TV SME logo
logo TV SME (zdroj: Petit Press)

TV SME je živým príkladom toho, že aj internetová televízia môže byť úspešná. Aj ona si počas siedmich rokov prešla istým vývojom, zmenami, a stále napreduje ďalej. O jej vzniku, videách a úspechoch nám krátko porozprával Martin Čorej, riaditeľ online služieb a elektronického publikovania SME.sk, z vydavateľstva Petit Press.

Kedy vznikla internetová televízia TV SME?

Videá na internet sa začali pridávať v roku 2007, ale samotná akcelerácia toho vývoja bola od roku 2008.

Aké boli začiatky TV SME?

TV SME ako videoportál spravodajského webu SME.SK. Samotnej myšlienke založiť video sekciu predchádzali úvahy o tom ako posunúť poskytovanie on-line spravodajstva ďalej. TV SME začala najskôr uverejňovať krátke videá, ktoré boli točené printovými redaktormi väčšinou na mobil alebo malé kamery.

Boli len doplnením pôvodného obsahu našich novín na webe. Tieto videá dodávali článkom určitú mieru autenticity. Čitatelia dostali zrazu možnosť porovnať si písaný text s emóciou respondenta alebo záznamom udalosti, či situácie, čo začalo dodávať článku atraktivitu a objektivitu.

 
Ako by ste definovali TV SME?

TV SME je videoportál spravodajského servera SME.sk.  Podľa zákona sme poskytovateľ audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie.

(pozn. šéfredaktora: je to audiovizuálna mediálna služba v zmysle Zákona o vysielaní a retransmisii č. 308/2000 Z.z., je určená na sledovanie programov v momente, ktorý si užívateľ zvolil. Poskytovaná je prostredníctvom elektronických komunikácií a jej hlavným účelom je informovať, zabávať, alebo vzdelávať širokú verejnosť.)

Čomu sa TV SME venovala v začiatkoch a čomu sa venuje teraz?

Na začiatku dominovalo spravodajstvo. V ďalšom vývoji sme dospeli do štádia, kedy sme sa chceli posunúť ďalej a začali sme uvažovať o výrobe pôvodných formátov pre on-line TV. Nechceli sme ísť cestou user-generated videa ako to robila konkurencia a YOUTUBE. Našou ambíciou bolo a stále aj je prinášať čosi viac. Zamysleli sme sa nad tým, ako robia klasické televízie svoje relácie a snažili sme sa vybrať z ich programovej skladby formáty, ktoré sme si modifikovali pre web, a o ktorých sme si mysleli, že môžu fungovať aj u nás.

Na prvom mieste sa samozrejme ocitla zábava. Tu ale prišiel problém. Zábavné formáty, ktoré ponúkajú klasické TV zrazu na webe nefungovali. Ukázalo sa, že divák na webe je omnoho náročnejší a je omnoho ťažšie udržať ho sledovať reláciu až do konca. Museli sme hľadať autorov, ktorí by vedeli video vypointovať, a ktorí by boli schopní veľmi aktuálne reagovať na podnety z politického, kultúrneho a spoločenského života (Hudák, Graus, Trnka a ďalší).

Aké žánre u divákov fungujú?

Sú to predovšetkým zábavné formáty, ktoré majú potenciál šíriť sa. Sledovaná je aj publicistika a aktuálne spravodajstvo.

Aké mediálne produkty sa naopak neujali?

Skúšali sme vyrobiť denné správy. Experimentovali sme s tým približne jeden rok. Ale veľmi sa to neosvedčilo. Čitateľom to neprinášalo takú pridanú hodnotu, ako sme si pôvodne mysleli, lebo všetky informácie už boli dávno dostupné v iných sekciách SME.SK a denné správy neprinášali nič nové – len sumár udalostí dňa.

Ako konkrétne vznikali prvé videá?

Prvé videá boli nakrúcané na mobilné telefóny.

Aký význam mali dané videá?

Dotvárali atmosféru článku, prinášali emóciu respondenta a popisovali situáciu.

Aké sú vaše plány v najbližšej dobe.

V blízkej budúcnosti sa chceme viac sústrediť na produkciu spravodajských videí, videokomentárov a obnoviť zábavu.

Podľa čoho zaraďujete relácie do výberu?

Vždy sa snažíme vybrať formát alebo reláciu, o ktorej si myslíme, že má potenciál zaujať našich návštevníkov.

Ktorý video príspevok bol ako prvý zaradený do TV Sme?

Prvé video bola kázeň arcibiskupa Sokola v Trnavskom kostole na tému: „Média šíria zlo“.

Akým spôsobom funguje výber filmov do sekcie filmy.sme.sk?

Tu platí to isté, čo pre videá. Nijaký zvláštny špeciálny kľúč nemáme. Väčšinou reagujeme na ponuku producentských spoločností.

Ktorú sekciu TV Sme pokladáte za najúspešnejšiu, prípadne na ktorú ste všetci najviac hrdí a prečo.

Ja za seba považujem za najúspešnejšie formáty TV SME zábavné videá ako napríklad: Ako prežiť s Grausom, Svet Tomáša Hudáka, Úplne vážne so Samom Trnkom a mnoho ďalších. Toto boli videá, ktoré mali potenciál priniesť najviac divákov a dokázali zviditeľniť TV SME.

Neuvažujete o viacerých moderátoroch?

Nie. Vždy uvažujeme o relácií ako celku. Neuvažujeme spôsobom, že najskôr kúpime moderátora a potom mu hľadáme reláciu.

V rámci týchto moderátorov môžeme na viacerých TV vidieť, že sú výkladnou skriňou, prezentáciou samotnej TV v najsledovanejšom programe- v televíznych novinách. TV SME televízne noviny nemá. Prečo? Prípadne sa chystáte v tomto smere urobiť nejaké zmeny?

Treba si uvedomiť, že TV SME nie je televízia. Je to poskytovateľ audiovizuálneho obsahu na požiadanie a preto tu fungujú trocha iné princípy ako v klasickej televízii.

Ďakujeme za rozhovor.

Zhovárala sa

Stanislava Laurinčíková

– rozhovor vznikol v júni 2015

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu