Komunitné weby sú dlhodobo jednou z najatraktívnejších služieb na internete, využíva ich veľká časť internetovej populácie. Kto sú ale ich typický používatelia? A zmenilo sa niečo za posledné roky? To zisťoval výskum Komunitné weby 2015, ktorý realizovala spoločnosť Nielsen Admosphere na vzorke tisícky respondentov z Českého národného panelu, ktorí reprezentujú internetovú populáciu staršiu ako 15 rokov.

Výsledky výskumu ukázali, že komunitné weby a internetové služby na zdieľanie súborov sú populárne hlavne u mladšej a strednej vekovej kategórie, teda ľudí vo veku 15-44 rokov. Profil si na nich tiež zakladajú skôr muži ako ženy.

Muži dominujú medzi užívateľmi služieb Dropbox (profil tu má o 42% viac mužov ako žien), Twitter (38% rozdiel) a portál pre filmových fanúšikov ČSFD (32% rozdiel). Ženy naopak mierne vedú na portáli rajce.net, na ktorom má profil o 6% viac žien ako mužov. O 4% viac žien je tiež registrovaných na Facebooku.

Podstatné rozdiely v preferenciách rôznych služieb sú zrejmé aj z pohľadu na vekovú štruktúru ich užívateľov. Mladšie generácie sú síce na internete najaktívnejšie, ale zďaleka ich nezaujímajú všetky siete. Popri LinkedIn, ktorý je známy ako sieť profesionálov a je najviac využívaný ľuďmi vo veku 25-44 rokov, ignorujú často tí najmladší aj už spomínané rajce.net či Spolužáci.cz.

Veľká popularita služby Spolužáci.cz, ktorá bola v Česku vôbec jednou z prvých komunitného charakteru, rezonuje vďaka starnutiu generácií najviac u ľudí vo veku 35-44 rokov.

Naopak s prehľadom najväčší podiel najmladších respondentov má Instagram. Tomu už pomaly začína šliapať na päty novší a tiež dvakrát menej známy PinterestFacebook už je naproti tomu tak rozšírený, že je vekové rozloženie tých, ktorí na ňom majú profil, relatívne rovnomerné.

V Čechách je najpoužívanejším komunitným webom Facebook, nasleduje český portál Spolužáci.cz a Google+ - GRAF

 

Znalosť a popularita komunitných a internetových služieb sa v čase prirodzene mení, všeobecne však vývoj za posledné roky dokazuje, že zahraničné komunitné weby postupne uberajú užívateľa tým českým.

A to napriek oneskoreniu, s akým sa nové služby spravidla v českom prostredí adaptujú. Príkladom za všetky môže byť Xchat – predtým veľmi populárny chatovací portál, ktorý však dnes nič nehovorí už 61 percentám respondentov.

Naopak pevným krokom si tu vykračuje Google+, ktorému narástol počet registrovaných za posledné tri roky o 19%.

„Hoci je faktická výživnosť Google+ sporná, nemilosrdná stratégia získavania užívateľov cez Gmail, YouTube či Android zatiaľ gigantu Google výborne funguje,“ komentuje výsledky výskumu Alena Ivanková, Senior Research manažérka Nielsen Admosphere.

Značný nárast profilov ďalej zaznamenal aj LinkedIn, ktorému narástol počet užívateľov od roku 2012 trojnásobne.

„Dvojnásobného nárastu dosahuje aj Twitter, s ktorým sa Česi zbližovali len veľmi opatrne, ale ako sa zdá, už sa s ním pomaly, ale iste zžili,“ dodáva Alena Ivanková.

Dobre si vedie aj portál pre filmových fanúšikov ČSFD. Aj keď sa nemení podiel zaregistrovaných, webu sa darí zvyšovať znalosť svojej značky.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu