Egon Bondy bol nesporne jedným z najvýznamnejších spisovateľov a filozofov. Jeho hra Návšteva expertov sa po prvý raz objavila na divadelných doskách v Bratislave.

Premiéra, ktorá sa konala 6. októbra 2014 v bratislavskom Štúdiu 12 na Jakubovom námestí, mala pre mňa osobne zvláštnu príchuť. Poznala som totiž tohto výnimočného človeka osobne, chodievala na jeho vtipné prednášky, konzultovala s ním indické rágy a prisadla si k nemu ešte za študentských čias na káve v Kryme, kde rád chodieval. Bol nesmierne láskavým a pokorným človekom s takým vnútorným pokojom, že by mu ho mohol úprimne „závidieť“ aj sám Dalajláma.

Zároveň v ňom pulzovalo čosi trpké, nervózne a v kombinácii s jeho neopakovateľnými humornými hláškami tvoril obdivuhodne silnú osobnosť. Tak príkladne, uprostred prednášky o indickej filozofii, na ktorú bol doslova expertom a snažil sa vysvetliť rozdiel medzi európskym a mimoeurópskymi kultúrami, zahlásil: „To víte, takovej Ind, co ten celý život dělá? Takových patnáct let jen čumí do zdi a nedělá nic. To se mu tak snadno dosahuje nirvány, že jo?“

Bondy bol skrátka výnimočnou osobnosťou, inšpiroval undergroundovú scénu a počas celého svojho života nepoľavil v demonštrovaní svojho bytostného anarchizmu prostredníctvom svojich diel. Dosiaľ neinscenovanú hru, ktorá vychádza z prostredia tajných služieb a môžete si ju azda aplikovať na ktorúkoľvek na tomto našom pračudesnom svete, režírovala Ingrid Timková.

V hlavnej úlohe exceluje Robert Roth – herec, o ktorom sa s obľubou vraví, že „zahrá aj hrdzavý bicykel opretý o plot“. „Keď za mnou Robo Roth prišiel s touto hrou a s myšlienkou, že by bolo výborné priniesť ju na javisko, chytila som do rúk text. A keď som sa doňho začítala, zistila som, že je to úžasná čierna komédia, ktorú jednoducho musíme zinscenovať,“ hovorí režisérka a herečka Ingrid Timková.

Recenzia Trpký humor Bondyho absurdného divadla- Autor foto Robert Tappert-2
Návšteva expertov (Autor foto: Robert Tappert)

Hra vychádza z prostredia tajných služieb, s ktorými mal sám Egon Bondy osobnú skúsenosť. Okrem spolupráce s komunistickou ŠtB zažil počas pokusu o emigráciu do Rakúska kuriózne dobrodružstvo s francúzskou tajnou službou, ktorej ponúkol vykonanie atentátu na vedenie sovietskeho štábu. Bondy v divadelnej hre ukázal, že je excelentným psychológom.

Presne pozná tajné zákutia mysle človeka, vie dômyselne vygradovať dej a zároveň pertraktovať myšlienku, ako ľahko sa človek dokáže zmeniť na zviera. Návšteva expertov však má aj ďalší rozmer, pre ktorý je v komornom prostredí a zároveň aj v komornom obsadení, pre diváka zaujímavá. Bondy svojou mystifikáciou, neoznačením prostredia ani konkrétnych situácií podnecuje fantáziu diváka. Niekedy ho rozosmeje, inokedy zase krutosťou doženie až k slzám.

Autor hry v podtextoch kladie otázku, kam až je človek schopný zájsť a či vôbec existujú nejaké hranice normálneho človečenstva – to všetko stelesňuje generál v podaní štandardne vynikajúceho Roberta Rotha. Okrem neho podali skvelý výkon aj herci Daniel Fischer, Lukáš Pelč a Marta Maťová.

Na javisku jednoznačne však dominoval Roth. Ovládol celú atmosféru vo vyfabulovanom prostredí, ktoré je neznáme divákovi až do konca hry. Dejová línia sa točí okolo absurdnej situácii: stretnutí štyroch ľudí, ktorí sú špičkou v oblasti vypočúvania. Stretávame sa teda s popismi desivo krutých praktík vydierania, mučenia a zároveň „neštastných vyznaní“, ako kedysi spoľahlivé metódy prestávajú na ľuďoch fungovať.

Bondy pritom strieda krutosť a humor. Táto čierna komédia osciluje medzi životom a smrťou. Tak aj odborníci z bližšie nešpecifikovaných tajných služieb dospejú k jedinému riešeniu: ich obete totiž prišli na to, že smrť je nezvratná, preto ich treba nechať prežívať v znetvorenom stave až do samého nekonečna…

Čierny humor si najviac užíval na javisku Robert Roth. Divák ani nevedel či sa má smiať alebo ostať v ľakavom šoku pri jeho excelentných monológoch, ktoré aj v prehnane zdramatizovanom podaní vyzneli presvedčivo. Napríklad pri scénach, v ktorých štvorica skúma aký je až prah bolesti človeka.

Bondy presne pozná čo na takého človeka platí a rovnako aj na diváka. A nevyhne sa pritom ani výdatnej dávke vulgárnych výrazov. Ťažko povedať, či ich množstvo nebolo tak trošku prehnané, podstatné však je, že hre to neuškodilo. A tí, ktorí poznajú Bondyho odkaz a jeho osobnosť, rozhodne vedia, za akým účelom ich tam použil…

Jednu reprízu by mali odohrať podľa našich informácii ešte 3. novembra… Skúste.

Recenzia Trpký humor Bondyho absurdného divadla - plagat