo filme sa dozviete, či to aj ona samotná skutočne chcela.

Dokumenty sa väčšinou o umelcoch nakrúcajú po desaťročiach úspešnej kariéry, a často si ich premiéru vychutná aj umelec sám. Snímka o Amy Winehouse však nie je ten prípad. Odkiaľ pochádzal jej talent nevie nik, no aké stopy zanechal v jej živote a srdciach jej fanúšikov, viac než bolestne-dojímavým a miestami až naturalisticko –surovým, no napriek tomu krásnym a spevavým spôsobom povedal práve tento dokument.

Rodičia radi plánujú svojim deťom budúcnosť. Budeš slávny športovec, úspešný právnik, bohatý lekár… Amy toto nezažila a zažiarila napriek tomu. Len ignorant by si nevšimol na mladom pohľadnom dievčati, že vie spievať a dokonca aj vie o čom. Talent má potenciál zarábať peniaze a praje pracovitým a trpezlivým. Keď postavíte dom, znalec vám ho vie ohodnotiť, akú má cenu. Keď Amy vyšla na trh so svojim hlasom nahrávacia spoločnosť ohodnotila jej hlas na 250 000 dolárov.

Imidž bielej židovky s podmanivo-drzým prejavom a dokonalým prehľadom v jazzových vokáloch bol tromf, ktorý začal veľmi rýchlo zarábať milióny. Ranný ošiaľ tvorby a kreativity rýchlo prevzali s obludnou taktovkou citová nevyzretosť, nedostatok skutočnej opory najbližších a bohéma bielych práškov prepierajúcich všetky mozgové zákutia a poskytujúcich všetko a hneď…len nie budúcnosť a zmysel a lásku.

Amy Winehouse (autor foto:  James McCauley/REX, zdroj foto: Asociácia slovenských filmových klubov)
Amy Winehouse (autor foto: James McCauley/REX, zdroj foto: Asociácia slovenských filmových klubov)
Amy Winehouse - obr. 5
Amy Winehouse (zdroj foto: Asociácia slovenských filmových klubov)

Je to film hlavne o láske. Láska je tu v hudbe, v textoch piesní, do ktorých Amy vkladala celú svoju dušu a srdce. Láska sa v tomto dokumente skloňuje skoro v každom zábere režiséra Asifa Kapadiu, ktorý sa preslávil v roku 2010 dokumentom o pilotovi Formuly 1 Ayrtonovi Sennovi.

Ani v tomto prípade nenechá diváka vydýchnuť. Predstavuje Amy ako krehkú ženu, emocionálne labilnú bytosť, ktorá milovala jazz a zároveň otvorene hovorí o jej sebadeštruktívnych sklonoch. Obecenstvo v kinách uvidí zábery, ktoré sa nikdy na verejnosť nedostali, dokonca aj natoľko intímne a osobné, že chvíľami zvažuje, či tento tvorca dokumentu neprekročil istú hranicu dôstojnosti. Neporušil. Nakrútil skutočný, neprikrášlený a nefalšovaný dokument o veselom a zároveň nešťastnom dievčati s hlasom aký sa na tejto planéte „narodí“ raz za 100 rokov.

Amy Winehouse - obr. 4

Už hneď v prvom zábere, keď Amy spieva svojej kamarátke happy birthday, aj ten, kto jej pesničky pred zhliadnutím filmu nepoznal pochopí, že je to film o zázraku. Zázraku, ktorý sa, žiaľ, dožil len 27 rokov a zapísal sa do smutnej zbierky talentovaných umelcov, ktorí nezvládli nápor tohto sveta, či vlastnej osobnosti a v mladom veku ukončili svoju púť. Či už je to napríklad Kurt Cobain, Jim Morrisson, Jimi Hendrix, Janis Joplin….

Režisér ukazuje divákovi , že Amy bola odjakživa iná. Milovala hudbu a texty piesní, ktoré tvorila, boli jej únikom z reality, ktorá k nej bola od útleho detstva krutá. Napriek tomu mala obrovské srdce a talent od Boha, ktorý dokázala ľuďom odovzdať. Nikdy však nechcela byť slávnou. Otázka, či ju zničila práve sláva, médiá alebo láska ostáva otvorená. Režisér necháva diváka spraviť si svoj vlastný názor.

Spôsob akým dokument nakrútil, je doslova omamný. Nepustí človeka odtrhnúť zrak od záberov, ktoré doposiaľ nikdy neboli zverejnené a patrili do súkromného archívu. Zároveň sila životného príbehu speváčky je natoľko nabitá emóciami, že Asif Kapadia mal s čím pracovať. Spracoval dostupné materiály v žánri dokumentu tak umne, že z nich vyskladal mozaikovitý príbeh vytvárajúci obraz speváčky, jej rodiny, detstva, kariéry, priateľov, milencov, životného štýlu, pričom niekedy má divák pocit, že pozerá hraný film a nie dokument.

Amy Winehouse - obr. 2

Napriek tragickým momentom sme svedkami aj úsmevných scén, napr. ako Amy reaguje na stupídne otázky novinárky, ktorá „pozoruhodne“ škatuľkuje speváčku Dido alebo počas odovzdávania cien Grammy, kedy svoju „konkurenciu“ nonšalantne zaradila medzi čakateľov k „stánku s hot-dogmi“.

Za svoj život nahrala len 2 štúdiové albumy. Prvý s megahitom Stronger than Me a druhý s názvom Back to Black, ktorý ju priam katapultoval medzi celebrity. Amy však nemala nikdy potrebu obliekať sa do nablýskaných rób, plastickými operáciami vylepšovať svoje nedokonalosti, práve naopak. K svojim slabostiam sa bez okolkov priznávala a jediné, čo ju skutočne zaujímalo, bola láska a hudba.

Amy Winehouse - obr. 3

Na spracovaní dokumentu divákov nepochybne zaujme aj to, že všetky texty piesní, ktoré vo filme odznejú, sa na plátne objavia. Práve prostredníctvom nich si Amy liečila svoju ubolenú dušu. Zaujímavé sú aj komentáre, pri ktorých nevidíte osobu, ale tá v tomto prípade ani nie je podstatná. Hlasy sú to, čo dáva tomuto filmu život. A hlas je aj to, čo robil túto speváčku výnimočnou nielen na britskej, ale aj celosvetovej scéne.

Výrazovo pestrá paleta vokálu, ktorú Amy dokázala odspievať, špecifická farba jej hlasu (ostrá, niekedy až drsná, inokedy lyrická) a najmä jej prirodzený jazzový feeling, ktorý interpretovala v piesňach ako Bohyňa – to všetko vo filme uvidíte. A pre tých, ktorí dodnes Amy vnímali ako speváčku a bohapustú narkomanku, vrelo odporúčame pozrieť si tento film, aby sa tohto predsudku zbavili.

Kontroverzný bolestivý emocionálny, drsný, vtipný – taký je film o Amy Winehouse. Presne taký, ako bola speváčka sama.