Sledovanie televízie a videí na smartfónoch rekordne stúpa

ilustračná foto, zdroj: pixabay.com

V priebehu posledných šiestich rokov sa prudko zvýšil počet užívateľov, ktorí sledujú videá a televíziu na svojom mobilnom zariadení (smartfóne, či tablete) a naopak sledovanie obsahu na tradičných obrazovkách sa znížilo.

Spoločnosť Ericsson (NASDAQ: ERIC) už po siedmykrát vydala štúdiu  ConsumerLab TV & Media Report, ktorá podrobne popisuje enormne rýchly posun v správaní spotrebiteľov smerom k sledovaniu TV a videí.

Správa tiež ukazuje, že hoci mobilné video a televízia na vyžiadanie (on-demand) zaznamenali za posledných sedem rokov raketový rast, hľadanie obsahu znamená pre spotrebiteľov stále obrovskú frustráciu.

Výsledky štúdie vyplynuli z globálneho zisťovania a odrážajú preferencie viac ako 1,1 miliardy ľudí vo veku od 16 do 69 rokov z 24 krajín po celom svete, ktorí boli zapojení do on-line rozhovorov.

Všetci respondenti zo sledovaných krajín ako Austrália, Brazília, Kanada, Čína, Kolumbia, Dominikánska republika, Nemecko, Grécko, India, Taliansko, Mexiko, Holandsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Južná Afrika, Španielsko, Švédsko, Tchaj-wan, Turecko, Veľká Británia a USA mali doma vysokorýchlostné pripojenie na internet a sledovali televíziu a video aspoň raz za týždeň. Takmer všetci zo sledovaných respondentov používajú internet každý deň.

sledovanie-tv-programov-a-videi-na-telefonoch-rekordne-stupa-obr-1

Z hľadiska rozsahu zapojených respondentov je Ericsson ConsumerLab TV a Media Report 2016 najväčšou štúdiou svojho druhu, ktorá skúma televíznych divákov a ich návyky pri sledovaní televízneho vysielania.

Popularita mobilných zariadení stále rastie

Priemerná doba sledovania videí na mobilných zariadeniach vzrástla od roku 2012 o viac ako 200 hodín ročne, čím sa sledovanie TV a videa zvyšuje celkovo o 1,5 hodiny za týždeň.

Prudký nárast mobilného sledovania videí sa vyrovnáva s poklesom sledovania tradičnej obrazovky na 2,5 hodín týždenne, napriek tomu však chuť na sledovanie TV a videa neslabne.

Týždenný podiel času, stráveného sledovaním televízie a videa na mobilných zariadeniach sa od roku 2010 až po rok 2016 zvýšil o 85 %, na tradičných obrazovkách sledovanie v rámci uvedeného obdobia pokleslo o 14 %.

Až 40 % spotrebiteľov na celom svete má veľký záujem o mobilnú dátovú tarifu, ktorá umožňuje neobmedzené sledovanie videí a napríklad v Spojených štátoch tvoria platby za služby poskytujúce video obsah, ako Netflix, Hulu a Amazon Prime 20 % platieb za mobilné prezeranie.

sledovanie-tv-programov-a-videi-na-telefonoch-rekordne-stupa-obr-2

Sledovanie videí na mobilných zariadeniach stúpa, ich hľadanie je ale stále problém

Štúdia okrem stúpania sledovanosti videí a televízie na mobilných zariadeniach poukazuje aj na nespokojnosť spotrebiteľov s procesom hľadania požadovaného video obsahu.

Napríklad až 44 % spotrebiteľov v Spojených štátoch tvrdí, že sa každý deň stretávajú s problémom výberu videa, ktoré chcú sledovať.

Spotrebitelia nemôžu nájsť nič zaujímavé na sledovanie v rámci lineárneho televízneho vysielania, čo predstavuje nárast o 22 % v porovnaní s minulým rokom.

Naproti tomu americkí spotrebitelia strávia o 45 % viac času výberom, čo budú sledovať v rámci videa na vyžiadanie, ako na lineárnej (tradičnej) televízii.

Zistenia okrem toho naznačujú, že hoci proces výberu videa na vyžiadanie je časovo náročnejší ako u lineárneho televízneho vysielania, spotrebitelia ho hodnotia ako menej frustrujúci, pretože v podstate ponúka možnosť nájsť na sledovanie to, čo skutočne chcú sledovať.

S hľadaním obsahu v súvislosti so službami videí na vyžiadanie je spokojných 63 % spotrebiteľov, pri lineárnej televízii je to iba 51 %.

Na vysokej sledovanosti programovej ponuky na telefónoch má významný podiel aj skutočnosť, že ľudia zvyčajne sledujú daný seriál, film a iný program na viacerých obrazovkách (second screen experience), čiže pri zapnutom televízore, majú zapnutý napríklad aj telefón, tablet či notebook.

Je to preto, že cítia potrebu zapájať sa diskusií, vyhľadávať si o tom, čo sledujú doplňujúce informácie a podobne.

sledovanie-tv-programov-a-videi-na-telefonoch-rekordne-stupa-c-3

Zmeny nastávajú aj v sledovanom obsahu

Od roku 2010 sa počet internetových videí a sociálnych médií diametrálne zvýšil a dnes tento obsah konkuruje ponuke plánovaného lineárneho televízneho obsahu, napríklad až 40 % respondentov sleduje YouTube denne a viac ako 10 % respondentov trávi sledovaním YouTube viac ako tri hodiny každý deň.

Hoci program lineárnej televízie zostáva stále vysoko sledovaný, za posledné roky má klesajúcu tendenciu. O trochu lepšie je na tom sledovanie lineárnej televízie zo záznamu, ktoré zaznamenalo mierny rast.

Najväčšej sledovanosti sa tešia krátke videoklipy, za nimi nasledujú streamované filmy, TV seriály a iné programy na vyžiadanie a rebríček uzatvára sledovanie stiahnutých videí, TV seriálov a iných programov.

Sledovanie filmov prostredníctvom DVD/VHS/Blu-ray je na tom úplne najhoršie a má trvalo klesajúcu tendenciu.

V USA sa napríklad od roku 2012 zvýšil počet spotrebiteľov, ktorí sú ochotní zaplatiť si za službu video na vyžiadanie až o 60 %.

Spotrebitelia sú aj naďalej otvorení nadmernému sledovaniu, nakoľko až 37 % z nich sleduje dve i viac epizód rovnakého programu za sebou na týždennej báze, viac ako pätina opýtaných tvrdí, že nadmernému sledovaniu programov sa venujú každý deň.
sledovanie-tv-programov-a-videi-na-telefonoch-rekordne-stupa-c-4
„Vďaka našim rozsiahlym výskumom môžeme pozorovať rastúci trend, že spotrebitelia neustále požadujú bezproblémový prístup k vysoko kvalitnému televíznemu vysielaniu a video obsahu v rámci všetkých služieb a zariadení. Pre všetkých spotrebiteľov, a najmä pre príslušníkov tzv. generácie Y, je kľúčové umožniť sledovanie na smartfónoch.

Spotrebitelia chcú zažívať nielen zdieľané sociálne televízne vysielanie, ale zároveň očakávajú flexibilitu vo vyžiadaní si mediálnej ponuky à la carte (na kartu).

Dnešná skúsenosť je mnohostranná a spotrebitelia si chcú vytvárať vlastné presvedčivé svety s personalizovaným obsahom,“ uviedol Zeynep Ahmet, Senior Advisor pro report Ericsson ConsumerLab.