Charlie by si mohol iba písať denník. Ale to by mu nestačilo, to je akoby hovoril do prázdna. A on chce byť niekým vypočutý. Niekým pochopený. A najlepšie je zveriť sa niekomu, kto do veci pramálo vidí, no zmýšľa podobne. Preto píše tajomnému priateľovi, o ktorom nedávno počul. V recenzii vám predstavujeme román typu Young Adult.

Stephen Chbosky napísal nielen knižný bestseller Charlieho malé tajomstvá, ale aj scénar rovnomenného filmu inšpirovaného touto knihou. Film získal viacero ocenení a kniha sa udržala v rebríčku bestsellerov New York Times takmer celý rok. Bola preložená do viac ako tridsiatich jazykov. Meno Chbosky sa v Hollywoode spája aj s réžiou, napríklad predčasne ukončeného seriálu Jericho.

Recenzia knihy Charlieho malé tajomstvá od autora Stephena Chboskyho - obalkaCharlie je pravý introvert. Na verejnosti viac počúva ako hovorí, no v listoch priateľovi cítime, že všetko prežíva vnútri akosi intenzívnejšie ako jeho blízki. Jeho život ovplyvňujú tri oblasti: vzťahy v rodine, vzťahy v partii a jeho učiteľ literatúry.

Celý dej románu prebieha počas jedného školského roka. Charlieho brat odíde na vysokú a sestra je v maturitnom ročníku. Rodina je o niečo prázdnejšia a o bratovi, futbalistovi počúvajú viac zo správ ako z telefonátov. Charlie okrem toho stále smúti za zosnulou tetou Helen, o ktorej sa ktovie prečo nehovorí.

Hoci je v škole prvý rok, dostane sa do partie maturantov a to ho katapultuje medzi dospelých. Pri nich sa naučí vnímať hudbu, piť, chodiť na rande a fajčiť. Stále si však zachováva neurčito detský pohľad na všetko, čo sa okolo neho deje. A tak tu máme ukážkový paradox: Detské oči s rozumom dospelého.

Mladé slová o starých témach. Charlie cíti, že si našiel výnimočných priateľov a on sa tiež chce stať výnimočným priateľom pre nich. Občas sa mu to podarí na výbornú a niekedy trochu zlyhá, no nakoniec nikto nepopiera, že bol súčasťou partie. Učiteľ literatúry v ňom hneď od začiatku vidí talent a tak mu dáva čítať knihy navyše. Okrem toho, že to Charlieho veľmi baví, ovplyvňuje to jeho správanie i duševný vývoj.

Román písaný v listoch je pre čitateľa veľmi prístupným formátom. Hlavná postava akoby oslovovala priamo nás. Charlie používa jednoduchý jazyk, primeraný svojmu veku, ale nie primitívny. (Krátka pochvala prekladu: Jeden z najlepších aké som v poslednom období čítala.) Príbeh síce nesrší vtipom a ani hlbokými myšlienkami, no pri jeho čítaní cítime všetko, čo aj postavy. Každý úder a každý bozk. Charlieho inteligencia odkrýva obyčajné krásy života, ale nezacláňa si pritom oči ani pred bežným životom teenagera. Ako sa hovorí: „Papier znesie všetko“, a vďaka tomu sa dozvedáme aj o prvých intímnostiach a kontakte s ľahkými drogami.

Postavy nie sú jednoduché, hoci Charlie by ich tak mohol opísať. No práve vďaka jeho pozorovaciemu talentu objavujeme druhú tvár každého priateľa, ktorého stretne. Charlie sám je milý, inteligentný uzavretý chlapec, ktorý občas nevie, ako sa zachovať a čo povedať. Napriek tomu okrem jeho staršej sestry nikomu nepripadá otravný a nebude tak pôsobiť ani na čitateľa. Najmä jeho najlepší priatelia sú trochu idealizovaní, ale to Charliemu všetci radi odpustíme.

Záver románu je veľmi prekvapivý a dodáva hĺbku jednoduchému príbehu. Prečítať si ho znova sa oplatí kvôli tomuto koncu, no aj napriek nemu. Nie je to len sladká rozprávka o dospievaní. Je to o živote s hudbou, knihami, filmami a priateľmi. O živote na plné pecky.

Idle Berry