Od Japonska, cez Brazíliu, Španielsko či Srbskú hudbu. Jam session v podaní formácie MiraMundo bol v kaviarni Scherz v Bratislave mimoriadnym zážitkom.

Jarmila Vlčková z agentúry Shiraz sa špecializuje na rozmanité kapely, ktoré prinášajú do nášho hlavného mesta hudobné kultúry rôznych krajín. Do priestorom útulnej a originálne zdobenej kaviarničky Scherz, kde pulzuje dobrá undergroundová energia, pozýva interpretov, ktorý nehrajú tuctový žáner.

Dnes je doba spájania rozmanitých kultúr, preto ak sa objaví na koncerte jednej kapely japonská či srbská či portugalská ľudová pieseň (alebo dokonca slovenská), nie je to nič zvláštne. Je len otázkou, aký prístup si interpreti zvolia. Či zvolia vhodné inštrumenty, či sa dokážu popasovať s aranžmánmi, či dokážu vytvoriť spontánnu jam session – toto všetko kapela MiraMundo 27. júla zvládla. Nielenže publiku poskytla rozmanité hudobné putovanie po rôznych krajinách, ale aj ho pobavila vďaka príjemnej šou. Diváci tak nielen tlieskali, ale aj lúskali prstami a dokonca aj spievali celý hudobný motív ako battle medzi ženami a mužmi.

Medzi najlepších muzikantov patril z pohľadu technickej zručnosti aj emocionálneho prejavu jednoznačne taliansky huslista Agostino Aragno, ktorý nielen husľami ozvláštnil sound kapely, ale okrem vyspievaných melodických línií dokázal aj s týmto hudobným nástrojom experimentovať. Jeho tremolá vo vysokých polohách či pizzicata priam mrazili. Spoločne s lídrom kapely brazílskeho pôvodu – skladateľom Luizom Murá tvoria nekonvenčné teleso, či už vystupujú v duu alebo v bohatšom obsadení:

Kapela pod vedením brazílskeho lídra Luiza Murá, ktorého otec má japonský pôvod, ponúka na koncertoch nielen typickú sambu, flamenco, bossa novu, reggae, ale aj španielsku buleríu a medzi najzaujímavejšie istotne patrila japonská enka, pri ktorej až krv tuhla v žilách. Ide o starú tradičnú japonskú pieseň, ktorá sa rokmi vyvinula vďaka odlišným výrazovým prostriedkom na nádherne sentimentálnu baladu. Zhostil sa jej samotný Luiz Murá a nepreháňame, ak povieme, že pri jeho interpretácii srdce krvácalo.

Kapela je skutočne kozmopolitná – čo skladba, to výlet do inej krajiny, iných rytmov a výrazov. Medzi najpôsobivejšie patrila aj turecká pieseň, ktorá už svojou mimoeurópskou tonalitou napovedala, že sme od Európy ďaleko.

Nie je to však len partia muzikantov, čo si brnká svoje a o publikum ani nezakopne. Naopak, poslucháčov muzikanti aktívne zapájali do diania na pódiu, čím sa vlastne publikum stalo súčasťou koncertu. Ich improvizačné momenty svedčili o tom, že sú dobre zohratí a hlavne o tom, že v prípade tejto formácie nejde o profesionálne výkony, ale v prvom rade o radosť z hudby. Miestami to dokonca vyzeralo ako performance art: muzikanti nielenže improvizovali a pohrávali sa či už s inštrumentálnymi sólami alebo vokálnymi, ale s hudobnými nástrojmi robili ozajstné „divočiny“ – zvlášť huslista.

Napríklad keď sa už zdalo, že skladba končí, muzikanti aj speváčka akoby všetci ustrnuli v jednej pozícii v štýle filmu, ktorý v istej sekunde stopnete a po pár sekundách priam výbušne pokračovali ďalej v riffe, ktorý častým opakovaním už zľudovel.

Práve v tom sa ukázala sila skupiny. Dokázali piesne vystavať a vygradovať na jednom motíve tak, že na prvý pohľad chabé obsadenie – gitara, husle, basgitara a spev, znelo ako celý orchester. Napokon, to je aj princíp väčšiny mimoeurópskych kultúr – opakovanie a gradácia jediného motívu vyvolá v poslucháčovi priam hypnotický stav. A naopak, kontrastné boli už spomínané intímne balady.

Nie je vôbec jednoduché publikum rozosmiať a zároveň poskytnúť interpretačný výkon na úrovni. MiraMundo bratislavské publikum dojali, rozosmiali, rozospievali a nebyť natrieskanej kaviarne, nepochybne aj roztancovali.

Apropo. Medzi skladbami z rôznych kútov sveta mala najväčší úspech slovenská ľudovka Na Orave dobre, na Orave zdravo, na ktorú si trúfol Luiz za výdatnej pomoci prítomného publika.

Na koncerte sa zabával aj redaktor z magazínu .týždeň  Juraj Kušnierik :)

Juraj Kušnierik, redaktor z magazínu .týždeň sa zabával na koncerte MiraMundo v kaviarni Scherz v Bratislave (autor foto: Juraj Novák, zdroj: Shiraz)