V rámci festivalu Bratislava Mozart Festival 2014 zaznel v sobotu 25.10. úvodný koncert v Dóme svätého Martina. Z jeho interpretácie sme sa preniesli do obdobia klasicizmu.

Už úvodné slovo a privítanie publika, ktoré sa dozvedelo, že jedno z najznámejších Mozartových diel – Requiem, budeme počuť v komornejšom obsadení, tak, ako ho samotný génius mienil počuť a dokonca na historických nástrojoch, predznamenalo, že pôjde o výnimočný koncert.

Dobové nástroje majú nielen špecifický zvuk, ale špecificky aj reagujú na zmenu prostredia, teplotu či trebárs aj cestovanie. Majiteľ takéhoto hudobného nástroja si svoj skvost stráži ako oko v hlave. A veru je aj prečo. Ak sa totiž interpretácia vydarí a orchestru a zboru sa vďaka zvuku a frázovaniu podarí dosiahnuť čo najvernejšiu štýlovú čistotu, poslucháč sa vráti aj niekoľko storočí do minulosti.

Dnešné publikum je zvyknuté na súčasné nástroje a preromantizovaný zvuk, napriek tomu však stará hudba získava čoraz väčšiu obľubu, ak je interpretovaná na historických nástrojoch. Možno sa poslucháčovi, ktorý na takúto novinku nie je zvyknutý, bude javiť zvláštny, trošku strohý a miestami kovový, ale práve v tom je to čaro, že je iný a kráča ruka v ruke s minulosťou.

Recenzia koncertu Z Mozartovho Requiem doslova mrazilo - 2

Teleso so Salzburgu, ktoré si hovorí Orchester 1756 pod taktovkou Konstantina Hillera, ktorý sa počas štúdií doslova upäl na barokovú a ranoklasickú hudbu a jej interpretáciu na historických nástrojoch, zneli spoločne so speváckym zborom v priestoroch dómu priam magicky.

Už samotné, posledné dielo Mozarta je opradené tajomstvom, keďže ho nestihol dokončiť. Jeho predčasná smrť však nezabránila vdove Constanze, aby našla skladateľa, ktorý by ho dokončil. Mozartov žiak Süssmayr ho dokončil spôsobom, ktorý do dnešného vyvoláva rozmanité polemiky, čo vlastne skomponoval Wolfgang a čo jeho žiak, keďže už pri Lacrimose si pomohol citáciami a opakovaniami z úvodu.

Nič však nebránilo tomu, aby sa na tieto momenty pri koncerte zabudlo. Podstatný bol výraz, ktorý sa interpretom podarilo dosiahnuť. A tak ste sa pri Lacrimose chtiac-nechtiac rozplakali, Baránok boží zase vyvolal kajúcne pocity alebo pri Dňoch hnevu ste sa priam zmietali od strachu nad zdvihnutým prstom Božím.

Tak verne a výrazovo silno dokázali interpreti interpretovať zádušnú omšu pre sóla, zbor a orchester. Práve štýlová čistota umocnila hudobný zážitok. Krásny jednoliato znejúci zbor s obrovskou výrazovou silou a nádherným frázovaním zdôrazňovali sólové pasáže. Intonačne čisté a presné výkony sólistov, medzi ktorými vynikla hlavne sopranistka Barbara Achammer.

Nezaostávali však ani ostatní sólisti a speváci zboru, a už vôbec nie minimalizovaný orchester. Vďaka ohromujúcej akustike Dómu sv. Martina bol však zvuk dostatočne nosný a tak Mozartovo Requiem doslova pôsobilo presne to mrazenie, aké má dobrý koncert publiku spôsobiť.

Bratislava Mozart Festival 2014 nadväzuje na niekdajší hudobný festival Mozartove dni, ktorého zakladateľom bol známy slovenský muzikológ Pavol Polák. Zámerom tvorcov festivalu je predstaviť prestížnych domácich a zahraničných umelcov a pripomenúť dielo veľkého génia.

Hlavným organizátorom je spoločnosť Theodora Lotza o. z. a poslucháčom v rámci festivalu ponúkne aj klavírny recitál slovenského klaviristu Ivana Gajana – 26.11.2014 o 19:00 v koncertnej sieni VŠMU – Dvorana.

Záverečným koncertom festivalu bude vystúpenie prestížneho súboru Lotz Trio, spojený s krstom nového CD, prinášajúceho bonbóniky Mozartovej hudby pre tri basetové rohy.

George Sandová

 

Recenzia koncertu Z Mozartovho Requiem doslova mrazilo - 3

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu