The New York Times znižuje počet článkov, ktoré môžu čitatelia čítať zdarma

foto: pixabay.com

Súčasťou zmien, ktoré denník The New York Times zavádza už dlhšie obdobie je aj znižovanie počtu článkov, ktoré si čitatelia môžu prečítať bezplatne.

Od 1. decembra je pre čitateľov denníka The New York Times, ktorí nemajú predplatený obsah, dostupných iba 5 článkov na voľné čítanie za mesiac.

Je to prvá zmena v oblasti plateného obsahu denníka za posledných päť rokov. Základné predplatné denníka, v ktorom je zahrnutý neobmedzený prístup na webové stránky a všetky spravodajské aplikácie, je 15 dolárov za každé štyri týždne.

Informáciu o znižovaní bezplatného obsahu na stránkach The New York Times priniesol Bloomberg.

Všetky indície naznačujú, že denník The New York Times si tento krok môže dovoliť. K nárastu počtu predplatiteľov obsahu prispeli najmä neustále škandály, ktoré sa dejú okolo osoby prezidenta Donalda Trumpa, ale aj obvinenia zo sexuálneho obťažovania, s ktorými akoby sa v slávou nabitom Hollywoode vrece roztrhlo.

Tieto témy výrazne prispeli k nárastu počtu predplatiteľov obsahu The New York Times, ktorý v septembri vyskočili o 60%, teda na 2,5-milióna odberateľov.

Denník v súlade so svojou zásadou poskytovať žurnalistiku na najvyššej úrovni usúdil, že je správny čas, kedy by mal začať experimentovať s obmedzením poskytovania bezplatného on-line obsahu.

„Myslíme si, že je to dobrá podmienka, aby sme ľuďom demonštrovali, že vysoko kvalitná žurnalistika je niečím, čo si môžu zaplatiť,“ takto prezentovala pre Bloomberg zmeny v poskytovaní on-line obsahu Meredith Kopit Levien, výkonná viceprezidentka spoločnosti New York Times Co.

Táto zmena je aj dôsledkom toho, že spoločnosť Facebook a Google zaznamenávajú rastúci podiel na trhu on-line inzercie a tak sa vydavatelia z The New York Times a Conde Nast snažia presunúť svoje digitálne obchody z predaja reklám na presviedčanie čitateľov, aby zaplatili za poskytovanie kvalitnej žurnalistiky.

Podľa informácií Bloomberg sa vďaka neustálym správam okolo osoby Donalda Trumpa denníku podarilo za posledný štvrťrok získať 154-tisíc predplatiteľov on-line obsahu, čo predstavuje 14 percentný nárast počtu nových zákazníkov oproti predchádzajúcemu roku.

Pozitívny trend predplatného narúša iba to, že mnoho predplatiteľov využilo propagačné akcie na predplatenie obsahu, čiže po skončení týchto zľavnených podmienok, môže nastať situácia, že ďalší obsah si už nepredplatia.

Zvýšenie počtu predplatiteľov spôsobilo aj nárast počtu akcií spoločnosti Times Co., ktoré v tomto roku vzrástli o 41%.

Ako uviedol Bloomberg, celá táto situácia smeruje k otázke: „Koľko bezplatných článkov nechať čitateľom dostupných, aby na základe nich zhodnotili, že si chcú predplatiť aj ďalší obsah?“

Rozhodnutie je spojené s kompromismi. Zníženie počtu bezplatných článkov bude mať pre The New York Times pravdepodobne za následok pokles návštevnosti na webových stránkach, čo by mohlo poškodiť výnosy z reklamy.

Meredith Kopit Levien uviedla, že znižovanie počtu bezplatných článkov a viac plateného obsahu, by mohlo mať „mierny vplyv“ na digitálnu reklamnú činnosť denníka, ktorá sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšila o 11 %.

Tento nárast, ale nedokázal kompenzovať pokračujúci pokles predaja tlačových reklám, ktorý klesol o 20 %. Potenciálny pokles návštevnosti webových stránok The New York Times stojí za to riziko, ak povedie k tomu, že sa pre odoberanie plateného obsahu zaregistruje viac ľudí.

Väčšina zobrazení webových stránok denníka pochádza od digitálnych účastníkov, ktorí za obsah platia.

The New York Times nie je jediný, kto experimentuje s možnosťami predplatného. Napríklad, Boston Globe v máji 2017 znížil počet bezplatných článkov z piatich na dva, čo viedlo k nárastu počtu nových predplatiteľov.

K zmenám s bezplatným obsahom pristúpil aj Wall Street Journal, ktorý vo februári 2017 začal blokovať používateľov služby Google pre čítanie bezplatných článkov, aby tak zvýšil počet platiacich čitateľov a zároveň spôsobil pokles webovej návštevnosti z vyhľadávača.

Spoločnosť Google vtedy oznámila, že ukončí svoju politiku, ktorá vyžaduje od vydavateľov, ktorí ponúkajú platený obsah, aby denne ponúkli niekoľko bezplatných článkov prostredníctvom vyhľadávacieho nástroja.

Aj The New York Times už dávnejšie obmedzil počet bezplatných článkov pre čitateľov, ktorí prichádzajú prostredníctvom sociálnych médií, čo prispelo k zvýšeniu predplatiteľov obsahu. Predtým sa články, ktoré boli čítané prostredníctvom Facebooku alebo Twitteru nezapočítavali do plateného obsahu.

V konečnom smere môže The New York Times ponúkať rôzny počet bezplatných článkov pre čitateľov bez predplatného, podľa toho odkiaľ k obsahu prichádzajú alebo aké sú ich čitateľské návyky.

Určite nie je prekvapujúce, že v snahe pritiahnuť čo najviac predplatiteľov na svoj on-line obsah, vydavateľ denníka The New York Times nadviazal spoluprácu aj s ďalšími mediálnymi spoločnosťami, aby ponuku predplatného urobil omnoho lákavejšiu.

Začiatkom tohto roka napríklad, vydavateľ začal spolupracovať so spoločnosťou Spotify Ltd., aby poskytol novým zákazníkom, ktorí si zaplatili digitálne zákaznícke služby, bezplatný prístup k hudobným službám.

V súčasnom období, keď mnoho vydavateľov zápasí s existenčnými problémami, zdá sa, že vypracovaná stratégia denníka The New York Times, má potenciál dosiahnuť, že denník sa adaptuje v novodobej ére žurnalistiky a aj naďalej zostane profesionálne stabilný.