„Príchuť Turecka v orientálnom tanci. Nie každá tanečnica je Šeherezáda. Rozpoznajte s nami arabskú a tureckú kultúru v tanci,“ hlásal program večera v klube Hlava 22, ktorého exotika a krása boli nezabudnuteľným zážitkom.

Turecký tanečný štýl je veselý a hlavne má v sebe toľko temperamentu, že nenechá chladným ani ukážkového flegmatika. Jeho história siaha do 14. až 16. storočia – obdobia, v ktorom sa významne miešali silné vplyvy Peržanov, Arabov, Arméncov a Indov. Vďaka tomuto rôznorodému melodickému, tonálnemu, harmonickému a rytmickému mixu vznikla originálna hudba. Je plná exotických nástrojov ako cümbüş‎, darbuka, bağlama,kanun, čím je zvukovo odlišná od toho, na čo je zvyknuté „európske ucho“.

Existuje mýtus, že orientálne tanečnice aj z týchto dôvodov môžu pochopiť hudbu a tanec len v mimoeurópskych krajinách. Predsudky, že Európanky nedokážu do tanca vniesť ten pravý temperament a špecificky ladné a erotikou sršiace pohyby, ktoré majú napríklad ženy z Egypta či Turecka od kolísky v krvi, je už dávno prekonaný. A my dokonca máme dôkaz! Poďte sa s nami pozrieť, ako to vyzeralo na SummerNightHafla III – Turkishdelight&ArabianCaffé.

Večer začal vystúpením tanečnice Jahanara alias Jany Daňhovej, ktorá svojím tureckým orientálnym tancom dokonale splynula s hudbou vďaka nádherne vlnivým pohybom, aký nájdete práve len v brušných tancoch, o akúkoľvek fusion ide. Nasledovné číslo v podaní tanečnice Amirah – Miroslavy Horákovej bolo temperamentnejšie už len preto, že má korene v tradičnom folklórnom tanci, ktoré sú obľúbené najmä v Saudskej Arábii, Kuvajte, Spojených arabských emirátoch či Katare. Tanec Khaleegy tancujú ženy najmä na svadbách či na rôznych spoločenských udalostiach.

Pastvou pre oči bolo vystúpenie Ivany Plavej s umeleckým menom Evangelin. Závoje, ktoré na pohľad gracióznymi pohybmi pri tanci používala, pôsobili ako ľahučký prvok, ktorá dotvára estetiku samotného tanca. V skutočnosti ide o náročnú techniku, za ktorou sa skrýva naozajstná drina. Apropo, vejáre s hodvábnymi závojmi sa do orientálnych tancov dostali až z Číny a tanečnice s nimi vedia robiť doslova divy. Mimoriadnu pozornosť vzbudilo aj drumsolo mladučkej Jaan – Janky Redechovej, ktorá sa pred nedávnom vrátila zo svojho angažmá v Indii a  prezradila, že práve v Indii je najväčší záujem o brušné tance. Nie, že by Indovia neboli dostatoční patrioti, ale na akýchkoľvek oslavách preferujú orientálne tance práve pre ich zvodnosť, ladnosť pohybov, originálne prvky a čestne si priznajme, kto by im odolal, keď sú proste sexi :-)

SPOLOCNA FOTKA TANECNIC

Dramaturgia večera bola naozaj pestrá: od závojov sme sa preniesli k TribalFusion, ktorý bezchybne predviedla Debora Pastvová alias Debie. Už na pohľad bol kostým mladej dievčiny špecifický moderným vizuálom, napokon TribalFusion je moderná forma brušného tanca, ktorá skutočne spája rôznorodé štýly: Tribal je pôvodom z Ameriky, no nájdete v ňom aj prvky brušných tancov, hip-hopu, indického tanca či tureckého štýlu až po flamenco. Toto unikátne spojenie folklóru, klasiky a brušných tancov bolo oživením už len z pohľadu moderných prvkov a unikátnej vizáže Debie. V svojráznosti nezaostávali ani ďalšie tanečnice.

Napríklad vystúpenie Lýdie Siwakoti alias Madhuri prinieslo na pódium khatakfusion, v ktorom dominovali najmä folklórne prvky. Temperament má táto tanečnica doslova v krvi a odrážal sa nielen v samotnom vystúpení, ale aj vo výraze tváre, gestách, ráznych pohyboch, dupaním a dokonca dávkou príjemného humoru.

Veľkým prekvapením bolo vystúpenie muža – Davida Katolického zo Zlína, ktorý sa orientálnemu tancu venuje šesť rokov a je dokonca organizátorom tanečného festivalu v svojom rodnom meste. V súčasnosti vystupuje na tanečných show a festivaloch v Českej republike. Vlani získal 1. miesto na medzinárodnej súťaži Pressburg Dance Fest v Bratislave v kategórii Profi baladi/shaabi.

V druhej polovici večera sme sa dostali aj k slzám. Petra Majzúnová s umeleckým menom Zaynab odtancovala také dojemné shabi, že človeku až srdce krvácalo. Clivá melódia a typický egyptský tanec, ktorý má v súčasnosti množstvo variácií, bol priam pohladením ubolenej duše, ktorá si musí uvedomiť, že na svete je aj viac nešťastia ako prežíva práve ona. Príkladne, shabi v podaní Zaynab, pri ktorom neostalo ani jedno oko v hľadisku bez sĺz.

SARKA MARTINAKOVA

Medzi jedných z vrcholov večera jednoznačne patrila tanečnica Šárka Martináková – Shari /na fotografii/, ktorá svojím rakssharki dostala do kolien všetkých. Klasický egyptský štýl brušného tanca je založený na tradičných folklórnych tancoch, ale prebral aj vplyvy napríklad ruského baletu či dokonca latinských tancov.Šárka je skvelá tanečnica, choreografka a lektorka v jednej osobe z Českej republiky. V Brne pôsobí už niekoľko rokov ako lektorka Centra Tance. Venuje sa nielen orientálnemu tancu, vyučuje a tancuje aj flirt dance, pole dancelight, venuje sa zumbe a zumbegold, vedie špeciálny kurz orientálneho tanca pre seniorov. Dokonca je choreografka a vedúca úspešnej skupiny RaksSultana.

HALKA TYTYKALOVÁ
Ďalší z vrcholov večera patril Halke Tytykalovej /na fotografii/, ktorá odtancovala fúziu s tamburínou v tureckom štýle.Úspešná lektorka, ktorá absolvovala množstvo kurzov a má encyklopedické vedomosti o všetkých druhoch orientálnych tancov a ich histórii, sa svojho vystúpenia chopila so svojou nezameniteľnou energiou a najmä neodolateľným úsmevom, ktorým udržiavala kontakt s publikom. Práve tamburína bola v choreografii tohto tanca komunikačným prostriedkom, s ktorým sa koketne pohrávala, no v takom rýchlom tempe, že je priam nevyhnutné vzdať jej obdiv, že po tomto vystúpení ďalej moderovala večer, na aký sa veru nezabúda. Ak ste ho prepásli, môžete ľutovať…

Alebo aj neľutovať. To v takom prípade, že sa rozhodnete navštíviť v septembri od 19. do 21. medzinárodný festival Pressburg Dance Fest v Bratislave, kde si orientálne tance užijete skutočne dosýta.

George Sandová

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu