foto: pixabay.com

Ešte začiatkom októbra denník The New York Times upozornil na zaujímavý paradox. Na webových stránkach tretích strán, ktoré spolupracujú so spoločnosťou Google pri kontrole Fact Check sa objavili reklamy na články, ktoré nie sú pravdivé.

Titulky boli naozaj pútavé. Išlo napríklad o reklamu na článok v znení „Melania Trump odchádza z Bieleho Domu“ alebo „Televangelista Joel Osteen opúšťa svoju ženu“ alebo „Hviezda televíznej relácie o renováciách v domácnosti Joanna Gaines opúšťa svoju show HGTV a aj svojho manžela Chipa Gaines.“

Ani jeden z týchto článkov nebol pravdivý. Zarážajúce je, že všetky tieto príbehy boli prezentované v prominentných reklamách, ktoré spoločnosť Google zverejňovala na stránkach PolitiFact a Snopes. Účelom týchto stránok je, ale falošné správy odhaliť a nie ich propagovať. Upozorňuje vo svojom článku The New York Times.

Podľa vyšetrovania The New York Times, lákavé titulky slúžili ako návnada k pritiahnutiu pozornosti čitateľov na podvodné stránky, ktoré sa maskovali ako hlavné spravodajské stránky.

Reklamy na falošné články fungovali všetky rovnako. Zobrazili sa ako titulky v hornej časti obrazovky na stránke, ktorá bola zriadená pre kontrolu faktov.

Po kliknutí na reklamný titulok bol čitateľ presmerovaný na stránky, ktoré mali podobné logo a dizajn ako tie skutočné. Falošný príbeh začínal titulkom a veľkou fotografiou príslušnej osobnosti, ale po niekoľkých vetách sa premenil na reklamu o kréme proti starnutiu pleti.

Falošní vydavatelia použili systém AdWords spoločnosti Google na umiestňovanie reklám na webových stránkach, ktoré zodpovedajú ich širokým parametrom.

Nedá sa, ale presvedčivo tvrdiť či boli tieto reklamy konkrétne zacielené na stránky slúžiace na kontrolu faktov. Omnoho dôležitejší je fakt, že systémy spoločnosti Google dopustili, aby sa takáto situácia vôbec stala.

Aj napriek mnohým krokom, ktoré technologický gigant za posledné obdobie zaviedol, nedokáže zabrániť tomu, aby sa cez jej platformy šírili dezinformácie.

Spoločnosť Google odmietla vysvetliť, ako sa takéto falošné reklamy mohli objaviť na webových stránkach na kontrolu faktov. Anonymný zdroj pre The New York Times potvrdil, že hneď ako sa Google o zavádzajúcich reklamách dozvedel, tak ich zo stránok na kontrolu faktov odstránil.

„Tak ako vždy, keď na našich platformách nájdeme klamlivé reklamné praktiky, okamžite podnikáme potrebné kroky, vrátane pozastavenia účtu inzerenta, ak je to potrebné. Okrem toho vlastníci stránok majú k dispozícii ovládacie prvky, ktorými môžu zablokovať konkrétne typy reklám a inzerentov, “ povedala vo vyhlásení Chi Hea Cho, hovorkyňa Google. Toto vyhlásenie vo svojom článku zverejnil The New York Times.

Aj Snopes a PolitiFact sa pre The New York Times vyjadrili k danej situácii. Po upozornení na podvodné reklamy, toho bolo vraj veľmi málo, čo mohli urobiť.

Google AdSense, ktorý používajú majitelia webových stránok na predaj reklamného priestoru na svojich stránkach, pracuje prostredníctvom automatizovaných nástrojov.

Často sa stáva, že inzerenti si nie sú istí, kde sa zobrazujú ich reklamy. Niekedy to môže byť vedľa nevhodného alebo urážlivého obsahu. Ani vlastníci stránok nevedia, ktoré reklamy sa budú zobrazovať na ich stránkach.

Vinny Green, spoluvlastník a viceprezident spoločnosti Snopes sa pre The New York Times vyjadril, že sa pokúsili odfiltrovať falošné reklamy, ktoré sa objavili medzi 150-timi miliónmi reklám zobrazenými za jeden mesiac na ich platforme.

Aj Aaron Sharockman, výkonný riaditeľ spoločnosti PolitiFact, uviedol pre The New York Times , že ich spoločnosť spolupracovala so spoločnosťou Google na rýchlom odstránení sporných textových reklám.

„Výnosy, ktoré tieto reklamy poskytujú, sú rozhodujúce pre financovanie webových stránok, ako je tá naša. Ale rovnako dôležité je, aby sme urobili všetko, čo je v našich silách, aby sme sa uistili, že reklamy, ktoré sa objavujú na našej stránke nie sú klamlivé alebo zámerne zavádzajúce,“ pre The New York Times povedal Aaron Sharockman.

Spoločnosť Google je najväčším predajcom reklamy na internete a v poslednom období sa zamerala na aktivity, ktorými sa snaží zabrániť podvodným webovým stránkam, aby zarábali peniaze zo šírenia falošných správ. Začiatkom tohto roka Google zablokoval prístup do platformy AdSense až 340-tim webovým stránkam a 200 vydavateľom.

Webové stránky, ktoré inzerovali na Snopes a PolitiFact, pracovali systémom, ktorý Google nazýva „maskovanie bulváru“. Tieto typy podvodníkov používajú aktuálne témy, aby vytvorili reklamy, ktoré vyzerajú ako titulky nových článkov na webových stránkach.

Google uviedol, že v roku 2016 pozastavil inzerentom viac ako 1300 účtov práve kvôli maskovaniu bulváru. V októbri spoločnosť Google uviedla, že zaviedla dodatočné ovládacie prvky, ktoré pomáhajú majiteľom stránok odfiltrovať senzácie vyvolávajúce alebo bulvárne reklamy.

K situácii sa pre The New York Times vyjadril aj David Carrol, ktorý pracuje na Parsons School of Design a nedávno viedol výskum o reklamných technológiách a falošných správach.

Podľa neho, Facebook ani Google nemajú prehľad o svojich zákazníkoch, teda inzerentoch. Celý systém kupovania a zverejňovania reklám je infiltrovaný a neexistuje dostatočná ochrana, ktorá by „zlých hráčov“ udržala mimo systému.

Zdá sa, že problém s falošnými článkami, falošnými titulkami a ziskom z reklám je nekonečný príbeh, v ktorom jedna strana urobí opatrenie, no tá druhá strana si nájde cestičku ako ho obísť. A takto sa to točí stále dookola.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu