40. Medzinárodný gitarový festival J.K. Mertza - Už pol hodinu pred koncertom bola záhrada Albrechtovcov takmer plná
Už pol hodinu pred koncertom bola záhrada Albrechtovcov takmer plná (autorka foto: George Sandová)

V nedeľný podvečer 21. júna 2015 sa stretli priaznivci hudby v „chráme“, ktorý bol odjakživa centrom kultúry a kde sám  Hansi vo svojom sídle v historickom centre mesta pravidelne prednášal študentom o dejinách hudby.

A hoci tento vzácny človek už nie je medzi nami, jeho neskutočne široká duša prebýva v nás, ktorí sme ho poznali, neustále. Človek s obrovským srdcom, láskou k hudbe a najmä k poznaniu a ľuďom, zanechal taký silný odkaz, že ak ste prijali pozvánku na neformálny koncert v záhrade Albrechtovcov, priam ste vo vzduchu cítili atmosféru hudobnej kultúry.

Tieto priestory sú na stretávanie sa umelcov a koncerty doslova predurčené. Práve nedeľný koncert otvoril 40. Medzinárodný gitarový festival J.K. Mertza, ktorého hlavnou hviezdou bude slávny gitarista Leo Brouwer. Dnes už má síce vyše 70 rokov a žije na Kube, ale energie má stále dostatok. Na festival bude dokonca v Dvorane VŠMU viesť Majstrovské kurzy.

Podmanivé priestory dýchajúce históriou na Kapitulskej ulici sa začali plniť už od 16-tej hodiny, hoci koncert sa začínal až o 17-tej. Medovníčky a koláčiky v tvare gitary – to bol vskutku originálny nápad organizátorov a potešil hlavne ratolesti a mladé nádejné talenty, ktoré ich s chuťou konzumovali.

40. Medzinárodný gitarový festival J.K. Mertza - Sladké medovníčky v tvare gitary chutili hlavne deťom
Sladké medovníčky v tvare gitary chutili hlavne deťom (autorka foto: George Sandová)

V záhrade okrem koláčikov rozvoniavala káva a priateľská energia, ktorú šírili hneď prví interpreti podvečera – Bratislavské gitarové kvarteto v zložení: Miloš Slobodník, Karol Samuelčík, Radka Krajčová a Martin Krajčo. Ich Rossiniho Predohra z opery La scala di seta, ktorá sa stala už inšpiráciou pre mnohých interpretov a jej hudba poslucháčov priam „katapultuje“ do Benátok, je pohyblivá, veselá a pomerne technicky náročná kompozícia, ale kvarteto ju zvládlo bezchybne. Niet divu, napokon, toto teleso vzniklo už v roku 1995 z radov poslucháčov VŠMU, ktorých pedagogicky viedol legendárny profesor Zsapka.

Nasledovalo sólo mladučkého gitaristu Karola Samuelčíka, ktorého sme už mali možnosť počuť či už na koncerte v Hrubom Šúri alebo v Slovenskom rozhlase. Tento interpret je doslova zjavom na domácej scéne a jeho interpretácia skladby paraguajského skladateľa a gitaristu Agustína Barriosa Mangorého, ktorá spočiatku začína ako nežná lyrická, priam jednoduchá kompozícia, sa razom zmení na technicky a tiež výrazovo náročnú skladbu.

Nie nadarmo je tento skladateľ známy ako gitarový Paganini z pralesov Paraguaja. Mladý sólista si vynikajúco poradil aj s technicky náročnými pasážami (tempo aj „pekelne“ ťažké akordy) rovnako aj s výrazom a nepochybne o ňom ešte budeme počuť v medzinárodnom kontexte.

40. Medzinárodný gitarový festival J.K. Mertza - Bratislavské gitarové kvarteto oficiálne otvorilo festival
Bratislavské gitarové kvarteto oficiálne otvorilo festival (autorka foto: George Sandová)
40. Medzinárodný gitarový festival J.K. Mertza - Samuelčík už má na konte množstvo ocenení
Karol Samuelčík patrí medzi najväčšie slovenské talenty, má na konte už množstvo ocenení. Zahral skladbu od paraguajského skladateľa (autorka foto: George Sandová)

 

VientoMarero duo z Čiech od roku 2009 tvorí flautistka Michaela Kuřavová a Jiří Meca. Neorientujú sa však len na klasickú hudbu, ale aj na jazz či súčasné hudobné trendy. Duo si do svojho repertoáru zaraďuje aj českých skladateľov a inak tomu nebolo ani tentoraz.

Skladba Chorae vernales – 1. Časť Jana Nováka je súčasná kompozícia náročná nielen na tonalitu, ale aj rytmiku. Perličkou je, ako pred vystúpením prezradil gitarista Jiří Meca, že skladateľ pôvodne plánoval zložiť kompozíciu pre klavír, avšak klaviristovi, ktorý ju mal interpretovať sa zlomil prst, tak na rýchlo zmenil inštrumentáciu. Vznikla z toho zvukovo zaujímavá skladba, ktorá modernými kompozičnými postupmi ozvláštnila magický gitarový podvečer. Samozrejme, české duo je výborne zohraté, flautistka nádherne frázovala a interpretácii skutočne niet čo vytknúť.

40. Medzinárodný gitarový festival J.K. Mertza - Flautistka Michaela Kuřavová a gitarista Jiří Meca
Flautistka Michaela Kuřavová a gitarista Jiří Meca (autorka foto: George Sandová)

 

Bohatá dramaturgia pokračovala sólo vystúpením Jakuba Mitríka, ktorý sa zaujíma aj o starú hudbu, konkrétne baroka. Aj preto so sebou priniesol na pódium zvláštny nástroj, ktorý najmä neznalcov starej hudby prekvapil. Theorba, v muzikologickom prostredí známa ako chitarrone, je v podstate veľká basová lutna so štrnástimi strunami.

Používaná bola najmä v 16. storočí až do 18. storočia. Toccata no. 7 od Giovanniho Girolama Kapsbergera (virtuóza a skladateľa ranobarokovej doby) bola typickou ukážkou ako sa dá tento zaujímavý hudobný nástroj využiť ako sólo. Kapsberger sa totiž orientoval práve na kompozície pre chitarrone a bol v tom doslova majster.

Keďže bol vynikajúcim interpretom, mohol si vo svojich kompozíciách používať inovatívne postupy. Výkon Jakuba Mitríka bol vskutku jedinečný, keďže na málo pohyblivom basovom nástroji zvládol bezchybne aj technicky náročné pasáže so zachovaním barokovej dynamiky.

Po árii Claudia Monteverdiho so spevákom Matúšom Šimkom so sprievodom theorby a huslí (Adam Sendrei), sme sa z baroka opäť presunuli do súčasnosti. Keďže hlavnou hviezdou jubilejného ročníka Medzinárodného gitarového festivalu J.K. Mertza bude už spomínaný Leo Brouwer, na koncerte zaznela aj jeho kompozícia Kubánska krajinka v daždi v interpretácii Gitarového súboru Konzervatória v Bratislave.

40. Medzinárodný gitarový festival J.K. Mertza - Jakub Mitrík študuje hru na historický nástroj - theorbu
Jakub Mitrík študuje hru na historický nástroj – theorbu (autorka foto: George Sandová)
40. Medzinárodný gitarový festival J.K. Mertza - Spevák Matúš Šimko a jeho ária od Claudia Monteverdiho
Spevák Matúš Šimko a jeho ária od Claudia Monteverdiho (autorka foto: George Sandová)
40. Medzinárodný gitarový festival J.K. Mertza - Bratislavskí konzervatoristi zahrali náročnú skladbu od Brouwera
Bratislavskí konzervatoristi zahrali náročnú skladbu od Brouwera (autorka foto: George Sandová)

 

Leo touto kompozíciou maľuje ako impresionista. Začína jemnými kvapkami dažďa, ktorý postupne silnie, aby vygradoval búrkou a následne sa opäť vyjasnilo a v záblesku necháva počuť posledné kvapky dažďa. Pre gitarové okteto bola nepochybne najväčšou výzvou najmä rytmika a súhra, ktorú zvládli aj vďaka asistencii Radky Krajčovej, Karola Samuelčíka a a Zuzany Melekovej. V slnkom zaliatej záhrade už len skutočne chýbali kvapky dažďa, aby si poslucháči mohli vychutnať tento moderný hudobný „impresionizmus“.

Záverečnou bodkou koncertu bola ukážka z minimal music od jedného z priekopníkov tohto štýlu – Steva Reicha. Skladba Electric Counterpoint zaznela v podaní gitaristu Petra Filla, ktorý sa v náročnej forme nestratil. Tí, ktorí zatracujú minimalizmus ako nekonečné opakovanie jedného motívu, sa hlboko mýlia. Práve v tej jednoduchosti sa skrýva zložitosť, nepatrné variácie, vrstvenie a komplikovanosť hudobnej formy, s ktorou si však Fillo výborne poradil.

Hudobná pozvánka sa teda vydarila po každej stránke, teraz už len nastaviť sa na skutočnosť, že od 24. júna začína festival otváracím koncertom manželov Zsapkovcov a ďalší bohatý program, ktorý by si žiadny priaznivec gitarového umenia nemal dať ujsť.

George Sandová

Sledujte nás na Facebooku

Pozrite si zábery aj od fotografa Romana Spišiaka:

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu