BMW i – znamená vytvorenie originálnych koncepcií vozidiel, udržateľnosť v celom hodnotovom rebríčku, služby mobility a nové chápanie prémiovej kvality. Teraz BMW Group uvádza BMW i8, novú generáciu špičkového športového automobilu. Druhý sériovo vyrábaný model značky BMW i – kombinuje pohonný systém typu plug-in hybrid v hliníkovom šasi – modul Drive – a kabínu pre posádku z karbónu – modul Life – do unikátnej architektúry LifeDrive.

Aktivity v rámci „projektu i“ odštartovala BMW Group v roku 2007. Okrem výskumu a technologického vývoja sa elektrické vozidlá preverovali aj v podmienkach bežnej premávky. Vďaka vyše tisícke testovacích účastníkov sa najazdilo viac než 32 miliónov kilometrov. Výsledky sa využili pri tvorbe inovatívnych koncepcií vozidiel a riešení mobility.

BMW i8-obr.4
BMW i8

Stratégia vývoja BMW i sa sústreďuje na čisto elektrické a plug-in hybridné modely. Ich centrálnym komponentom sú teda elektrické systémy, združené pod hlavičkou BMW eDrive. Na rozdiel od vozidiel, ktoré boli na elektrickú prevádzku „konvertované“ z konvenčne poháňaných, ide v prípade automobilov BMW i od samotného počiatku o vývoj priamo za účelom aplikácie elektrického alebo plug-in hybridného pohonu.

Referenčným bodom vývoja, aj v prípade BMW i8, je udržateľnosť. V rámci komplexného prístupu sa jej princípy aplikujú od výberu materiálov, cez konštrukčný až po výrobný proces, ktorý sa značne líši od bežných továrenských metód v automobilovom priemysle. Väčšina hliníka, použitá pri konštrukcii BMW i8, pochádza buď z recyklácie, alebo z výrobného procesu s využitím energie z obnoviteľných zdrojov. K tomu pridáva BMW Group celosvetovo unikátnu koncepciu recyklácie karbónu, v rámci ktorej sa v ďalšej výrobe alebo pri iných aplikáciách použijú aj materiály z vozidiel poškodených nehodou alebo po ukončení životnosti.

BMW i8-obr.9
BMW i8

BMW Group je lídrom v oblasti výroby a využitia karbónu. Spolu s joint venture partnerom SGL Group produkuje v USA uhlíkové vlákna v továrni Moses Lake v štáte Washington. Táto americká výrobná kapacita dodáva kvalitnú surovinu a celé energetické nároky jej prevádzky sú kryté hydroelektrárňami, čiže z obnoviteľného zdroja.  Uhlíkové vlákna sa následne menia na karbónové polotovary v nemeckom Wackersdorf Innovation parku. Finálne karbónové komponenty vznikajú v továrňach BMW v Landshute a Lipsku. Energia, potrebná pre výrobu automobilov BMW i v Lipsku, pochádza takisto z obnoviteľného zdroja, pre zmenu však z veterných turbín, postavených priamo v areáli fabriky.

BMW ako prvý výrobca automobilov používa ekologický spôsob spracovania kože. Surovina na výrobu kožených poťahov pochádza výlučne z Nemecka, Rakúska a Švajčiarska, samotný proces environmentálne priateľského spracovania prebieha v Nemecku. To okrem iného užitočne skrátilo vzdialenosti dodávok na miesto finálnej montáže v továrni BMW v Lipsku.

Textilné materiály v interiéri BMW i8 vznikajú inovatívnym procesom recyklácie z polyesterových granúl, pochádzajúcich okrem iného z recyklovateľného PET. Kombináciou so 40-percentným podielom panenskej vlny vzniká vysoko kvalitná krycia tkanina. Zaujímavý je aj vznik kľúča od vozidla. Jeho puzdro sa vyrába z biopolyméru na báze fazuľových bôbov castor. Z nich získaný olej sa zmieša s 30 percentami sklolaminátu a výsledkom je mimoriadne kvalitný a pevný materiál.

Milan Stupka

Ak Vás koncept BMW i8 zaujal, môžete si prečítať aj náš druhý článok o ňom:  BMW i8: Plug-in hybrid – to najlepšie z oboch svetov

Zdroj: BMW Group Slovakia

REKLAMAadv.: