Recenzia koncertu Marek Vrábel ako sólista exceloval
autor foto: Ján Lukáš, zdroj: Art Agency Esko

V rámci Bratislavského organového festivalu 2015 na jednom z koncertov podal obdivuhodný výkon aj umelecký riaditeľ festivalu Marek Vrábel. Mala som tú česť zažiť jeho absolventský koncert v Košiciach, ktorý natrieskaná sála odmenila búrlivým aplauzom. Právom. Marek Vrábel totiž paralelne na košickom Konzervatóriu vyštudoval organ aj klavír.

Tento multitalentovaný interpret má v krvi najmä duchovnú hudbu, preto výber repertoáru – koncerty Händla a Bacha boli skutočne tým pravým orechovým. V Hudobnej sieni Bratislavského hradu je mimoriadne príťažlivá akustika ako šitá na mieru pre barokovú hudbu.

Vysoké stropy sály nechávajú vyznieť organ v pompéznej podobe a znie presne tak, ako to skladatelia barokového obdobia zamýšľali. Krásne vynikala aj terasovitá dynamika či už sólistu Mareka Vrábla alebo telesa Musica aeterna s jej umeleckým šéfom Petrom Zajíčkom.

Koncert sa začal sólovým vystúpením Mareka Vrábla – Händlovými koncertmi pre organ. Tento skladateľ bol vlastne prvým autorom, ktorý napísal sólové koncerty pre organ – hudobný nástroj spájaný so sakrálnou hudbou už od čias stredoveku. Jeho diela však priamo nemajú súvis so službami Božími, silnejší duchovný rozmer kompozícií nájdeme skôr u Johanna Sebastiana Bacha.

Marek Vrábel, Bratislavský organový festival 2015 - obr. 1
Marek Vrábel (autor foto: Ján Lukáš, zdroj: Art Agency Esko)

 

Ako ďalšiu skladbu si početné publikum na hrade mohlo vypočuť Bachov Koncert a mol podľa Antonia Vivaldiho BWV 593. Bach bol veľkým obdivovateľom Vivaldiho unikátneho kompozičného štýlu a práve preto sa tento génius rozhodol pre transkripciu jeho diel do klasickej trojčasťovej formy koncertu.

Peter Zajicek a Marek Vrabel, Bratislavský organový festival 2015 - obr. 2b
Peter Zajíček a Marek Vrábel (autor foto: Ján Lukáš, zdroj: Art Agency Esko)

Bacha opäť striedala Händlova Parnasso in festa HWV 73, ktorú napísal na objednávku pre významnú udalosť – oslavu manželstva v kráľovskej rodine. Zaužívaný historický názov pre tento typ oslavnej kompozície je aj “serenata”.

Nasledovalo sprievodné slovo Mareka Vrábela, ktorý sa prihovoril publiku aj z pozície umeleckého riaditeľa festivalu a zároveň interpreta.

Ďalšie dielo totiž potrebovalo vysvetlenie: Koncert pre organ a orchester F dur č. 13 od Händla má podtitul Kukučka a slávik a vďaka čistej a precízne frázovanej interpretácii sme tam aj dialóg vtáčikov počuli.

Bravúrna technika Mareka Vrábela umožnila hrať aj pasáže v tempe s obdivuhodnou ľahkosťou. Zážitkom bol aj orchester Musica aeterna, ktorého kvality netreba nejako zvlášť predstavovať. Teleso funguje už dostatočne dlho na to, aby spravilo čo i len chybičku v interpretácii.

Dve sinfonie z kantáty Geist und Seele wird verwirret priniesli najhlbší duchovný rozmer zo všetkých interpretovaných skladieb, nakoľko dodnes sa toto dielo s obľubou interpretuje na dvanástu nedeľu po Svätej Trojici.

Láska a oddanosť k Bohu, ktorý je s nami každodenne – to je hlavné posolstvo skladby, z ktorej zneli prvá a piata časť. Mimochodom, práve Musica aeterna interpretovala celé toto silne duchovné dielo pred rokmi v Dóme sv. Martina.

Najväčšou devízou tohto telesa je špecifický zvuk, ktorý dosahujú vďaka dobovým nástrojom. Vynikol aj v brilantnom závere koncertu – Händlovom Koncerte pre organ a orchester F dur op. 4 č. 4 HWV 292.
Do štvrtého opusu skladateľa patrí šesť organových koncertov s orchestrom, ktoré komponoval v Londýne v rokoch 1735 až 1736. Boli to prelomové diela, ktoré slúžili pre mnohých ďalších skladateľov ako inšpirácia.

Vďaka zaujímavej dramaturgii a bezchybnej interpretácii či už sólistu Mareka Vrábla a členov orchestra si obecenstvo so sebou z koncertu zobralo výnimočný odkaz. Cirkevná hudba a jej dvaja významní predstavitelia boli tým momentom, ktorý v horúci nedeľný podvečer vytiahol ľudí z kúpalísk, aby žili barokovou hudbou.

George Sandová

Musica Aeterna, Bratislavský organový festival 2015 - obr. 3
Musica Aeterna (autor foto: Ján Lukáš, zdroj: Art Agency Esko)
Musica Aeterna, Bratislavský organový festival 2015 - obr. 4
Musica Aeterna (autor foto: Ján Lukáš, zdroj: Art Agency Esko)
REKLAMAadv.:

3 KOMENTÁRE

  1. Pekne, urcite dobry koncert, len by to chcelo menej oslavnu ozdobnu a viac vecnu kritiku. Toto je ako z lokalnych novin oslavny clanok na starostu. Rocha menej tlacit na pilu.

      • Veď to je jasné, že bol, ale formulacie ako „Teleso funguje už dostatočne dlho na to, aby spravilo čo i len chybičku v interpretácii.“, „Bach bol veľkým obdivovateľom Vivaldiho unikátneho kompozičného štýlu a práve preto sa tento génius rozhodol pre transkripciu jeho diel do klasickej trojčasťovej formy koncertu“ a „Zážitkom bol aj orchester Musica aeterna, ktorého kvality netreba nejako zvlášť predstavovať.“ znejú ako z propagačnej brožúrky malého mesta. Veď to je cele fajn, len by som to nenazval recenzia, ale správa z koncertu alebo nieco podobne

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu