Americkú televíznu moderátorku Abby Martinovú pracujúcu pre stanicu Russia Today financovanú Kremľom, ktorá sa v živom vysielaní vyjadrila proti invázii ruských síl na Ukrajine, poslal jej zamestnávateľ na Krym – aby „lepšie pochopila“ situáciu.

Informoval o tom v utorok britský denník Telegraph na svojej webovej stránke.

Americká moderátorka Martinová, pracujúca z Washingtonu pre  Russia Today  (RT), v pondelok 3. marca šokovala väčšinou proruských divákov televízie na záver relácie oznámením, že chce vyjadriť svoje silné pocity z prítomnosti ruských vojakov na Kryme. A vyhlásila: „To, čo urobilo Rusko, je zlé.“

Moderátorka povedala nenaplánovaný komentár na záver relácie Breaking the Set. Uviedla: „To, že pracujem tu, pre RT, ešte neznamená, že nemám novinársku nezávislosť. Ani nemôžem dostatočne zdôrazniť, ako silno som proti akémukoľvek vojenskému zásahu do záležitostí nezávislého štátu.“ Pokračovala: „Nebudem tu sedieť a ospravedlňovať alebo obhajovať vojenský útok.“

Russia Today, ktorá vysiela v angličtine, je vo všeobecnosti vnímaná ako hlásna trúba Kremľa. Organizácia Reportéri bez hraníc to označuje za „krok k informovaniu pod kontrolou štátu“.

Spravodajstvo tejto televízie je často protiamerické a televíziu tiež obviňujú, že ignoruje množstvo prípadov porušovania ľudských práv v Rusku, ako aj rôzne sporné záležitosti, napríklad väzenské tresty pre členky punkovej skupiny Pussy Riot.

Moderátorkine odvážne vyhlásenie bolo v ostrom protiklade s bežným spravodajstvom stanice o ukrajinskej kríze, ktoré odráža postoj Moskvy. V správach je nový ukrajinský premiér Arsenij Jaceňuk charakterizovaný ako „svojvoľne dosadený“ a televízia sympatizuje so zvrhnutým prezidentom Viktorom Janukovyčom, ktorého podporuje Rusko.

Martinová, ktorá v minulosti označila verziu americkej vlády o útokoch z 11. septembra 2001 za „propagandu“, vo svojom 75-sekundovom vystúpení však takisto pripustila, že má medzery vo vedomostiach. „Neviem toho o dejinách Ukrajiny a kultúrnom vývoji regiónu toľko, koľko by som mala. Ale jedno viem: vojenský zásah nikdy nie je riešením.“

Vedenie Russia Today najprv uviedlo pre televíziu Kanál 4, že slečna Martinová „bola pomýlená americkými mainstreamovými médiami“.

V oficiálnom vyhlásení televízie z utorkového popoludnia sa však už uvádzalo: „Na rozdiel od rozšírenej mienky si RT nevynucuje od novinárov poslušnosť. Môžu slobodne vyjadrovať vlastné názory, nielen v súkromí, ale aj vo vysielaní. Tak je to aj i prípade vyjadrení Abby o Ukrajine.“

Vedenie Russia Today ďalej uviedlo, že názory svojich novinárov rešpektuje a Martinovú nebude nijako postihovať.

„Vo svojich vyjadreniach slečna Martinová tiež poznamenala, že nemá hlboké znalosti o skutočnej situácii na Kryme. Preto ju posielame na Krym, aby sme jej dali možnosť vytvoriť si vlastný názor priamo v ohnisku diania,“ uviedlo vedenie RT.

Martinová však pre denník Telegraph povedala: „Napriek tomuto vyhláseniu (televízie) RT sa na Krym nechystám ísť.“

 

Zdroj: TASR, Russia Today

REKLAMAadv.: