Ruská polícia  v sobotu (8.2.2014) v Moskve zadržala viac ako 40 účastníkov flashmobu, ktorí protestovali proti rozhodnutiu troch poskytovateľov satelitného televízneho vysielania v Rusku vyradiť zo svojej programovej ponuky nezávislú televíziu Dožď.

Blesková protestná akcia, ktorej účastníci na pokyn rozprestreli nad sebou dáždniky, sa konala neďaleko Červeného námestia na protest proti cenzurovaniu TV Dožď, ktorá je v Rusku povestná kritickým pohľadom na súčasné vedenie a teraz i aktuálnymi reportážami z protivládnych protestov na Ukrajine.

Jedna z účastníčok akcie pre agentúru Reuters uviedla, že je šokovaná postupom polície. „Keď ľudia začali vystierať dáždniky, polícia ich hneď začala zatýkať. Bolo to v duchu: otvoríš dáždnik – pokračuješ do policajného autobusu,“ spresnila.

Polícia zatýkanie vysvetlila tým, že akcia nebola povolená. Zadržaniu predchádzalo niekoľko výziev k prítomným, aby sa rozišli.
Televízia Dožď sa koncom januára stala aktérom škandálu, ktorý vyvolala svojou anketovou otázkou, či mal Sovietsky zväz vydať za druhej svetovej vojny Leningrad nacistom a zachrániť tak vyše milión ľudských životov v obliehanom meste.

Anketa sa dotkla jednej z najtragickejších udalostí v novodobých dejinách – nacistického obliehania Leningradu, ktoré sa začalo v septembri 1941 a skončilo v januári 1944. Vyše milión Leningradčanov zomrelo, prevažne hladom, a odbojný duch mesta sa stal jedným zo symbolov utrpenia a hrdinstva krajiny počas druhej svetovej vojny.

Anketová otázka, ktorú televízia položila verejnosti, vyvolala okamžitú reakciu oficiálnych miest. Niekoľko poslancov parlamentu ihneď vyzvalo na zastavenie jej vysielania. Hovorca prezidenta Vladimira Putina v súvislosti s kauzou vyhlásil, že anketa prekročila „morálne“ hranice, aj keď nemusí byť nezákonná.

Prípadom sa zaoberá prokuratúra a dozorný orgán nad médiami varoval televíziu, že porušila zákonné ustanovenia, ktoré vyžadujú, aby médiá rešpektovali verejnosť.

Televízia Dožď vysiela na internete, ako káblová televízia aj cez satelitné kanály. Niekoľko vedúcich káblových a satelitných providerov nepočkalo na výsledok oficiálneho vyšetrovania a odstránilo Dožď zo svojich balíkov ponúkaných staníc, čo majiteľka televízie Natalia Sindejevová pripisuje nátlaku nešpecifikovaných vládnych činiteľov.

 

Zdroj: TASR, TV Dožď

REKLAMAadv.: