Novembrový koncert Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu v Rozhlasovej pyramíde ponúkol poslucháčom okrem zaujímavého programu aj neobyčajne krásny zážitok v podobe vystúpenia 85- ročnej legendy Ingrid Fuzjko Hemming. Dňa 7. novembra táto umelecká “babička” rozdala publiku radosť z hĺbky svojho srdca.

Recenzia koncertu Nevšedný zážitok s legendárnou klaviristkou - Mario Kosik
Mário Košík

Koncerty rozhlasových symfonikov zaujmú poslucháčov originálnou dramaturgiou a najmä pravidelným uvádzaním nových diel aj slovenských autorov.

Aj dramaturgický rukopis dirigenta orchestra Mária Košíka treba spájať s uvádzaním nie často hrávanými, či skôr zabudnutými opusmi velikánov, ktoré predstavujú interpretačnú výzvu častokrát náročných partitúr, ktorých naštudovanie a skúšanie kladie vysoké nároky nielen na samotného dirigenta, ale aj na hráčov orchestra.

Aj preto sa koncerty rozhlasových symfonikov stali vyhľadávanými aj v akademických kruhoch a pravidelne ich navštevuje napr. renomovaný a vo svete uznávaný muzikológ, profesor Elschek.

Ako sa pre masmedialne.info prof. Elschek vyjadril, hudobné teleso pod pyramídou a jeho koncerty navštevuje rád práve preto, že prinášajú originálne vystavanú dramaturgiu nie často hrávaných skladateľov, tematicky zamerané koncerty a zaujímavých hostí zo zahraničia.

Potešilo nás, že sa s názorom pána profesora, ktorý prednášal na prestížnych hudobnovedných a etnomuzikologických akadémiách vo svetových metropolách, stotožňujeme aj my.

Netuctová dramaturgia samozrejme kladie vysoké nároky aj na dispozície poslucháča, ktorý sa „odváži“ zavítať aj na koncert, v ktorého programe nie sú žiadne kasové trháky. Koncert Symfonického orchestra 7. novembra 2014 nebol v tomto smere výnimkou. Na programe boli Humoreska od Albrechta, Brahmsova Symfónia č. 4 a Beethovenov klavírny koncert č. 5 Es dur.

Kým Brahms i Albrecht zarezonovali v štandardnej kvalite umeleckého telesa, Beethovenov koncert priniesol do veľkej sály obrovskú dávku citu a ľudskosti. Kariéra sólistky Ingrid Fuzjko Hemming sa začala v jej 17-tich rokoch, kedy debutovala na javisku. Slávny klavirista Samson Francois ju počas japonského turné chválil za jej muzikálnosť a interpretáciu Chopina a Liszta.

V 28-ich rokoch doštudovala na prestížnom Inštitúte hudby v Berlíne a začala sa jej kariéra v Európe. S podporou legendárneho Leonarda Bernsteina jej dirigent a hudobný skladateľ Bruno Maderna ponúkol sólistický kontrakt. Naštartovanú kariéru však prerušilo nešťastie v podobe postupného strácania sluchu a sólistka sa na niekoľko rokov utiahla do Štokholmu. Po návrate do Japonska (r.1996)  odvysielala japonská televízia jej príbeh, ktorý vyvolal obrovský záujem verejnosti.

Fuzjko následne prvé CD z celkového počtu 15, z ktorého sa predalo vyše 2 miliónov nosičov.Predajnosť jej cd-čiek je vnímané ako svetový fenomén, 4 albumy sa stali Albumami roka a získala za ne Japonské zlaté platne. Koncertovala po celom svete, za zmienku určite stojí recitál v Carnegie Hall, spoločný koncert s Mishom Maiským pred 5-tisícovým publikom ako aj charitatívny koncert v roku 2005 v Tokiu pred 13 000 divákmi.

Zaujímavosťou je, že postupujúca hluchota nezabránila sólistke pokračovať v rozdávaní radosti ľuďom po celom svete. 82- ročná legenda je okrem svojej húževnatosti a silnej vôli známa aj vďaka charite, ktorej sa venuje (pravidelne prispieva do fondov UNICEF, finančnepodporuje obete vojny v Afganistane a bojuje za ochranu prírody).

Beethovenov klavírny koncert nebol síce technicky presný (sólistka dva-krát vypadla z nástupov), ale o to viac emocionálny. Klaviristka napriek svojmu handicapu (hluchota u muzikanta znamená väčšinou koniec kariéry) otvorila pred slovenským publikom svoje srdce a rozdávala v sále lásku a posolstvo, že ak naozaj niečo chcete a idete za svojím cieľom, určite sa vám to podarí.

Koniec koncov, už viackrát sme boli v menovanom Beethovenovom parte svedkami rytmického lapsusu napriek pomerne jednoduchej metrorytmickej štruktúre aj paradoxne u oveľa mladších sólistov a to dokonca aj pedagogicky činných v danom obore. Koniec koncov, myslím si že nadišiel ten správny čas, aby som si zobrala k srdcu ponaučenie od istého hudobného kritika a výkon sólistky označila ako frapantný…

Tentokrát nie v zmysle skláňania sa pred vrodeným talentom, nie kvôli excelentným virtuóznym a sólistickým dispozíciám, ale ani nie z fabulovaného súcitu. Z kuloárov mi je často prízvukované, že recenziu na výkon nejakého telesa treba písať pozitívne a nadchnúť čitateľov a aj preto osobne skláňam klobúk už len pred samotnou odvahou postaviť sa čelom k náročnej Beethovenovej partitúre v takom vysokom veku. Fluidum, neskutočná vôľa a chuť, úprimné emócie. Taký bol výkon Ingrid Fuzjko Hemming (na technické chyby zabudnete hneď, emóciu si odnesiete domov).

Napokon, koncert mal siahodlhé standing ovation. Pochvala patrí aj dirigentovi Máriovi Košíkovi, ktorý sa nenechal vyviesť z miery a sústredene viedol orchester k vyváženému výkonu.

Novembrový koncert bol po interpretačnej stránke netradičný, po ľudskej „zimomriavkový“.

Lea Hurbanová