Po minulé roky víťazili slová, ako Ukrajina (2014), Nezamestnanosť (2013), Iveta Radičová (2011) a Robert Fico (2009, 2010, 2012). Spravodajským slovom roka 2015 sa stalo slovo utečenci. Robert Fico skončil až na druhom mieste, ako v rokoch 2013 a 2014.

Rebríček spravodajských slov každoročne zostavuje agentúra NEWTON Media na základe kvantitatívnej analýzy kľúčových slov na vzorke relevantných médií. Zoznam monitorovaných médií nájdete na konci článku.

Analýza pozostáva z rebríčka vytipovaných kľúčových slov – mená politikov, kauzy, alebo udalostí, ktoré v slovenských médiách v roku 2015 najviac rezonovali. Nezahŕňa športové, ani bulvárne udalosti.

Slovo utečenec zaznamenalo v relevantných médiách až 11 769 príspevkov a stalo sa tak spravodajským slovom roka 2015 na Slovensku.

Graf - spravodajske slovo roka 2015 NEWTON Media
zdroj: NEWTON Media

„Ak k slovu utečenec prirátame aj príbuzné, či so slovami najčastejšie používané kľúčové slová ako migrant, utečenecká kríza, kvóty, Schengen, dostaneme viac ako 20 000 príspevkov. Utečenecká téma by teda prekonala rekord, ktorý patril Ukrajine. Tá v roku 2014 zaznamenala 16 000 príspevkov,“ povedal Martin Gonda, mediálny analytik spoločnosti NEWTON Media.

Na druhom mieste skončilo spravodajské slovo Robert Fico s medziročným nárastom medializácie o 1 650 príspevkov, s celkovým počtom 9 210 príspevkov v roku 2015. Na treťom mieste skončilo slovo Síria s počtom príspevkov 8 242.

„Premiéra Roberta Fica dokáže v medializácii predbehnúť len mimoriadna udalosť, na ktorú ako premiér tiež spravidla reaguje. Médiá ho musia spravodajsky pokryť aj vtedy, keď nekomunikuje žiaden postoj. Dennodennej publicite sa nevyhne a zostáva tak najmedializovanejším politikom alebo presnejšie povedané najsledovanejším slovenským politikom,“ doplnil Martin Gonda.

Veľký nárast medializácie (+ 3066) zaznamenalo slovo rodina (rodina ako politická a celospoločenská téma), ktoré postúpilo z desiateho miesta v roku 2014 na ôsme miesto za rok 2015.

Môžeme sa len domnievať, či to mohol byť dôvod prečo si slovo rodina dal napríklad do názvu politickej strany Sme rodina Boris Kollár, majiteľ Fun rádia.

Ďalšie spravodajské slová
Agentúra NEWTON Media preverovala v rámci monitoringu aj slová ako CT, Charlie Hebdo, NKÚ, Igor Matovič, Richard Sulík, Ján Figeľ, sociálny balíček, Gorila, Ľudovít Štúr, Béla Bugár, Radoslav Procházka, Aliancia za rodinu, RegioJet, Boris Nemcov, Jaguar Land Rover a iné. Ich výskyt osciloval okolo čísla 1 000, a tak skončili v rebríčku až za 30. miestom.

Zoznam monitorovaných médií
TV Markíza, TV JOJ, TA3, RTVS: Jednotka, Dvojka, Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio FM; Rádio Expres, Rádio Lumen, SME, Hospodárske noviny, Pravda, Nový Čas, Plus jeden deň, Týždeň, Trend, Profit; Plus 7 dní, denník N, aktuality.sk.

Poradie Top 20 spravodajských slov v roku 2015 a 2014

tabulka NEWTON Media - spravodajske slovo roka 2015
zdroj: NEWTON Media
REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu