Marketingového manažéra Rádia Europa 2 sme sa opýtali, čo stálo za jeho rozhodnutím vymeniť verejnoprávne médium Rádio FM za rýdzo súkromné. Ale spýtali sme sa aj na jeho veľký koníček – svet hudby a dídžejov, v ktorom pôsobí pod menom DJ Foolk.

Rozhovor – Dušan Vančo Europa 2 je živelné a dynamické rádio so skvelými ľudmi, no predovšetkým jedna z najmladších značiek na trhu)
Dušan Vančo, riaditeľ marketingu rádia Europa 2 (zdroj: Europa 2)

 
V médiách pôsobíte veľmi dlho i napriek pomerne mladému veku a už počas strednej školy ste sa „obšmietali“ po trnavskom rádiu Forte. Kto  vás vlastne k rozhlasu pritiahol?

V podstate to boli rodičia. Od detstva sme počúvali rádio, vstávali sme s ním. Dobré ráno Slovensko bolo to prvé, čím začínal pracovný deň, aj s typickou zvučkou – “pískacou pesničkou”. Neskôr ma rádio začalo zaujímať technicky a aj obsahovo. A fascinuje ma ako médium doteraz.

Následne ste pôsobili v ďalšom, dnes už neexistujúcom, priam kultovom rádiu Twist, ktoré Vy sám označujete aj za prelomové vo vašom živote. Čo všetko pre Vás rádio Twist znamenalo?

Do Twistu som prišiel za čias vrcholiaceho mečiarizmu a veľmi som skrz neho začal vnímať celú tú zlobu vtedajšej politiky. Navyše v ňom pracovali profesionáli a dnes rešpektovaní žurnalisti. Bola to škola skutočnej rozhlasovej praxe, za ktorú som doteraz vďačný.

Doposiaľ najvýraznejšie a najdlhšie obdobie ste však pôsobili vo verejnoprávnom médiu –  v Rock FM rádiu (neskôr Rádiu FM). Priblížite nám vašu cestu týmto špecifickým rádiom?

Dostal som ponuku, ktorú som v tom čase s nadšením prijal. Rádio_FM ma veľmi bavilo aj hudobne. Na začiatku to bol malý tím, ktorý stál pri rebrandingu a repozicioningu Rock FM rádia. Keď som sa po čase dostal na jeho čelo, bolo to aj o kontinuálnom budovaní imidžu stanice a strážení formátu, čo nebolo úplne jednoduché. Na jednej strane sloboda, žiadne callouty ani testovanie hudby, na druhej strane zodpovednosť za jeho zvuk a veľa, veľa intuície. Prišli sme s podcastami, peknou kreslenou smartfón aplikáciou, facebookom, twitterom a haštagmi v čase, keď nikto netušil, na čo to bude dobré.

Boli ste spokojný s jeho smerovaním, s úspechmi, ktoré ste v FM rádiu dosiahli? Prečo ten „náhly“ koniec na začiatku roka 2013?

Úspech je relatívny. Ten rádiový, ak to tak môžem nazvať, bol aj záležitosťou samostatného tímu. Po siedmich rokoch na čele rádia som ale cítil potrebu zmeny. Bola to moje slobodné rozhodnutie, ktoré skrátka v tom čase dozrelo. Neodišiel som však ďaleko, zostal som v RTVS, kde som prijal ponuku rozbehnúť Nové médiá, pripravil a zrealizoval som koncepciu spoločného webu RTVS, mojim dieťaťom je aplikácia iRádio RTVS a zopár ďalších projektov.

Mnohých poslucháčov ste možno prekvapili tým, keď ste tento rok posilnili rady komerčnej Europy 2, kde pôsobíte ako marketingový manažér. Aké nové impulzy vám táto zmena priniesla?

Ak dobre počítam, v rádiách som plus-mínus sedemnásť rokov, takže výzva bojovať o poslucháča a zaujať ho zaujala zasa mňa. Rádiomarketing tu má skvelé možnosti, ktoré chcem využiť a priniesť opäť niečo nové. Europa 2 oslovuje zaujímavú skupinu mladých poslucháčov, smartfón generáciu, s ktorou sa dá výborne hrať. V tomto smere je kombinácia online aktivít a rádia extrémne príťažlivá, ale nechcem prezrádzať podrobnosti.

Vyhovuje vám Europa 2 dramaturgicky? Viackrát ste sa v minulosti vyjadrili, že na Slovensku nie je veľa rádií, ktoré by vám po tejto stránke vyhovovali.

Europa 2 vyhovuje takmer 350 000 poslucháčom a dramaturgia tento fakt rešpektuje. Nemalo by zmysel robiť programové zásahy, ktoré by nerešpektovali poslucháčov. Je to podnikanie – je tu dopyt a je tu ponuka a potom je tu ešte určitá dávka invencie a odvahy, s ktorou citlivo narábame.

A čo vaše predstavy o ďalšom smerovaní tohto, najmä medzi mladými poslucháčmi obľúbeného rádia? Kde ho, ale aj seba v ňom vidíte napríklad o dva roky?

Europa 2 je živelné a dynamické rádio so skvelými ľuďmi, no predovšetkým jedna z najmladších značiek na trhu. Profilácia imidžu vyžaduje niekoľkoročnú marketingovú a líderskú stabilitu. Takže z môjho pohľadu sú dva roky krátka doba na jednoznačný statement alebo nejaké detailnejšie odhady počúvanosti.

Dušan Vančo, marketingový riaditeľ rádia Europa 2
Dušan Vančo, riaditeľ marketingu rádia Europa 2 (zdroj: Europa 2)

Myslím, že bez preháňania možno povedať, že hudba je váš život, nielen pracovný. Ešte stále stíhate po víkendoch a večeroch tvoriť aj vlastnú produkciu?

Ešte stále ma to baví, aj keď času je čoraz menej. Ale to si hovorím vlastne už niekoľko rokov. :) Hudba, resp. tvorba je pre mňa niečo veľmi osobné a dôležité. Je to svet, ktorý je len môj, napĺňa ma a to všetko bez toho, aby som sa v ňom musel riadiť nejakými pravidlami. Takže s tým asi nikdy neskončím.

Ste vôbec niekedy úplne potichu? Dajte tomu niekde uprostred lesa? :)

Mávam tiché obdobia. Ticho je dôležité, je prirodzené a dokážem si ho užiť. Pravdupovediac ale teraz mám presne tú opačnú fázu. Počúvam znova veľa novej hudby a neviem sa jej aktuálne nabažiť. :)

Je vo vašom živote ešte niečo iné okrem hudby? Aké máte ďalšie záujmy?

Často a rád cestujem, inšpiruje ma to a dobíja. Malé i veľké vzdialenosti, lokálne jedlá a dobrá káva. Ako hovoria kolegovia, som kávopič. :) Ale ja radšej hovorím kaviarenský povaľač, ktorý ju miluje na mnohé spôsoby a ideálne v pekných kaviarňach, kde jej naozaj rozumejú.

Zhovárala sa

Patrícia Štofanová

– rozhovor vznikol v júni 2015

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu