Tento rok bude kritický pre technologické spoločnosti, ktoré čelia neustále rastúcej vlne kritiky, kvôli vplyvu, ktorý majú na spoločnosť a novinársky priemysel.

Reuters Institute for the Study of Journalism zverejnil najnovšiu štúdiu, ktorej autorom je novinár a digitálny stratég Nic Newman.

Zverejnená štúdia je súhrnom zaujímavých informácií, ktoré poukazujú na vývoj vo sfére žurnalistiky, médií a technologických trendov na rok 2018.

V trendoch na rok 2018 budú dominovať umelá inteligencia a okuliare pre zmiešanú realitu. Vydavatelia sú čoraz viac znepokojení vplyvom technologických spoločností ako Facebook, Google, Apple alebo Amazon na svoje podnikanie, no aj napriek tomu prekážku nevidia v týchto platformách, ale vo svojich vnútorných faktoroch.

Spôsobujú to napríklad, neschopnosť inovovať alebo slabá odolnosť voči zmenám. Takmer polovica z nich vidí svoj budúci príjem najmä v predplatnom digitálneho obsahu.

Vydavatelia sa podľa informácií zo štúdie budú v tomto roku orientovať na audio služby, napríklad na obsah v podcastov, ktorý sa stáva čoraz populárnejší. Záujem je orientovaný aj na umelú inteligenciu, ktorá si v oblasti žurnalistiky buduje čoraz silnejšie postavenie.

Do prieskumu bolo zapojených takmer 200 generálnych riaditeľov, editorov a vedúcich predstaviteľov digitálnych technológií z 29-tich krajín.

Takmer polovica respondentov z prieskumu (44%) uviedla, že v tomto roku sú ich obavy zo sily a vplyvu platforiem omnoho väčšie než v minulom roku.

Najväčšie obavy vzbudzuje Facebook, najmä kvôli problémom v sľubovaných príjmoch za video obsah alebo v zmenách v hlavnom informačnom panely.

graf: Reuters Institute for the Study of Journalism

Ako príklad dopadu zmien, ktoré sociálna sieť Facebook zavádza v hlavnom informačnom panely na svojej platforme, je zo Slovenska.

V októbri minulého roka presunul Facebook zo svojho hlavného informačného panela do novovytvoreného vedľajšieho panela „Prieskumník“, všetok obsah pochádzajúci z vydavateľstiev. Podľa údajov z prieskumu denníka N, pre významné slovenské spravodajské stránky tento krok znamenal počas jednej noci 400% zníženie interakcií a stratu dosahu na dve tretiny používateľov.

graf: Reuters Institute for the Study of Journalism

Štúdia „Digital news project 2018“ ďalej popisuje aj dôležitý faktor, ktorý spočíva v spôsoboch, akým budú vydavateľstvá a spravodajské organizácie zarábať peniaze v digitálnom svete.

Väčšina vydavateľstiev a digitálnych portálov, ktoré boli zapojené do prieskumu, v súčasnosti využíva viacero príjmových tokov. Takmer polovica komerčných vydavateľov (44%) je presvedčená, že ich hlavným zdrojom príjmov v roku 2018 bude on-line predplatné.

Dokonca až 62% z nich plánuje na svojich stránkach zverejňovať omnoho menej digitálnych reklám, z toho až 10% má v pláne nezobrazovať na svojich stránkach žiadnu reklamu. Príjmy z predplatného by mali do rozpočtu priniesť viac peňazí ako digitálna grafická reklama či značkový, alebo sponzorovaný obsah.

graf: Reuters Institute for the Study of Journalism

 

graf: Reuters Institute for the Study of Journalism

Správa o budúcnosti médií poukazuje aj na nebezpečenstvo plateného obsahu. Podstatný prechod vydavateľstiev k platenému obsahu, môže mať za následok prehĺbenie takzvaného „rozdelenia informácií“.

Ak prístup ku kvalitnému obsahu bude podmienený platbou, hrozí nebezpečenstvo, že elity a zvyšok sveta sa od seba oddelia. Je veľmi pravdepodobné, že tí, ktorí si nebudú môcť dovoliť zaplatiť za kvalitné informácie, budú navštevovať stránky s menej kvalitnou žurnalistikou a dezinformáciami.

Ďalším krokom zo strany vydavateľstiev a spravodajských organizácií bude podľa odhadov vyplývajúcich zo štúdie, orientácia na informácie.

Vydavateľstvá sa budú snažiť vymaniť zo závislosti na platformách tým, že budú klásť väčší dôraz na zber údajov. Jednoducho budú žiadať svojich spotrebiteľov, aby si na ich stránkach vytvorili účty alebo profily, čo umožní lepšie prispôsobiť ponúkaný obsah priamo podľa potrieb spotrebiteľa.

Z prieskumu, do ktorého bolo zapojených približne 200 generálnych riaditeľov, editorov a vedúcich predstaviteľov digitálnych technológií z 29-tich krajín je zrejmé, že takmer tri štvrtiny (72%) z nich plánuje aktívne experimentovať s umelou inteligenciou, čo by malo pomôcť tvoriť efektívnejší a cielenejší obsah.

Kľúčový vývoj bude podľa správy „Digital news project 2018“ prebiehať v okuliaroch pre rozšírenú a zmiešanú realitu, ktoré budú produkovať živé digitálne objekty existujúce v reálnom svete. Takéto zobrazovanie pomáha ľudskému mozgu spracovávať objekty prirodzenejšie.

Samozrejme štúdia, ktorú vypracoval Nic Newman nemá charakter odporúčaní alebo varovaní pre mediálne organizácie. Mnohé z informácií, ktoré obsahuje sú len zaujímavosťami, no určite sú dobrým náčrtom toho, akým smerom by sa na základe dostupných údajov mohla žurnalistika v tomto roku posúvať.

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu