Ak ste vyznávačmi netradičných detektívok a skôr obľubujete detailné opisy procesu vyšetrovania, tak potom toto je rozhodne kniha pre vás.

Douglas Preston a Mario Spezi siahli po sugestívnom skutočnom príbehu, ktorý sa na začiatku rozprávania javí byť ako klasický model: zločin a trest. Kontrastným je len prostredie, príbeh ktorého sa odohráva v malebných toskánskych vŕškoch.

Romantika však ide bokom keď sa Douglas Preston presťahuje s rodinou do Florencie a pri stretnutí so slávnym, správe cynickým novinárom Mariom Spezim s údivom zistí, že olivové sady pri jeho dome sú miestom činu dvojnásobnej vraždy, ktorú spáchal sériový vrah Netvor z Florencie, a dosiaľ ho nechytili. Tento krutý príbeh rozvíril hladinu života v Taliansku a vyvolal pochybnosti o praktikách a absurditách trestnoprávneho a justičného systému.

Preston, americký autor kriminálnych románov, fascinovaný nevyriešenou kauzou, začne spolu so Spezim pátrať na vlastnú päsť, aby odhalili a usvedčili muža, ktorého pokladajú za Netvora. V nečakanom zvrate udalostí priam symbolicky odrážajúcich temnú tvár bohatej, ale krvavej histórie mesta, Preston so Spezim sa sami stávajú obeťami bizarnej mašinérie policajného vyšetrovania.

Recenzia na knihu Netvor z Florencie - zabudnite na klasickú detektívku - obalkaKniha je o to vzrušujúcejšia, že ide o faktografický príbeh. Už keď si uvedomíme, že od roku 1974 do roku 1985 bolo zavraždených sedmoro dvojíc, keď sa milovali v autách odstavených uprostred vŕškov obklopujúcich Florenciu, čitateľovi priam behá mráz po chrbte. Bolo to najdlhšie a najdrahšie kriminálne vyšetrovanie v histórii Talianska. Kriminalisti vyšetrovali skoro stotisíc ľudí, najmenej dvanástich zatvorili, no mnohých museli prepustiť po ďalšom útoku Netvora.

Klebety a nepravdivé obvinenia zničili život desiatkam ľudí. Generácia Florenťanov, ktorí dospievali v období Netvorových vrážd, tvrdí, že toto vyčíňanie zmenilo mesto aj život jeho obyvateľov. Akoby sa rozsypalo vrece so samovraždami, exhumáciami, údajnými prípadmi travičstva, poštovými zásielkami s časťami ľudských tiel, seansami na cintorínoch, súdnymi procesmi, podstrčenými falošnými dôkazmi a vendetami prokurátorov.

Netvor z Florencie je rozdelený na dve časti: tá prvá pozostáva z faktografických faktov, aby sa čitateľ dostal do obrazu. Môže síce pôsobiť trochu zdĺhavo, keďže fakty sa vždy ťažšie čítajú ako plynulý dej plný napätia s rukopisom románu. Ak teda čitateľ prehryzie všetky tieto podrobné faktografické popisy vyšetrovania, prehupne sa do druhej časti knihy, v ktorej už cítiť skúseného autora detektívok.

Dokáže totiž v čitateľovi vzbudiť presne to, čo majú milovníci detektívok najradšej – napätie, strach, negatívne pocity, bezradnosť, zvedavosť, čo vraha nakoniec dolapia. A autor to vystaval všetko tak dômyselne, že od knihy doslova nebudete vedieť odtrhnúť zrak. Najvážnejším momentom knihy je preniknutie do štruktúr bezmocnej alebo skôr neschopnej talianskej vyšetrovacej „čaty“. Tak schválne, podarí sa Prestonovi popasovať sa s absurditami, s ktorými sa stretáva počas pátrania na vlastnú päsť a dolapiť vraha?

Neprezradíme. Záverom však len prezradíme, že ak čakáte klasiku v podobe okukaných, zato ešte vždy populárnych súčasných autorov detektívok, táto kniha je z úplne iného súdka. Vymyká sa totiž čistému žánru už len faktografickými dátami, ktoré priaznivcom románov nemusia byť priamo po chuti. Zato investigatívcom rozhodne padnú vhod. Hmm. Vyberte si. Ale ak sa pustíte do čítania, rozhodne veru neoľutujete…