Recenzia koncertu Bol včera gitarista Al Di Meola unavený životom

V priestoroch Starej tržnice sa v utorok 9. júna uskutočnil koncert, na ktorý sa tešili všetci fanúšikovia jazzu. Aj preto, že slávny gitarista sa rozhodol spraviť coververzie známych Beatlesoviek.

Platňa, o ktorej sme už písali, je jedným slovom famózna. Rovnako ako gitarista Al, ktorý už nejaký ten rok hráva. Jeho interpretácia je špecifická – priam srší feelingom a je to skrátka virtuóz, ktorého sóla sa človeku dostanú až pod kožu a rezonujú mu v hlave a najmä v srdci ešte dlho predlho.

Bratislavský koncert bol však tak trošku iný. Rozpačitý začiatok, nesúhra s muzikantmi – gitarista a bubeník… to boli priam šokujúce momenty, ktoré by nikto neočakával. Atmosféra na bode mrazu a školácke chyby v rytmike jeho spoluhráčov, to by veru tiež nikto neočakával. No a najmenej by človek očakával, že Di Meola zahrá len zopár skladieb od Beatles a ostatok vyplní starými hitovkami, aby postavil publikum na nohy. To sa aj podarilo, ale už to nezachránilo vágnosť celého koncertu.

Ak sa topíte a hodia vám záchranný čln, ste vďační, lebo vám to môže zachrániť život. V momente, keď sa spoluhráči Al Di Meolu vybrali do zákulisia a ostal na pódiu sám, hneď všetko nabralo iné grády. Konečne publikum dostalo to, čo mu celý čas chýbalo. Al-ove neskutočné virtuózne improvizácie, frázovanie, ktoré rozplače srdce, feeling, ktorý hudobníka nenaučí ani tá najprestížnejšia akadémia.

V triu bol Al akademický. Zdalo sa, akoby stratil chuť hrať, akoby nastala fáza útlmu umelca, čo je aj prirodzené. Napokon, aj na slávnych Bratislavských jazzových dňoch sa často stávalo, že hviezdy, od ktorých sa očakával bombastický výkon, vekom už akoby chradli, stratili esprit a hlavne energiu.

Azda najväčším sklamaním bolo, že z repertoáru Beatles zaznelo len pár skladieb – jedna z najlepších pesničiek od Chrobákov – Strawberry Fields Forver, clivý Blackbird či And I Love Her. Publikum sa síce na niektoré chytilo, ale stále to bolo málo. Skrátka a dobre, chýbalo všetko to, čo je na aktuálnej platni. Dokonalá súhra muzikantov, zaangažovanosť, energia (to suploval len Al, tí ostatní boli len do počtu).

V istom zmysle bol koncert sklamaním. Nemal atmosféru, Al málo komunikoval s publikom, takže chýbala interaktivita (od takého profesionála nikto neočakáva umelé šoumenstvo, ale predsa, aspoň minimálny kontakt mohol byť) a zakryť chyby starými hitmi, pričom vynechať nový repertoár, bolo na škodu veci.

Nechcem tým povedať, že Al nemá hudobné kvality skvelého interpreta. Naopak, vždy ich má. Ale kde ostali keď navštívil Bratislavu? Pre porovnanie som si pozrela zopár videí z koncertov, kde hral Beatlesovky a 24 hodín som z nich mala zimomriavky a stále kdesi vo vnútri vo mne „kvasila“ prenádherná interpretácia pesničiek Chrobákov v podaní Al Di Meolu. Žiaľ, nič obdobné sa v Bratislave neudialo.

Tento koncert nemožno označiť ako zlý. Al je profík a špičkový gitarista, ale akosi životom unavený alebo len nemal svoj deň? Škoda.

Druhý názor

Prečítajte si názor aj nášho čitateľa, ktorý je mimochodom známy slovenský gitarista, no prial si ostať v anonymite. Jeho meno samozrejme  poznáme:

„Ja som z koncertu odchádzal s dobrým pocitom. Príjemné veci, najviac sa mi páčil tiež Al sám, prípadne len s perkusionistom, Beatlesoviek zahrali myslím viac. Je pravda, že boli na začiatku trochu rozbití, zas v tej veľkej sále sa ten zvuk tiež trochu rozbabral, nebol úplne konkrétny pri rýchlych veciach. Druhý gitarista nemal tak vychytané beglajty do spoločných skladieb, nemá takú ruku ako Al, v rýchlosti tiež nemal šancu, tak to mali tak urobené, že ten hral melodické témy a Al hral rytmickejšie beglajty. Potom sa recenzentke mohlo zdať, že tam sa Al ulieva, ale nebola to pravda.  Pravda je, že by som si radšej do tria vedel predstaviť lepšieho gitaristu, ktorý by Alovi viac sekundoval, alebo ešte skôr iný nástroj – napr. dobrú basu, prípadne aspoň flamenco gitaristu alebo hráča na akustickú gitaru, nie na španielku, nech je zvuk trochu iný. Sem tam by som prijal viac energických pasáží. Komunikácia s publikom je uňho vždy strohejšia, ani u Paca som nezažil väčšiu. Ale ako som spomínal, veci boli príjemné, dobre sa to počúvalo, “  povedal.