RVR udelila sankciu televízii RTVS pre reportáž Zuzany Hanzelovej-Kovačič

Rada pre vysielanie a retransmisiu v stredu 18. apríla 2018 uložila sankciu – povinnosť odvysielať oznam o porušení zákona vysielateľovi Rozhlas a televízie Slovenska (programová služba Jednotka) za porušenie § 16 ods. 3 písm. b) ZVR (objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru) v súvislosti s vysielaní príspevku informujúcom o priebehu parlamentných volieb ČR a údajnom vplyve A. Babiša na média, ktoré vlastnil, v programe Správy RTVS dňa 20. októbra 2017. Podnet na Radu podal priamo výkonný riaditeľ vydavateľstva Mafra Slovakia Vladimír Mužík, ktoré Babiš vlastní.

„RTVS ešte nedostala písomné stanovisko RVR. Vyjadríme sa k nemu a zvážime ďalšie kroky až po jeho doručení a oboznámení sa s ním,“ vyjadrila sa pre Mediahub.sk hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková.

Rozhodnutie Rady ale komentovala Zuzana Hanzelová-Kovačič na sociálnej sieti: „Včera prišla pre mňa nečakaná a prekvapivá správa. Rada pre vysielanie a retransmisiu nás potrestala za reportáž o Andrejovi Babišovi a médiách, ktoré v Česku vlastní. Potrestala nás napriek tomu, že mala na stole vlastnú právnu analýzu, ktorá im hovorila, že reportáž je v poriadku. Dôvod je, že sme nedali priestor vydavateľstvu Mafra, pričom v reportáži bol dvakrát jeho majiteľ Andrej Babiš.

S Andrejom Babišom som robila rozhovor už viackrát. Napríklad aj vtedy, keď sme priniesli informáciu, že Duslo Šaľa dostalo najvyššiu možnú dotáciu 60 miliónov eur v čase, keď ministerstvo hospodárstva viedol Pavol Pavlis – jeho dlhoročný priateľ, ktorý s ním v minulosti aj podnikal. Keďže je Andrej Babiš majiteľ Agrofertu, ktorý vlastní Duslo, v reportáži samozrejme vystupoval on, a Duslo ani Agrofert sme neoslovovali. Nemal s tým problém nikto z dotknutých.

Právna analýza Rady bola, že reportáž bola v poriadku. Členovia rady sa rozhodli hlasovať inak, a uložili nám sankciu, podľa ktorej sa musíme trikrát ospravedlniť. Máme ešte šancu odvolať sa, pevne dúfam, že tak urobíme. Rozumiem Mafre – využila legitímny nástroj, keď mala pocit, že som im ukrivdila. Jednoducho sa len nezhodneme v tom, že či stačí osloviť majiteľa alebo nie. To, že toto zvláštne rozhodnutie prišlo v pre RTVS pohnutom čase, nie je ich chyba, a myslím, že ani zámer.

Pamätám si, keď mala podobný prípad Barbora Mareková. V reportáži o Oszkárovi Világim rada urobila opačné rozhodnutie ako v analýze. Barbora vtedy písala, že je to disturbing. Nakoniec spor vyhrali.

Posledné mesiace sú pre mňa náročné. Priznám sa, že včera som mala veľmi zlý deň a po prvý raz za sedem rokov, ktoré v RTVS pracujem, som vážne rozmýšľala, čo ďalej. Už to tak ale býva, že sa na veci treba vyspať, otriasť sa a ísť ďalej. A tak sme dnešným dňom v RTVS založili spolu s ďalšími dvoma kolegami odborovú organizáciu Spravodajské odbory RTVS a máme už desiatky prihlášok.“

Pozrite si reportáž od 27 minúty, > Správy RTVS, 20. október 2017.