zdroj foto: event2all

Kampaň Nerozumieme.sk Inštitútu pre verejné otázky, ktorá celý august pripomína udalosti spred 50 rokov, keď do Československa vtrhli vojská Varšavskej zmluvy, vrcholí v utorok 21. 8., v deň smutného výročia.

Jej cieľom bolo priblížiť toto výročie prostredníctvom zaujímavých faktov a historických „výkrikov“ v dnes už málo zrozumiteľnej azbuke mladej generácii, ktorá to v mnohých prípadoch nevie, čo sa vtedy presne dialo.

Vyvrcholením kampane sú hlavné stránky s nadpismi v azbuke na štyroch slovenských internetových portáloch – Trend.sk, Funradio.sk, Startitup.sk a Refresher.sk.

„50 rokov po okupácii sa na slovenských weboch objavila „invázia“ azbuky. Týmto gestom sme si spolu s našimi mediálnymi partnermi pripomenuli smutnú udalosť, ktorej dodnes v istom slova zmysle nerozumieme: ako sa mohlo tak očividne porušiť medzinárodné právo a zmeniť chvíľku slobodnú krajinu zo dňa na deň späť na sovietsku okupovanú kolóniu. Kampaň využíva aj autentické nápisy a zúfalé výkriky ľudí rozhorčených príchodom cudzích vojsk do Československa. Demonštranti chceli, aby ich rozhorčeniu votrelci stopercentne rozumeli, preto ich písali často práve azbukou,“ povedal dnes za autorov kampane kreatívny riaditeľ agentúry MARK BBDO Vlado Slivka.

„Je veľmi dôležité uvedomovať si, pripomínať a vysvetľovať skutočnosti týkajúce sa okupácie. Najmä v čase, keď sa v časti spoločnosti a aj medzi politikmi množia nálady, ktoré ju nedostatočne odsudzujú, téme sa vyhýbajú, či spochybňujú zabratie územia suverénneho štátu, ako sme to videli pred niekoľkými rokmi na Kryme. Okrem publikovania viacerých materiálov, ktoré sa venujú okupácii a budú aj súčasťou titulkovej témy najbližšieho Trendu, sme sa rozhodli zapojiť do kampane NEROZUMIEME a upozorniť na 50. výročie okupácie na našom webe aj vizuálne. Vybraným článkom na webe trend.sk sme prepísali nadpisy do azbuky. Po otvorení textov sa čitateľom zobrazí zrozumiteľná verzia v slovenčine,“ povedal šéfredaktor Trend.sk Branislav Benčat.

Dôležitosť pripomínania udalostí spred 50 rokov si uvedomuje aj jedno z najpočúvanejších slovenských rádií. Jeho web je preto počas výročia priam „prešpikovaný“ azbukou. „Naše rozhodnutie zapojiť sa do kampane NEROZUMIEME bolo jasné od začiatku. Myslíme si, že je dôležité pripomínať si históriu, a to najmä s ohľadom na rastúce extrémistické prejavy v krajine. Mladá generácia nepozná prepojenie augusta 1968 so súčasnosťou. Aj preto chceme 21. 8. 2018 ukázať poslucháčom Fun rádia, o čom bola okupácia, a ako by to asi vyzeralo dnes, ak by k podobnej situácii došlo. Hlavná stránka funradio.sk bude preto počas celého dňa v azbuke,” doplnil programový riaditeľ Fun rádia Marek Mikúšek.

Portál Refresher.sk, ktorého cieľovou skupinou sú mladí ľudia, pre svojich užívateľov pripravil podobné prekvapenie. “Radi sme sa stali súčasťou kampane nerozumieme.sk a edukovali našu cieľovú skupinu. Tá o udalostiach zo ’68 a následnej okupácii možno počula na hodine dejepisu alebo od starých rodičov, ale to nie vždy stačí,” vysvetlil zakladateľ Refresheru Gábor Boros.

Marketingová riaditeľka portálu Startitup.sk Viktória Maxinová dopĺňa: „Kampaň NEROZUMIEME sme sa rozhodli podporiť, lebo je potrebné pripomínať si udalosti, ktoré ovplyvnili našu krajinu a treba aj neustále vzdelávať súčasnú spoločnosť. Sme radi, že sme aspoň takouto formou mohli prispieť k osvete. Snáď už všetci aspoň o čosi viac ROZUMIEME.“

Súčasťou kampane NEROZUMIEME sú aj online bannery, články a reportáže v médiách, billboardy, rozhlasové spoty či videá známych osobností, ktoré odkazujú na stránku www.nerozumieme.sk, kde je možné nájsť všetky relevantné informácie o auguste 1968. Iniciátorom kampane je Inštitút pre verejné otázky (IVO) a na kampani sa podieľali aj agentúry event2all a Diorama.

Do kampane sa okrem spomínaných médií zapojil aj portál cas.sk, ktorý poskytol priestor pre online bannery a spoločnosť Lordship, ktorá poskytla budovu hotela Kyjev, kde sa vo štvrtok 16. 8. 2018 premietali odkazy okupantom. > Čítaj viac

Pomohli tiež fotograf Ján Lörinc a ďalší priami účastníci udalostí spred 50 rokov Alois Bouda a Ľudovít Hedera, ale tiež viacero slovenských známych osobností (Andrej Bičan, Nikita Slovák, Peter Batthyány, Broňa Kováčiková…), ktoré na svojom profile na sociálnych sieťach uverejnili videá so svojím pohľadom a názorom na udalosti z augusta 1968. > Viac o kampani

zdroj foto: event2all

(ts)

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu