Umelá inteligencia je dnes používaná v mnohých profesiách a jej pôsobnosť sa neustále rozširuje. Dokonca aj do sveta žurnalistiky. Ako jeden z prvých vydavateľov, ktorí zapojili robota do svojej publikačnej činnosti je The Washington Post.

Už je to rok, kedy prvýkrát začal The Washington Post využívať svoju vlastnú technológiu umelej inteligencie s názvom Heliograf.

Počas olympijských hier, ktoré sa konali v Riu de Janeiru, The Washington Post uverejnil pomocou umelej inteligencie až 300 krátkych správ a upozornení týkajúcich sa olympijských hier, ako napríklad výsledky jednotlivých súťaží, kto získal medailu a podobne.

Známy americký denník využíva technológiu naďalej a svoje prvé štatistiky a zhodnotenia nedávno zverejnil na portáli digiday.com, ktoré počas jedného roka používania Heliografu zozbieral.

The Washington Post nie je jediný vydavateľ, ktorý používa vo svojej činnosti umelú inteligenciu. Americká nadnárodná nezisková tlačová agentúra The Associate Press  využíva roboty na automatizované pokrytie zárobkov a denník USA Today používa video softvér na vytváranie krátkych videí.

Možnosti využitia umelej inteligencie sú, ale podľa mnohých manažérov v médiách, omnoho širšie. O svojich zisteniach z doterajšieho používania Heliografu sa s verejnosťou podelil Jeremy Gilbert, riaditeľ strategických iniciatív The Washington Post.

Počas prvého roka využívania Heliografu zverejnil The Washington Post s pomocou tejto umelej inteligencie približne 850 článkov. Približne 500 článkov sa týkalo minuloročných prezidentských volieb.

Tieto články vygenerovali pre The Washington Post viac ako 500-tisíc kliknutí. Hoci to nie je až také závratné číslo, omnoho dôležitejšie je, že veľká časť z týchto článkov sa týkala tém, ktorým by sa zamestnanci denníka vôbec nevenovali.

The Washington Post porovnával rozsah zverejnených článkov vo volebnom období 2016 s článkami zverejnenými vo volebnom období 2012 a zistil, že v roku 2012 neuverejnil ani 15% z rozsahu článkov, ktoré zverejnil v roku 2016.

Mediálne spoločnosti, ktoré používajú umelú inteligenciu zastávajú názor, že roboty sú pridanou hodnotou pre ich prácu. Treba, ale zdôrazniť, že sú doplnkom a určite nemôžu vykonávať prácu reálneho žurnalistu.

The Associated Press odhaduje, ako uviedla pre digiday.com, že roboty ušetrili reportérom pracujúcim pre agentúru 20% času, ktorí by vynaložili na pokrytie podnikových výnosov.

„V prípade automatizovaných finančných spravodajských správ, ktoré sú generované prostredníctvom umelej inteligencie sa miera chybovosti v kópii znížila aj vtedy, keď sa objem produkcie zvýšil viac ako desaťnásobne,“ pre digiday.com uviedol Francesco Marconi, strategický manažér pre umelú inteligenciu v The Associated Press.

The Washington Post sa momentálne snaží zistiť ako môže Heliograf pomôcť novinárom pri zverejňovaní vecných správ. Počas prezidentských volieb 2016 bol Heliograf použitý k tomu, aby upozornil redakciu na, keď sa výsledky volieb začali uberať nečakaným smerom.

Vďaka tejto pomoci mali novinári dostatok času na dôkladné pokrytie správ. V nasledujúcich voľbách má v pláne riaditeľ strategických iniciatív The Washington Post Jeremy Gilbert využiť Heliograf na ambicióznejšiu úlohu.

Okrem toho vidí potenciál Heliografu aj v iných oblastiach novinárskej práce. Napríklad by mohol byť využívaný na spozorovanie trendov vo finančných a iných veľkých údajových súborov.

Heliograf môže byť nasadený aj na aktualizáciu priebežných údajov, ako napríklad počasia v reálnom čase.

Hoci sa generovanie článkov prostredníctvom umelej inteligencie javí ako veľký krok vo svete žurnalistiky, na jej plnohodnotné využívanie si novinári nejaký čas počkajú.

Zodpovedať treba ešte mnoho otázok medzi nimi aj jednu z najdôležitejších, ktorá sa týka možnosti zvyšovania zárobku z reklám.

titulková foto: pixabay.com

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu