Róbert Sedlák (foto: Dobré médiá)

Dobré noviny sú spravodajský portál so zreteľom na pozitívne informácie. Od roku 2012, keď médium vzniklo, jeho popularita neustále rastie a dnes ho navštívi už viac ako dva milióny čitateľov mesačne. V roku 2018 spustilo vydavateľstvo aj internetové Dobré rádio. O minulosti a súčasnosti sme sa rozprávali s generálnym riaditeľom vydavateľstva Róbertom Sedlákom.

Portál Dobré noviny patrí medzi najnavštevovanejšie slovenské spravodajské médiá. V čom spočíva jeho úspech? Kto tvorí redakciu? Aké máte plány?

Dobré noviny prinášajú len pozitívne správy. Za posledné roky sa v médiách objavuje tak veľa negatívnych správ, že ľudia prirodzene začínajú hľadať aj niečo iné. Netvrdíme, že nie je dôležité, aby boli ľudia informovaní aj o negatívach, ak sú to dôležité udalosti. Dobré noviny sa však snažia pôsobiť ako akási protiváha, aby ľudia mali k dispozícii aj nejakú nádej. V ťažkých časoch je totiž dôležitejšia než inokedy.

V redakcii dnes pracuje 10 skvelých redaktorov, 1 skúsený publicista, 4 moderátori a viacero externých redaktorov. Je tu však ale aj obchodné oddelenie, marketingové oddelenie a produkcia, bez nich by to nešlo.

Tí všetci pracujú na tom, aby sa Dobré noviny trvalo usadili medzi najnavštevovanejšími slovenskými webmi a majú tiež za úlohu postupne zavádzať nové formáty, ktoré nás dostanú aj viac do lifestylu a k oddychovým žánrom, kde pre nás vidíme veľký priestor.

Počas korony sme napríklad začali deťom naživo čítať rozprávky na Facebooku a tento formát sa stal tak populárnym, že sme sa ho rozhodli zachovať natrvalo a Miška a Martin Kaprálikovci teraz deťom čítajú rozprávky každú nedeľu ráno. Detskí diváci sa v rámci tohto formátu učia kresliť zvieratká a rozprávkové postavičky a súťažia o vecné ceny. Som s týmto formátom nesmierne spokojný aj po stránke jeho diváckeho úspechu, ale aj preto, že je to vlastne verejnoprávny projekt.

Začali sme taktiež robiť pravidelné live rozhovory na Instagrame, ktoré zatiaľ testuje naša najmladšia kolegyňa Dominika Pacigová a hľadáme pre ne nejaký fixnejší formát. Na jeseň ďalej prídeme s pravidelnou súťažnou šou, ktorú budeme vysielať naživo na webe a bude kontaktná, takže diváci sa budú môcť do nej zapájať. Taký formát zatiaľ v našom segmente nikto nevyskúšal, budeme úplne prví.

Podobných noviniek by sme chceli priniesť do konca roka ešte niekoľko, ale naďalej si chceme zachovať aj pozitívne denné spravodajstvo, písané rozhovory s inšpiratívnymi ľuďmi a publicistiku v podobe talkšou KRIŽOVATKY s Mariánom Balázsom, čo je dlhodobo jeden z našich najúspešnejších formátov. Nebudeme teda už iba spravodajský portál, ale staneme sa viac „rodinným médiom“, ktoré má za cieľ osloviť viaceré vekové skupiny.

Ako sa darí vášmu Dobrému rádiu?

Dobré rádio vysiela len na internete a jeho stanovené ciele z hľadiska počúvanosti sa podarilo naplniť, takže hľadáme možnosti, ako ho posunúť ďalej.

Na jeseň spustíme jesennú vysielaciu štruktúru a rozšírime program, pribudne nám aj nový kolega – pôjde o skúseného rozhlasového moderátora, ktorý bude mať na starosti popoludňajšie vysielanie. Verím, že poslucháči novinky ocenia. Ale nechcem, aby sme zostali iba pri tom, chcem sa na Dobré rádio pozrieť strategickejšie.

foto: Dobré médiá

V súčasnosti patria Dobré noviny aj Dobré rádio pod mediahouse Dobré
médiá? Jeho súčasťou je i portál Tojenapad.sk, nad ktorým ale nemáte redakčný dohľad, prečo?

Media house Dobré médiá sme stavali nielen zo svojich médií, ale snažíme sa doňho zapojiť aj menšie weby, ktoré nemáme priamo u seba doma. Spočiatku bol cieľ vytvoriť silnú skupinu, ktorú by sme dokázali predávať inzerentom ako media representative a redakčnú činnosť sme zastrešovať nechceli.

Ale má to svoje nevýhody, ktoré sme si začali intenzívnejšie uvedomovať a preto by sme chceli dané médiá aj vlastniť a mať nad nimi redakčnú kontrolu. Sme vo fáze rokovaní. S niektorými webmi sa nám to asi nepodarí, ale silu nášho media house aj tak tvoria predovšetkým Dobré noviny a Dobré rádio.

Koronakríza ovplyvnila viacero oblastí podnikateľských odvetví, medzi nimi aj médiá. Ako ovplyvnila koronakríza Dobré noviny, ale aj iné projekty, ktoré máte rozbehnuté, prípadne ktoré ste plánovali rozbehnúť?

Predovšetkým nás koronakríza ovplyvnila rovnako ako ostatných hráčov na trhu – v dôsledku celofiremného home office, ktorý trval dva mesiace, sme výrazne obmedzili produkciu.

Napríklad Dobré rádio niekoľko týždňov vôbec nemalo moderované vysielanie a vysielali sme len hudbu a archívne materiály. Dobré noviny vôbec nepracovali v teréne a spravodajstvo a rozhovory sme robili z domu.

Vyrobili sme len niekoľko epizód KRIŽOVATIEK s Mariánom Balázsom venovaných aktuálnym udalostiam, aj to za prísnych hygienických opatrení. A ešte sme za špecifických podmienok vyrábali podcast Knižný kompas, ktorý robíme v spolupráci s vydavateľstvom IKAR.

Nič viac sa ale v štúdiách nevyrábalo a redakcia bola niekoľko týždňov ľudoprázdna. Každý, kto pracuje alebo pracoval v médiách vie, že takto sa médiá dlhodobo robiť nedajú a sme radi, že to netrvalo dlhšie.

Ale kríza nás ovplyvnila aj ekonomicky – stratili sme značnú časť príjmov z display reklamy, kde sme spadli asi o 30%. Zároveň nám niekoľko klientov vypovedalo dlhodobé kontrakty a agentúry akoby na chvíľu úplne prestali existovať.

Nebolo nám do smiechu, ale našťastie sme veľmi rýchlo prijali dôležité rozhodnutia. Obchodné a marketingové oddelenie vymysleli iniciatívu, v rámci ktorej sme sa rozhodli malým a stredným podnikateľom poskytnúť reklamnú kampaň v našich médiách zadarmo, aby firmy nezabudli, že vôbec existuje možnosť inzerovať a obchod sa začal sústrediť na nové segmenty, ktoré koronakríza buď nezasiahla tak intenzívne, alebo sa dokonca dočasne ocitli vo fáze rastu (napríklad lekárenský priemysel).

Rozprával som sa s manažérmi z iných médií a všetci do jedného mi potvrdili, že museli buď prepúšťať alebo aspoň znižovať platy. My sme to našťastie urobiť nemuseli, no s kolegami sme sa veľa rozprávali o tom, že je to pre firmu riskantné rozhodnutie, i keď ľudsky nesmierne správne.

Všetci pochopili, že teraz viac ako kedykoľvek predtým záleží na nasadení každého jedného z nás. Na druhej strane sme tím nemohli rozšíriť o nových ľudí a jeden zamýšľaný projekt – vydavateľstvo audiokníh, ktoré sme chceli začať budovať na jar – sme nezačali budovať vôbec a asi ho ani budovať nebudeme, hoci som si tento segment osobne chcel veľmi vyskúšať.

Postupne sa ale situácia stabilizovala a aktuálne zakladám nové médium. Online je moja srdcovka, ale vyskúšame sa vydať aj mimo neho.

Aké články teraz ľudia najčastejšie čítajú?

Pozrel som si najčítanejšie články za posledný mesiac a lifestyle jednoznačne vedie. Stálicami sú pani prezidentka Zuzana Čaputová, ktorá oslnila svojimi novými šatami a Viktor Vincze, ktorý dlhodobo ľudí inšpiruje v oblasti separovania odpadu a ekologického životného štýlu. Ľudí však ale stále zaujímajú aj rozhovory so zaujímavými ľuďmi, a zaujímavosti zo slovenských regiónov, o ktorých sa veľa nevie (1, 2, 3).

Na druhej strane, priznávam, že občas skúšame aj témy zo slovenskej politiky, ale len preto, aby sme si overili, že to skutočne už dlhodobo ľudí nebaví čítať. Napríklad diplomovky politikov niektoré denníky riešia niekoľkokrát denne, ale podľa mňa len preto, že úspešne oslovujú tú malú skupinu ľudí, ktorých to zaujíma.

My ale túto skupinu aktuálne neoslovujeme, náš čitateľ je prototyp priemerného obyvateľa Slovenska. Keďže sa živíme reklamou a nie predplatným, je fokus na túto cieľovú skupinu prirodzený.

foto: Dobré médiá
REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu