Robert S. Mueller III, špeciálny poradca a riaditeľ špeciálneho úradu, ktorý vyšetruje ruský zásah do prezidentských volieb USA v roku 2016, už verejnosti oznámil výsledky vyšetrovania.

Robert S. Mueller III 16. februára 2018 obvinil 13 ruských jednotlivcov a tri ruské organizácie z účasti na operáciách, ktoré zasiahli do amerických politických a volebných procesov, vrátane prezidentských volieb v roku 2016. Informáciu zverejnil stránkach US. House of Representatives.

Výsledky vyšetrovania sú významným krokom pri odhaľovaní skrytej kampane v sociálnych médiách a pri zodpovednosti za tieto zásahy.

Obžaloba podrobne vysvetlila rozsah a systematickú povahu tohto sprisahania, ktoré sa datuje od roku 2014, ako aj viaceré spôsoby, akými ruskí aktéri zneužili on-line platformy na vykonávanie svojich tajných operácií.

Počas obžaloby Robert S.Mueller III vysvetlil dôležité fakty o činnosti Internet Research Agency (IRA), respektíve ruskej „trollovej“ farmy a jej agentov.

„Obžalovaní, ktorí vystupovali ako americké osoby a vytvárali profily falošných amerických osôb, prevádzkovali stránky sociálnych médií a skupín, ktoré boli určené na prilákanie publika v USA. Tieto skupiny a stránky, ktoré zverejňovali politické a sociálne problémy USA rozvratným spôsobom, falošne tvrdili, že sú ovládaní aktivistami z USA a pritom ich v skutočnosti ovládali obžalovaní. Obžalovaní tiež použili ukradnuté identity reálnych amerických osôb, aby mohli uverejňovať príspevky na účtoch sociálnych médií, ktoré realizujú kontrolu takéhoto zverejňovania. V priebehu času sa tieto účty sociálnych médií stali prostriedkami obžalovaných, aby sa dostali k významnému počtu Američanov s cieľom zasahovať do amerického politického systému, vrátane prezidentských volieb v roku 2016,“ uviedol Robert S. Mueller III počas obžaloby. Jeho vyjadrenie zverejni US. House of Representatives.

Obžalovaní počas prezidentskej kampane uverejnili hanlivé informácie o množstve kandidátov. Od začiatku do polovice roka 2016 uskutočňovali operácie na podporu prezidentskej kampane kandidáta Donalda J. Trumpa a naopak na znevažovanie Hillary Clintonovej.

Obžalovaní vynaložili rôzne výdavky na vykonávanie týchto činností, vrátane nákupu politických reklám na sociálnych médiách, ktoré realizovali v mene amerických osôb a subjektov.

Obžalovaní okrem iného organizovali aj politické zhromaždenia na pôde USA. Predstavovali sa ako subjekty USA a občania USA a bez toho, aby odhalili svoju ruskú identitu a príslušnosť k organizácii IRA žiadali reálne americké osoby, aby propagovali alebo znevažovali kandidátov, za čo im ponúkali kompenzácie.

Niektorí obžalovaní, ktorí vystupovali ako osoby z USA a bez toho, aby priznali príslušnosť k ruskej asociácii, komunikovali s neznámymi jednotlivcami spojenými s kampaňou Donalda Trumpa a s ďalšími politickými aktivistami, aby zvýšili úsilie v koordinácii politických aktivít.

Intelligence Community Assessment (ICA) už v januári 2017 uviedla, že ruský prezident Vladimir Putin nariadil v roku 2016 spustenie kampane zameranej na prezidentské voľby v USA.

Cieľom Ruska bolo podkopať verejnú mienku v americký demokratický proces, znevažovať Clintonovú a poškodiť jej potenciálne zvolenie ako prezidentky. Okrem toho Putin a ruská vláda vyvinuli jasnú preferenciu pre zvolenie Donalda Trumpa za prezidenta.

Moskovská kampaň bola realizovaná typickým spôsobom ruskej komunikačnej stratégie, ktorá spája tajné operácie spravodajstva, ako napríklad kybernetickú činnosť s otvoreným úsilím agentúr ruskej vlády, médiami financovanými štátom, so sprostredkovateľmi tretích strán a platených používateľov sociálnych médií alebo „trollov“.

V novembri 2017 boli ako súčasť vyšetrovania zverejnené aj všetky reklamy IRA, ktoré identifikovala spoločnosť Facebook. Zverejnenie identifikovaných reklám je snahou Facebooku aj vyšetrovacieho úradu pristupovať k verejnosti úplne transparentne, umožniť externým odborníkom analyzovať dáta a poskytnúť americkému ľudu plnohodnotné podklady o ruskom úsilí rozširovať nesúlad a zasahovať do demokracie v USA.

Podľa zistení spoločnosti Facebook, IRA zakúpila 3 393 inzerátov, tieto reklamy videlo viac ako 1,4 milióna amerických používateľov, IRA vytvorila na Facebooku 470 stránok, ktoré vytvorili viac ako 80-tisíc kusov organického obsahu a tento obsah mal dosah na viac ako 126-miliónov obyvateľov USA.

V súčasnosti ešte nie je verejne dostupný všetok organický obsah zverejnený na sociálnej sieti Facebook prostredníctvom IRA, ale US. House of Representatives predpokladá, že sa tak stane už čoskoro.

Zatiaľ sú na webových stránkach US. House of Representatives dostupné reklamy IRA z rokov 2015, 2016, 2017.

Ilustračné foto – titulka: pixabay.com

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu