Rodičia austrálskeho novinára, voči ktorému v Egypte vzniesli obvinenia z terorizmu, niekoľko dní pred začatím jeho procesu v Káhire zozbierali už viac než 30.000 podpisov pod petíciu za jeho prepustenie.

Reportér panarabskej televízie al-Džazíra Peter Greste je spolu s niekoľkými ďalšími kolegami obvinený zo „zverejnenia lží, ktoré poškodili egyptské štátne záujmy“.

Rodičia sú však presvedčení o nevine svojho syna, preto na webovú stránku avaaz.org umiestnili petíciu, ktorou chcú dosiahnuť jeho prepustenie na slobodu.

„Peter nie je schopný ohroziť niečiu bezpečnosť. Nie je sympatizantom teroristov a v žiadnom prípade by nefalšoval správy,“ uviedol Gresteho otec.

Gresteho a jeho dvoch kolegov zatkli v decembri v jednom z káhirských hotelov. Všetkých ich obvinili z napomáhania teroristickej organizácii, čo je zjavný odkaz na islamistické hnutie Moslimské bratstvo, ktoré protestuje proti súčasnej vláde podporovanej armádou. Tá vlani v júli zosadila Moslimským bratstvom podporovaného prezidenta Muhammada Mursího.

Súčasná egyptská vláda označuje Moslimské bratstvo za teroristickú organizáciu, samotné hnutie sa proti tomu ohradzuje. Kritici vládu obviňujú aj z porušovania ľudských práv v Egypte a podkopávania demokratických výdobytkov, ku ktorým došlo po zvrhnutí režimu autokratického prezidenta Husního Mubaraka v roku 2011. Vláda však deklaruje svoju oddanosť demokracii.

Súd s austrálskym novinárom sa v Káhire začne vo štvrtok. Ak ho súd uzná za vinného, hrozí mu sedem rokov väzenia.
Predpokladá sa, že celkovo egyptské úrady v poslednom období kvôli výkonu práce novinári zadržali najmenej 40 ľudí. Na ich obranu sa pred časom postavilo viacero médií, medzi nimi BBC, Sky či Daily Telegraph, ktoré vyzvali egyptské vedenie, aby novinárov zadržiavaných v Egypte okamžite oslobodili.

Súčasné armádou podporované egyptské vedenie už dlhší čas obviňuje televíziu al-Džazíra z podpory egyptských islamistov, keďže panarabský TV kanál financuje Katar, ktorý bol na strane armádou zosadeného islamistického prezidenta Muhammada Mursího.

Od Mursího zvrhnutia vlani v júli egyptské úrady zastavili vysielanie viacerých islamistických televíznych kanálov vrátane egyptského kanála al-Džazíry Mubašír Misr. V jeho sídle v Káhire krátko pred tým došlo k policajným raziám, pričom polícia zhabala technické vybavenie i časť archívu a zadržala niekoľko zamestnancov. Dvaja z nich sú ešte stále vo väzení.

Dočasná vláda dala odvtedy pozatýkať tisíce islamistov – Mursího zástancov – za údajné podnecovanie protestov alebo za účasť na nich.

Zdroj: TASR, AVAAZ.org

REKLAMAadv.: