foto: pixabay.com

Nadpisy článkov sú jedným z kľúčových prvkov, ktoré majú vplyv na čítanosť. Z výsledkov analyzovania 100-miliónov headlinov vplynulo, ktoré tri frázové spojenia sú v nadpisoch najúčinnejšie.

Vo výskume, ktorý realizoval buzzsumo.com, bolo v období od 1. marca do 10. mája 2017 podrobených analýze 100-miliónov titulkov najviac zdieľaných na platformách Facebook a Twitter.

Z výsledkov rozsiahleho prieskumu vyplynulo, že najčastejšie zdieľanou frázou v nadpisoch je: „…vás urobia…“, nasleduje fráza „Toto je dôvod prečo… a treticu najsilnejších slovných spojení v nadpisoch uzatvára fráza „Odhadujeme, že…“.

Prečo sú titulky s frázou „…vás urobia…“ najviac zdieľané? Podľa buzzsumo.com, spočíva sila tohto slovného spojenia, v tom, že v podstate vytvára priame spojenie medzi obsahom a potencionálnym vplyvom na čitateľa.

Medzi typické titulky, ktoré sa objavujú v článkoch s touto slovnou formulkou patrí napríklad aj tento: „24 obrázkov, z ktorých budete mať lepší pocit zo sveta“.

Buzzsumo vo svojom výskume dospelo k záveru, že práve emocionálne ladenie titulkov je to, čo má v tomto prípade obrovský dosah na čitateľov.

No nekliknite na článok, keď vám titulok tak veľmi „brnká“ na city ako napríklad tento:

Little Girl With Rare Illness Performs With The New York City Ballet. She Will Melt Your Heart!

 

Silou druhej najsilnejšej frázy „toto je dôvod prečo…“ je zvedavosť

Zoberme si napríklad nadpis v znení: „Toto je dôvod prečo ženy žijú dlhšie ako muži“.

Podľa výskumu buzzsumo.com takýto nadpis vzbudzuje v čitateľovi zvedavosť.

Článok, ktorý sľubuje vysvetlenie alebo nový, či ďalší pohľad na nejakú vec je útokom na prirodzenú túžbu človeka po uspokojení svojej zvedavosti.

 

Tretia fráza „odhadujeme, že…“ sa spája s použitím v kvízoch

Kvízy sú dlhodobo veľmi pútavým formátom objavujúcim sa na Facebooku.

Ide najmä o kvízy, v ktorých sa človek môže dozvedieť niečo sám o sebe.

Každý alebo skoro každý chce vedieť na akú celebritu sa podobá, na aký vek vyzerá, aké je jeho IQ, EQ a podobne.

 

Dobre fungujú aj titulky, ktoré navodzujú pocit voyeurizmu

Okrem týchto troch kľúčových fráz v titulkoch majú veľký vplyv na zdieľanie článkov aj slovné spojenia, ktoré odkazujú na nejakú príslušnosť k spoločenskej skupine.

Sú to napríklad titulky: „25 vecí, ktoré pochopia len učitelia“ alebo „17 veci, ktoré pochopia iba mamičky dvojičiek“ a podobne.

Podobný účinok majú aj titulky, ktoré obsahujú kuriozity a navodzujú pocit voyeurizmu (špehovania).

Čitatelia sú zvedavý na „pikošky“ z rôznych udalostí, na to, čo sa rozpráva o iných ľuďoch, kde, kto, koho a pri čom pristihol a podobne.

 

Prekvapivé odhalenie

Pre Buzzsumo.com bolo zistenie, že najlepšie fungujú titulky s frázou v strede veľmi prekvapujúce, pretože predchádzajúci výskum naznačoval, že najúčinnejšie sú v nadpisoch prvé tri alebo posledné dve slovné spojenia.

Aj z tohto dôvodu zostavili rebríček najlepšie fungujúcich slovíčok na začiatku alebo na konci nadpisu.

Najzdieľanejší nadpis s prvými troma slovami je podľa zistenia Buzzsumo.com ten, ktorý začína slovným spojením: „X dôvodov prečo…“, kde x je samozrejme nahradené nejakým číslom.

Na konci headlinov sú najúčinnejšie slovné spojenia: „na svete, vo svete“.

Veľmi dobrú účinnosť má v nadpisoch aj použitie slov najkrajší a virálny a ich gramatické obdoby.

 

Koľko slov by mal obsahovať titulok?

Názory odborníkov pre dĺžku titulkov a ich účinnosť sa veľmi odlišujú. Jeden hovorí, že titulok by mal mať maximálne päť slov, iný, že ideálny titulok by mal mať šesť slov.

Aj z dôvodu nejasností medzi expertmi sa Buzzsumo.com rozhodlo urobiť vlastný prieskum o počte slov alebo znakov, ktoré sú ideálne pre titulok.

Výsledok je naozaj zaujímavý. Podľa zistení najlepšiu účinnosť (zdielanosť) majú titulky, ktoré obsahujú v priemere 12 až 18 slov, v prepočte na znaky je to 80 až 95 znakov.

Príklad dlhšieho titulku, ktorý mal na Facebooku vysokú zdielanosť:
„Tento grafický súbor ukazuje, že len 10 spoločností vlastní všetky potravinárske značky na svete“.

 

Najlepšie titulky na Twitteri sú iné ako na Facebooku

Keďže Twitter a Facebook sú odlišné platformy, pre celkový pohľad na úspešnosť titulkov Buzzsumo.com porovnávalo headliny pre obe platformy samostatne.

Výsledok je taký, že to čo funguje na Facebooku, na Twitteri nemá až taký účinok.
Napríklad na Twitteri nie sú v nadpisoch až tak populárne emocionálne frázy a nefunguje tu ani slovné spojenie „urobia vás“.

Najčastejšie frázy v titulkoch na Twitteri sú napríklad: „ Pravda o…“, „Veci, ktoré treba vedieť…“, „Toto je to, čo…“. Okrem toho sa v najviac zdieľaných titulkoch vyskytujú aj slová prvýkrát alebo nový.

 

Čo na tieto zistenia hovoria odborníci na obsah textov na internete?

Andi Crestonina, obsahový marketér a spoluzakladateľ Orbit Media, si myslí, že takéto výskumy niektorí marketéri berú ako normatívnu radu a budú sa snažiť titulky vytvárať striktne s použitím 15 až 18 slov.

Ale také jednoduché to nie je. Výskum, ktorý urobil Buzzsumo.com poskytuje určite veľa silných náhľadov do tejto témy.

Lenže tvorba nadpisov si vyžaduje omnoho hlbšie zamyslenie sa. Pri každom čítaní nadpisu robí čitateľ niečo ako kalkuláciu výhod. Nezáleží na tom, či vyhodnocuje titulok na sociálnej sieti, v doručenej pošte alebo na stránke výsledkov vyhľadávaní. Psychológia je vždy rovnaká.

Čitateľ sa vždy pýta: „Stojí táto vec za dve minúty môjho času?“ Úlohou nadpisu je kladne odpovedať na túto otázku a preto by mal mať headline toľko slov, koľko je potrebných, k tomu, aby čitateľ obetoval svoj čas a klikol na článok.

Okrem toho je vhodné byť špecifický, čo naznačil aj tento výskum, emocionálny a ak nie je možné zapracovať do titulku nejakú emóciu, tak sa treba zamerať na užitočnosť, napríklad na slovné spojenia: „Mali by ste používať…“, „X jednoduchých tipov…“ a podobne.

 

Pri titulkoch treba byť opatrní

Titulok je v podstate vstupná brána k peniazom. Úlohou titulkov je prilákať na článok, čo najviac čitateľov a pre vydavateľa zarobiť peniaze na reklamách.

Z tohto dôvodu sa mnoho vydavateľov skláňa k nie príliš korektným praktikám, čo znamená, že titulok napríklad vôbec nekorešponduje s obsahom článku alebo je umelo „nafúknutý“.

Spoločnosť Facebook sa ako prvá sociálna platforma rozhodla penalizovať takéto konanie vydavateľov, na ktoré sa dlhodobo sťažovali nahnevaní čitatelia.

Čítaj viac:

Facebook chce penalizovať články so zavádzajúcimi alebo senzácie-vyvolávajúcimi titulkami

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu