Slovenská pobočka najväčšej svetovej organizácie pre boj za viac transparentnosti a menej korupcie Transparency International Slovensko sa pozrela na transparentnosť a obsahovú stránku župných novín v Banskobystrickom kraji.

Zo záverov je jasné, že noviny majú skôr charakter predvolebného letáku, ktorý je ale financovaný z verejných peňazí.

Zákazka na noviny za 125-tisíc eur ročne, ktorá propaguje aktivity župana Jána Luntera, bola dokonca pridelená bez súťaže. Informáciu zverejnila Transparency International Slovensko na svojom blogu.

“Agitačná podoba župných novín už menej prekvapí, keď si človek pozrie, kto noviny pomáha pripravovať. Celý dizajn novín, grafiku ale aj editáciu textov má na starosti Komplot Advertising, teda imidžmejkri Peter Hajdin a Adam Znášik, ktorí Lunterovi pomáhali vyhrať voľby,” uviedla organizácia.

Transparency International Slovensko po preskúmaní župných novín „Náš kraj“ zistila, že na šestnástich stranách novín sa fotka Luntera nachádza až trinásťkrát.

Žiadny z článkov v novinách dokonca nie je podpísaný akýmkoľvek autorom a v novinách sa nenachádza informácia, kto je za ich obsah zodpovedný, a kto je ich šéfredaktorom.

Články sú len o samých pozitívach, v podstate je to materiál, ktorým za verejné peniaze obce, mestá alebo župy vykresľujú svoje „úradovanie“ výlučne v pozitívnom svetle. Takéto noviny sú tendenčné a v žiadnom prípade nedisponujú nezávislosťou.

„Je prirodzené, že sa župan pri kľúčových aktivitách župy objavuje a objavuje sa teda aj na fotografiách. Ich početnosť a kompozíciu môžeme aj na základe vašej spätnej väzby do budúcnosti zvážiť. Za podstatné považujem, či sú v takýchto obstarávaniach verejné prostriedky minuté hospodárne a v súlade so zadaním,“ uviedol na vysvetlenie pre organizáciu Adam Znášik z agentúry Komplot Advertising.

Župné noviny „Náš kraj“, ktoré sa v Banskobystrickom kraji distribuujú do 252-tisíc domácnosti, sú ale problematické i v tom, že s prípravou novín pomáha župe spoločnosť Komplot Advertising, ktorej majitelia Peter Hajdin a Adam Znášik pomohli Lunterovi vyhrať župné voľby.

Župa so spoločnosťou Komplot Advertising podpísala zmluvu v hodnote 50-tisíc eur, ktorej predmetom sú vydavateľské, propagačné a reklamné služby do konca roka 2018. Problémom je, že Komplot Advertising dostal uvedenú zákazku priamym zadaním a nie vo verejnej súťaži.

„Po prvé, PR špecialisti by nemali robiť župný časopis, lebo tí majú v popise práce chrániť imidž župy a nie záujmy občanov (druhej časti zmluvy u Luntera na PR poradenstvo sa táto výčitka netýka). Po druhé, žiadna súťaž nebola, ani len prieskum trhu – Komplot dostal zákazku priamym zadaním. Úrad podľa nimi poskytnutej dokumentácie argumentuje, že ide o služby „intelektuálneho charakteru,“ kde kľúčovú rolu hrajú referencie a dobré meno dodávateľa, ako aj to, že dostali 70%-nú zľavu z cenníka agentúry. Skvelé, ale ako vedia župní úradníci bez prieskumu, že na Slovensku neexistuje nik iný, kto vie robiť župný časopis a PR služby, má k tomu dobré meno a vie to spraviť do 15 eur na hodinu práce bez DPH)? Je fakt v súlade s efektívnym manažérskym prístupom, že sa pre 50-tisíc eur neoplatí osloviť iné firmy na trhu?“ uvádza Gabriel Šípoš, riaditeľ organizácie Transparency International Slovensko.

K zisteniam Transparency Internacional sa vyjadril aj známy aktivista Juraj Smatana. „Toto je jednoznačné zlyhanie Lunterovho tímu. Na čo sme si zvykli u smerákov alebo kotlebovcov, nemali by sme tolerovať kandidátom, ktorí sa profilovali občiansky. Odhadujem, že s veľkou chuťou sa tejto témy zmocnia dezinfomédiá – pričom taktne obídu skutočnosť, že na to neupozornili oni, ale nimi démonizovaná a „zo západu platená“ mimovládna organizácia Tranparency International Slovensko. Banskobystrická župa má historickú šancu takéto móresy odmietnuť, a vytvoriť prvé skutočné župné noviny, ktoré nebudú mať charakter PR materiálu. Nie je to žiadna veda – stačí si vybrať skutočných novinárov a dať im z jednej strany slobodu a z druhej strany jasné pravidlá,” uviedol na sociálnej sieti Juraj Smatana.

“…Čo sa týka obsahovej kritiky, tak nedostatky sme odstránili ešte pred vydaním blogu pána Šipoša. Už v druhom čísle časopisu, ktoré je už v tlači, je výskyt predsedu BBSK na fotkách minimálny. (…) K zazmluvneniu agentúry Komplot je dôležité povedať, že zmluva s Komplot Advertising sa netýka iba grafických služieb súvisiacich s tvorbou časopisu, ale zahŕňa komplexné grafické služby pre Úrad BBSK. Taktiež sú zazmluvnené poradenské a konzultačné služby…, uvádza sa na facebookovej stránke “LUNTER pre dobrý kraj”.

„Na druhé číslo sa určite pozrieme tiež. Župné médiá majú prinášať objektívne a názorovo vyvážené informácie o miestnych záležitostiach, určite však nie skrytú politickú kampaň vedenia samosprávy. Tým dochádza nielen k nelegálnemu financovaniu permanentnej politickej kampane, ale tiež k narušovaniu spravodlivej politickej súťaže miestnych politických zoskupení,“ uviedla organizácia Transparency International Slovensko.

„Tlač vydávaná samosprávou má informovať o miestnych záležitostiach za verejné peniaze a pod autoritou verejnej správy. Župné noviny majú teda jednoznačne znaky verejnoprávnych médií, ako to poznáme napr. pri RTVS. Župné médiá nemajú slúžiť na skrytú politickú kampaň vedenia samosprávy, ale prinášať objektívne a názorovo vyvážené informácie o miestnych záležitostiach,“ doplnila Transparency international.

Župné noviny „Náš kraj“ nie sú jediné noviny, ktoré Transparency Interantional Slovensko podrobilo skúmaniu. Na stránke „Hlásne trúby“ je dostupné hodnotenie viacerých župných či mestských periodík. Čoskoro by malo byť dostupný aj predvolebný rebríček periodík.

Agentúre Komplot Advertising okrem novín Náš Kraj pripravuje i noviny pod názvom Naše Slovensko. Politický marketing robila táto agentúra už i v minulosti.

Pracovala napríklad na predvolebnej prezidentskej kampani podnikateľa Andreja Kisku, v ktorej museli čeliť viacerým výzvam, ako bolo obvinenie z úžerníctva, ale i údajné členstvo v scientologickej sekte. Preto súčasťou ich kampane bola napr. aj špeciálna web stránka antikiska.sk, ktorá mala dať verejnosti odpovede na tieto podozrenia a snažila sa ich vyvrátiť.

Predtým Peter Hajdin a Adam Znášik z Komplotu pracovali napr. aj na predvolebnej kampani pre politickú stranu SDKÚ, ale i pre spoločnosť Baliarne obchodu Poprad, ktorej spravili nie veľmi podarenú teasingovú kampaň Modrý kohútik pre čaj Mistral Cooltea.