Ladislav Kováč (zdroj foto: Mafra Slovakia)

Ladislav Kováč pôsobí dlhé roky v prostredí online médií. V roku 2007 začal v Hospodárskych novinách, aby sa do nich v roku 2015 opäť vrátil.

Pôsobil ako web editor, neskôr šéf online oddelenia a portálu HNonline.sk. Medzitým pôsobil i ako šéf produktového vývoja v spoločnosti Piano Media, aj ako produktový manažér spravodajského portálu Aktuality.sk v spoločnosti Azet.sk. V súčasnosti, od januára 2015 pôsobí opäť ako šéfredaktor portálu HNonline.sk a online projektov vydavateľstva Mafra Slovakia.

Funguje politika publikovania typu online first aj vo vašom vydavateľstve? Čo konkrétne to znamená pre váš systém redakčnej práce?

Ja osobne stratégii „online first“ verím len pri spravodajských udalostiach. Pri tých sa snažíme dlhodobo fungovať týmto štýlom, najmä pri spolupráci HNonline a Hospodárskych novín. V posledných mesiacoch sa snažíme hlbšie prepojiť naše redakcie a tvoriť tak obsah pre všetky platformy (print, online, televízia…) na jednom mieste. To je stratégia, ktorej verím. Pri špeciálnom obsahu, ako sú analýzy, rozhovory, vlastné kauzy je to zas úplne inak. Vtedy u mňa vyhráva print. A čo sa týka vizuálne zaujímavých udalostí zas hrá hlavnú úlohu u nás HNtelevízia.

Majú podľa vás nové médiá vplyv na tradičnú žurnalistiku? Ak, áno aký?

Určite áno. Čo je pozitívne, tak už len rast vplyvu online médií zrýchlil prístup ľudí k informáciám a tradičné médiá prinútil sa viac zameriavať na pridanú hodnotu a obsahové posuny v témach. Takisto sa vplyv nových médií viac pretavil do lepšieho grafického spracovania napríklad dát, rozmachu infografík aj v tradičných médiách. A zase príchod nových médií musel rozhýbať aj onlinových ľudí. V rýchlom čase musia vedieť priniesť čitateľom vizualny aj obsahový zážitok, čo v slovenských podmienkach nie je najľahšia úloha.

Čo podľa vás determinuje mediálne prostredie na Slovensku?

Jednoznačne jeho veľkosť. Ak médium funguje na tak malom trhu ako je Slovensko, stane sa v niektorých funkcionalitách „pokusným králikom“. Veľké vydavateľské domy si tu môžu skúšať nové prístupy k obsahu (platený obsah, redakčné workflow). Pre malé čisto slovenské médiá (prípadne česko-slovenské) je zase výzvou skĺbiť rýchly, seriózny a kvalitný obsah a pritom udržať aj biznisovú časť vydavateľstva a udržať ho pri tejto snahe v čiernych číslach.

Ako dokážete ochrániť redakčnú nezávislosť ekonomického portálu HNonline.sk od prípadných vplyvov podnikateľov o ktorých denne prinášate informácie?

Toto je pre mňa jedna z najjednoduchších úloh napriek tomu, že sa o nej v externom prostredí najviac špekuluje. Biznis nášho vydavateľstva má na starosti obchodné oddelenie a informovaní sme o ňom len na úrovni vedenia vydavateľstva. Redakcia každého titulu vrátane online redakcie je v najvyššej miere očistená od obchodných vzťahov firmy s inzertnými partnermi.

Ako vyzerá jeden váš „bežný“ deň v redakcii?

Online tím vydavateľstva sa za posledný rok rozrástol a snažíme sa na všetkých frontoch nastaviť našu komunikáciu tak, aby sme vedeli počas dňa čo najefektívnejšie využiť všetok obsah, ktorý sme schopní vyprodukovať. Či už je to v online časti značky HN (HNonline, HNtelevízia spolu s printovými HN) alebo ide o ostatné naše online/print projekty ako je Evita, Run či Stratégie. Môj deň okrem toho zahŕňa aj komunikáciu s marketingovým oddelením, s HNtelevíziou, obchodným oddelením a najmä s ľuďmi, ktorí sú súčasťou digitálnej časti nášho vydavateľstva a poskytujú technickú podporu aj online redakcii. Kreatívnu časť svojej práce najradšej s kolegami riešime večer mimo pracovného prostredia. Tam vznikajú doteraz najlepšie naše nápady.

Ladislav Kovac, Mafra Slovakia, HNonline.s.k
Ladislav Kováč (zdroj foto: Mafra Slovakia)

V novembri vydavateľstvo Mafra prevzalo bulvárny magazín STAR. Máte v pláne vytvoriť ním aj online konkurenciu pre Topky.sk, alebo Čas.sk?

Táto transakcia prebehla len prednedávnom a momentálne nie je prípadná online podoba tohto magazínu pre nás top prioritou.

V decembri ste spustili nový video portál Pusti.to.  Aké s ním máte plány?

Cieľom videoportálu pusti.to je vytvoriť novú platformu pre šírenie videoobsahu. Je to projekt, ktorý by nám mohol pomôcť nájsť cestu k novej generácii konzumentov obsahu.

Ktorú udalosť hodnotíte, ako najvýznamnejšiu pre vydavateľstvo Mafra Slovakia v roku 2015?

Z pohľadu vydavateľstva išlo určite o štart magazínu Evita. Pri pohľade čisto na online sa nám prvýkrát podaril historický úspech. Sme miliónový hráč. Mafra Slovakia ako prevádzkovateľ totiž prekonala v novembri tohto roka 1 milión RU. HNonline.sk prekonalo v priebehu roka niekoľkokrát svoje doterajšie rekordy, spustili sme HNtelevíziu. A v najbližšom roku budeme pokračovať.

A ktorú udalosť hodnotíte, ako najvýznamnejšiu vo vašom osobnom živote v roku 2015?

Určite narodenie mojej dcéry vo februári. A takisto prvý rok manželstva. Ale to bola výzva skôr pre moju polovičku.

Ako relaxujete? A akú knihu máte práve teraz rozčítanú? Preferujete viac e-book, alebo klasické papierové vydanie?

Momentálne najradšej relaxujem s rodinou, keďže takých chvíľ bolo tento rok veľmi málo, snažím sa užívať si ich. Čo sa týka čítania, aj keď je to v mojom prípade paradoxné, tak radšej čítam papierové knihy. Momentálne som sa vrátil do svojich študentských čias a dobieham všetko povinné čítanie, ktoré som vtedy flákal. Najviac času však stále trávim čítaním špecializovaných webov ako je Moz Blog, Nieman Journalism Lab či Social Media Today.

Ďakujem za rozhovor.

Aktualizácia: V marci 2016 Ladislav Kováč z vydavateľstva Mafra Slovakia odišiel.

Svoje dôvody odchodu, ani miesto nového profesijného pôsobenia zatiaľ neprezradil.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu