Recenzia koncertu Belgické duo vzdalo hold starej hudbe na dobových nástrojoch
Raphaella Smits a Adrien Brogna (autorka foto: George Sandová)

Na koncerte v sobotu 27. júna v Zrkadlovej sieni si vďaka dvojici hudobníkov prišli na svoje priaznivci autentickej interpretácie starej hudby v rámci koncertu 40. Medzinárodného festivalu J. K. Mertza.

Gitarové duetá od Johanna Kaspara Mertza v podaní Raphaelly Smits a Adriena Brognu priniesli výnimočný zážitok z hudobného, ale aj vizuálneho hľadiska. Dvojica vzdala hold gitaristovi a skladateľovi, rodákovi z Pressburgu, po ktorom je slávny festival oslavujúci jubilejný 40-ty ročník, nazvaný.

Belgická Raphaella Smits je skutočnou dámou a hlavne skúsenou muzikantkou, ktorú bezpochyby možno považovať za kráľovnú hry na osemstrunovej gitare.

Ako absolventka Kráľovského konzervatória v Antverpách a Bruseli a neskôr štúdiom v Španielsku dosiahla vrchol dobovej interpretácie na historických nástrojoch. Práve v tejto krajine nabrala skúsenosti a postupne sa stala celosvetovo uznávanou interpretkou hlavne ako sólistka špecializujúca sa na historické gitary. Dnes má na konte neuveriteľných 17 albumov.

Mladučký Adrien Brogna je špecialista na hru na osemstrunovú gitaru, pričom jeho repertoár sa sústreďuje na romantickú a modernú gitaru. Táto dvojica akoby na pohľad pôsobila nekompatibilne, až kým sa neobjavili na pódiu a nezačali hrať.
Dokonalá zohratosť dua, bezchybná, čistá, dobová interpretácia na historických nástrojoch bola natoľko presvedčivá, že chvíľami mal človek pocit, že sa ocitol v prvej polovici 19. storočia.

Apropo, madam Smits hrá aj na terciovej gitare a jej nástroje sú výsostne originálne, takže aj zvukovo zodpovedajú ranoromantickej ére, kedy skladby vznikli.

Raphaella Smits a Adrien Brogna - autorka foto George Sandová-obr.2
Raphaella Smits a Adrien Brogna (autorka foto: George Sandová)

 

Z Mertzových gitarových duetov zostavila belgická muzikantská dvojica celý koncert. Desať duetov a dve sóla plus dva prídavky preukázali, že napriek faktu, že v tomto období bol preferovaný klavír, aj gitara ako sólový nástroj si vydobyla svoju stabilnú pozíciu.

Gitarové duetá patria medzi technicky nesmierne náročné kompozície, najmä Mertzove, keďže bol zdatným skladateľom, nie sú vôbec prostoduché ani z hľadiska formy a už vôbec nie z pohľadu partov pre gitary, v ktorých jednotlivé hlasy sa prepletajú a pre hudobníkov je náročné udržať metro-rytmickú štruktúru.

Mertzov kompozičný štýl je novátorský, pretože sa doň prelínajú prvky raného romantizmu. Nekomponuje v duchu triviálnych melodických fráz, ale jeho duetá majú komplikovanú harmóniu. Napríklad Mazurka či Barcarole, ktoré zazneli počas tohto víkendového večera, môžu pre laika znieť ako obyčajné tance, ale v ponímaní skladateľov sú to výrazovo najnáročnejšie kompozície (stačí vybaviť si Chopinove Mazurky, ktoré zahrajú aj žiaci ĽŠU, ale výrazovo sa s nimi pasujú aj najlepší klaviristi sveta).

Samozrejme, ani gitarové duetá sa nemohli vyhnúť vplyvom takých velikánov ako bol Chopin, Schumann či Mendelssohn, takže či už z pohľadu harmonických postupov alebo výrazu mali vplyv na skladateľov orientujúcich sa na iné nástroje ako bol práve klavír.
Belgickí hostia všetky nuansy zvládli bez jedinej chyby. Vďaka dokonalej súhre, vzájomnému počúvaniu, krásnemu frázovaniu a osobitej zvukovosti, aká sa dá dosiahnuť len na dobových nástrojoch, pripravili publiku nevšedný zážitok. Pôsobili síce odlišne, ale hrali akoby ich duše splynuli v jednu.

Raphaella Smits a Adrien Brogna - autorka foto George Sandová-obr.3
Raphaella Smits a Adrien Brogna (autorka foto: George Sandová)

 

Ako sólista sa Adrien predviedol v skladbe La Rimembranza a Raphaella sólovo zahrala skladbu Elegie. Obaja sa predviedli ako vynikajúci sólisti aj ako „partneri“ na pódiu, ktorí nielen výnimočne dobre hrali, ale aj vyzerali. Skvostná dáma s prirodzeným šarmom a kultivovanosťou a mladý muž so spôsobmi a výrazom šľachtica pôsobili na pódiu v Zrkadlovej sále ako na koncerte v starom Prešporku v predminulom storočí.

Raphaella Smits je ozajstnou majsterkou, ktorá ovláda hru na terciovú gitaru, ktorej ladenie je G c f b d g. Vo Viedni mal kedysi tento nástroj významnú funkciu a v komornej hudbe dokonca dokázal nahradiť prvé husle. Nádherne vyznieva v kombinácii s flautou, klavírom či sláčikmi, pretože jej zvuk je jedinečný. Aj to je dôvod, prečo vo väčšine gitarových duetách tvorí práve terciová gitara hlavný part.

Bez akéhokoľvek preháňania môžeme tvrdiť, že tento koncert bol jedným z najlepších, ktoré festival priniesol. Konkurovať mu už môže len záverečné nedeľné finále, ktoré sľubuje ozajstnú veľkoleposť.

George Sandová

Sledujte nás aj na Facebooku

Pozrite si aj zábery zo skúšky od fotografa Romana Spišiaka:

Adrien Brogna
Adrien Brogna (autor foto: Roman Spišiak, zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza)
Raphaella Smits & Adrien Brogna 0001
Raphaella Smits a Adrien Brogna (autor foto: Roman Spišiak, zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza)
Raphaella Smits (autor foto: Roman Spišiak, zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza)
REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu