Otvárací koncert 40. Medzinárodného festivalu J. K. Mertza v stredu 24. júna 2015 v Klariskách privítal na pódiu jeho zakladateľa – profesora Zsapku.

Úvodný neformálny koncert v záhrade domu Albrechtovcov sa vydaril na výbornú aj kvôli prekrásnemu prostrediu, pestrej dramaturgii a priateľskej atmosfére. Otvárací koncert v Klariskách však už mal svoju vážnosť. Ešte pred vystúpeniami interpretov koncert uviedli moderátori s prekladom do angličtiny, keďže v publiku sa nachádzalo aj množstvo zahraničných hostí (medzi iným aj slávny Leo Brouwer či Costas Cotsiolis).

20150624 Gitarovy festival Klarisky 0047
(autor foto: Roman Spišiak, zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza)
Jozef Zsapka - obr.2
Jozef Zsapka (autor foto: Roman Spišiak, zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza)

Následne sa prihovoril publiku aj profesor Jozef Zsapka, ktorý si zaspomínal na svoje pedagogické začiatky a založenie festivalu J. K. Mertza. Obecenstvu sa prihovoril ľudsky, neformálne a uviedol množstvo informácií, o ktorých mnohí možno ani len netušili. Keď napríklad prišiel pred 50-mi rokmi do Bratislavy, bol vlastne jediným pedagógom vyučujúcim klasickú hru na gitare. Dnes sa to už zdá priam ako sen, ale príjemný, nostalgický a neustále pretrvávajúci.

Manželia Zsapkovci majú v repertoári bohaté historické zastúpenie: interpretujú rôzne štýlové obdobia – od starej hudby siahajúcej až k obdobiu renesancie až po diela súčasných skladateľov. Ako prvú skladbu zvolili od Franza Dopplera, známeho virtuóza – flautistu a skladateľa. Pastorálna nálada kompozície, v ktorej sa miešajú vplyvu ruskej aj maďarskej hudby, bola nádherne vyspievaná flautou v podaní Dagmar Zsapkovej.

Exotiku priniesli ďalším číslom od impresionistu Maurica Ravela skladbou Piéce en forme de Habanera. Španielsky folklór „namaľovaný“ Ravelom znel autenticky aj vďaka tomu, že v Klariskách je neopakovateľne nádherná akustika. Flauta v kombinácii s precíteným gitarovým prejavom Jozefa Zsapku zneli podmanivo v chrámovom priestore a vytvárali až magickú atmosféru.

Jozef Zsapka a Dagmar Zsapková
Jozef Zsapka s manželkou Dagmar Zsapkovou tvoria zohraté duo (autor foto: Roman Spišiak, zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza)
Jozef Zsapka
Jozef Zsapka, ako zakladateľ festivalu patrí medzi prvých pedagógov klasickej gitary na Sovensku (autor foto: Roman Spišiak, zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza)

Aj ďalšia skladba od Ernesta Cordera, skladateľa narodeného v New Yorku, avšak vyrastajúceho v Porto Ricu, mala exotickú príchuť. Jeho Fantasia mulata znela, akoby vás práve ovieval karibský vánok. Zaujímavá bola aj z hľadiska formy a tonality. Krátke sekvencie flauty v rýchlom tempe, ktoré striedavo dopĺňa gitara, sa zrazu zmenili na romantické melódie, aby potom opäť prešli do úplne odlišnej nálady, kde bolo cítiť, že skladateľ experimentuje nielen s výrazom, ale aj tempom, náladou, tonalitou a najmä sa vyhráva s formou skladby. Bezchybné staccata flauty, ale aj nežne vyspievané melódie – aj to v podaní zohratých manželov Zsapkovcov prinieslo priam neuveriteľný zážitok pre poslucháčov.

V rámci otváracieho koncertu vystúpilo aj Bratislavské gitarové kvarteto, ktoré sme už počuli aj záhrade dome Albrechtovcov. Zvolili opäť Rossiniho a od Lea Browera Kubánsku krajinku s rumbou. Apropo, majster Leo bol na otváracom koncerte prítomný a s nadšením sa venoval svojim fanúšikom, pozorne počúval a ocenil každú jednu interpretáciu potleskom.

Bratislavske gitarove kvarteto
Bratislavské gitarové kvarteto (autor foto: Roman Spišiak, zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza)
Recenzia V Koncertnej sieni Klarisky znela gitara ako hudba z neba

Na koncerte zaznela aj ďalšia skladba od tohto velikána – Kubánska krajinka v daždi, o ktorej sme už písali. Na obohatenie dramaturgie kvarteto zvolilo aj Carmene suite od Georga Bizeta. Vďaka aranžmánu Williama Kanengisera vznikla suita, ktorá si zachovala svoju pôvodnú tvár a dokonca zvýraznila temperament spopularizovanej Habanery. Slávna opera v novej inštrumentácii spracovaná do suity obecenstvo zaujala, napokon, je to osvedčený recept zaradiť do dramaturgie aj niečo, čo zaručene pozná každý prítomný v obecenstve.

Opäť raz vydarený večer presvedčil poslucháčov, že festival si zaslúži pozornosť. Nielen kvôli repertoáru, pestrej dramaturgii, kvalitným umelcom – domácim aj zahraničným, ale najmä pre netradičné hudobné zážitky a skvelú atmosféru koncertov. Festival sa skončí až v pondelok 29. júna, čaká tak na nás dúfam, ešte množstvo zaujímavých interpretov.

Sledujte nás aj na Facebooku