Otvárací koncert 40. Medzinárodného festivalu J. K. Mertza v stredu 24. júna 2015 v Klariskách privítal na pódiu jeho zakladateľa – profesora Zsapku.
Úvodný neformálny koncert v záhrade domu Albrechtovcov sa vydaril na výbornú aj kvôli prekrásnemu prostrediu, pestrej dramaturgii a priateľskej atmosfére. Otvárací koncert v Klariskách však už mal svoju vážnosť. Ešte pred vystúpeniami interpretov koncert uviedli moderátori s prekladom do angličtiny, keďže v publiku sa nachádzalo aj množstvo zahraničných hostí (medzi iným aj slávny Leo Brouwer či Costas Cotsiolis).


Následne sa prihovoril publiku aj profesor Jozef Zsapka, ktorý si zaspomínal na svoje pedagogické začiatky a založenie festivalu J. K. Mertza. Obecenstvu sa prihovoril ľudsky, neformálne a uviedol množstvo informácií, o ktorých mnohí možno ani len netušili. Keď napríklad prišiel pred 50-mi rokmi do Bratislavy, bol vlastne jediným pedagógom vyučujúcim klasickú hru na gitare. Dnes sa to už zdá priam ako sen, ale príjemný, nostalgický a neustále pretrvávajúci.
Manželia Zsapkovci majú v repertoári bohaté historické zastúpenie: interpretujú rôzne štýlové obdobia – od starej hudby siahajúcej až k obdobiu renesancie až po diela súčasných skladateľov. Ako prvú skladbu zvolili od Franza Dopplera, známeho virtuóza – flautistu a skladateľa. Pastorálna nálada kompozície, v ktorej sa miešajú vplyvu ruskej aj maďarskej hudby, bola nádherne vyspievaná flautou v podaní Dagmar Zsapkovej.
Exotiku priniesli ďalším číslom od impresionistu Maurica Ravela skladbou Piéce en forme de Habanera. Španielsky folklór „namaľovaný“ Ravelom znel autenticky aj vďaka tomu, že v Klariskách je neopakovateľne nádherná akustika. Flauta v kombinácii s precíteným gitarovým prejavom Jozefa Zsapku zneli podmanivo v chrámovom priestore a vytvárali až magickú atmosféru.


Aj ďalšia skladba od Ernesta Cordera, skladateľa narodeného v New Yorku, avšak vyrastajúceho v Porto Ricu, mala exotickú príchuť. Jeho Fantasia mulata znela, akoby vás práve ovieval karibský vánok. Zaujímavá bola aj z hľadiska formy a tonality. Krátke sekvencie flauty v rýchlom tempe, ktoré striedavo dopĺňa gitara, sa zrazu zmenili na romantické melódie, aby potom opäť prešli do úplne odlišnej nálady, kde bolo cítiť, že skladateľ experimentuje nielen s výrazom, ale aj tempom, náladou, tonalitou a najmä sa vyhráva s formou skladby. Bezchybné staccata flauty, ale aj nežne vyspievané melódie – aj to v podaní zohratých manželov Zsapkovcov prinieslo priam neuveriteľný zážitok pre poslucháčov.
V rámci otváracieho koncertu vystúpilo aj Bratislavské gitarové kvarteto, ktoré sme už počuli aj záhrade dome Albrechtovcov. Zvolili opäť Rossiniho a od Lea Browera Kubánsku krajinku s rumbou. Apropo, majster Leo bol na otváracom koncerte prítomný a s nadšením sa venoval svojim fanúšikom, pozorne počúval a ocenil každú jednu interpretáciu potleskom.


Na koncerte zaznela aj ďalšia skladba od tohto velikána – Kubánska krajinka v daždi, o ktorej sme už písali. Na obohatenie dramaturgie kvarteto zvolilo aj Carmene suite od Georga Bizeta. Vďaka aranžmánu Williama Kanengisera vznikla suita, ktorá si zachovala svoju pôvodnú tvár a dokonca zvýraznila temperament spopularizovanej Habanery. Slávna opera v novej inštrumentácii spracovaná do suity obecenstvo zaujala, napokon, je to osvedčený recept zaradiť do dramaturgie aj niečo, čo zaručene pozná každý prítomný v obecenstve.
Opäť raz vydarený večer presvedčil poslucháčov, že festival si zaslúži pozornosť. Nielen kvôli repertoáru, pestrej dramaturgii, kvalitným umelcom – domácim aj zahraničným, ale najmä pre netradičné hudobné zážitky a skvelú atmosféru koncertov. Festival sa skončí až v pondelok 29. júna, čaká tak na nás dúfam, ešte množstvo zaujímavých interpretov.
George Sandová
Sledujte nás aj na Facebooku