20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0100
Leo Brouwer (autor foto: Roman Spišiak, zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza)

Jubilejný 40. ročník Medzinárodného gitarového festivalu J.K. Mertza vyvrcholil v nedeľu 28. júna galakoncertom, na ktorom nebol hviezdou len zahraničný interpret, ale aj tí domáci.

Na galakoncerte v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca na počesť významného kubánskeho dirigenta, skladateľa a gitaristu Lea Brouwera hralo špičkové teleso Cappella Istropolitana, grécky gitarista uznávaný svetovou kritikou Costas Cotsiolis, slovenský akordeónista preslávený inovatívnym prístupom Boris Lenko, zakladateľ festivalu Jozef Zsapka a Bratislavské gitarové kvarteto.

Medzinárodne uznávaní domáci a zahraniční sólisti interpretovali spolu s orchestrom Cappella Istropolitana pod vedením Roberta Marečka diela Lea Brouwera a Astora Piazzollu.

Sólistom jedného z najkrajších Brouwerových koncertov Concerto elegiaco bol grécky gitarový virtuóz Costas Cotsiolis. Leo síce ostal tradičný čo sa týka formy koncertu – dodržal tri časti, ale čo sa týka kompozičných postupov volil moderné prvky.

Sólista spoločne s domácim telesom boli pekne zohratí – dokázali vytvoriť kontrast v dvoch témach prvej časti koncertu, pekne prepojili druhou časťou nástup tretej, pre poslucháčov azda najzaujímavejšej časti – záverečnej Finale (Toccata).

Skladateľ využíval pestrofarebnú rytmickú aj melodickú škálu v závere koncertu, pričom interpreti bravúrne zvládli zámer Brouwera: spojiť sláčiky, gitaru a bicie nástroje v jeden celok tak, aby zároveň tvorili rozmanité vrstvy kompozície.

V Dvojkoncerte pre bandoneón a gitaru argentínskeho skladateľa Astora Piazzollu sa predstavil Boris Lenko a Jozef Zsapka. Rukopis Piazzollu netreba nejako zvlášť predstavovať, čo je však zaujímavé, gitare venoval v celej svojej skladateľskej kariére len štyri skladby.

Opäť trojčasťová skladba mala svoju gradáciu v poslednej časti, ako inak – Tango. No mohol by si odpustiť Piazzolla práve tango? Samozrejme, nie je to hudba, na ktorú môžete tancovať. Tento autor je novátorský v prepracovaní tanečných rytmov do zložitých kompozičných postupov.

Spravil to však natoľko umne, že prapodstatu tanga napriek spracovaniu do novej podoby v jeho skladbách stále zreteľne cítite. Aj interpreti sa postavili k Dvojkoncertu profesionálne, poznajúc temperament skladateľa. Od minimalizmu po záverečné, priam výbušné finále zvládli dynamiku aj výraz s vernou farebnosťou, akú autor v kompozícii zamýšľal.

Po prestávke sme sa opäť mali na čo tešiť. V podaní Bratislavského gitarového kvarteta zaznela Brouwerova Gismontiana pre gitarové kvarteto a sláčiky. Kompozícia bola prevedená v slovenskej premiére a predstavuje prepojenie hudby brazílskeho klaviristu, gitaristu a skladateľa v jednej osobe Egberta Gismontiho a invenčných kompozičných postupov kubánskeho skladateľa Lea Brouwera.

Gismontianou pre gitarové kvarteto a sláčikový orchester vzdal Leo poctu dielu tohto Brazílčana. Záverečné finále v podobe 6-časťovej skladby bolo skutočne veľkolepé: farbisté akoby mal impresionista svoj najkrajší deň v živote, kedy mu prialo aj svetlo, aj invencia, inšpirácia a nálada „maľovat“ kompozíciu tým správnym „hudobným štetcom“.

Gismontiana pre gitarové kvarteto a sláčikový orchester sa začína časťou s názvom Frevo, čo je charakteristická brazílska tanečná forma v dvojštvrťovej metrorytmickej štruktúre. Rýchle, temperamentné časti boli prestriedané pomalými, až meditatívnymi.

Medzi najkrajšie nepochybne patrila Agua e Vinho (Voda a víno), ktorá svojou nádhernou melodikou dojala až k slzám. Sláčikový orchester veľké spevné melodické úseky prekrásne frázoval, takže vyzneli akoby v štýle modernej romantickej meditácie a naopak, v rýchlych častiach (až na zopár zanedbateľných chybičiek) si veľmi dobre poradilo aj Bratislavské gitarové kvarteto.

V publiku samozrejme sedel aj samotný Leo a ani po jednej skladbe z jeho pera, ktorá v ten večer zaznela, nezabudol prísť k pódiu, srdečne objať dirigenta, sólistov a prvú huslistku.

Jubilejný 40. ročník Medzinárodného festivalu J. K. Mertza je teda úspešne za nami a nemáme sa veru za čo hanbiť. Koncerty plné talentovaných umelcov – či už našich alebo zahraničných, či už mladšej alebo strednej generácie a najmä pestrá dramaturgia od starej hudby až po súčasnú spoločne s hlavnou hviezdou z Kuby – Leom Brouwerom, to všetko bolo nielen zorganizované a vymyslené na výbornú, ale do poslucháčov vlialo aj neskutočný prúd energie, ktorú dokáže len umenie.

George Sandová

Sledujte nás aj na Facebooku

Pozrite si zábery od fotografa Romana Spišiaka z koncertu a prednášky Lea Brouwera (zdroj: Spoločnosť J.K. Mertza):

20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0109
Leo Brouwer

20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0272 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0264 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0256 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0213 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0206 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0144 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0114 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0103 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0081 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0050 20150628 Gitarovy Festival Final Day Koncert 0043 20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0122 20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0103 20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0100 20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0089 20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0085 20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0074 20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0055 20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0050 20150627 Gitarovy Festival Leo Brouwer Open Dialog 0018

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu