Za tri roky existencie Piana utŕžil spoločný systém spoplatnenia slovenských webov dohromady 1,102 milióna eur. Službu za tento čas využilo 51.619 užívateľov. Informoval  o tom včera prevádzkovateľ systému, spoločnosť Piano Media.

Sumárne čísla spoločnosť ponúkla pri príležitosti tretích narodenín Piana. Na Slovensku začalo fungovať v máji 2011. Z celkových tržieb za predplatné vydavatelia získali 771.520 eur. Zvyšných 30 percent predstavujú náklady na správu systému a jeho rozvoj.

Country manažér spoločnosti pre Slovensko Michal Králik vysvetlil, že v celkovom počte užívateľov systému sú zarátaní aj akcioví užívatelia, ktorí za jeden cent testovali počas posledného roka ich službu. Piano Media zároveň oznámila, že v marci tohto roku prekročili hranicu 20.000 aktívnych užívateľov (so zaplateným predplatným).

piano-3-roky-infografika-final-web-trzba za predplatne-2

Piano po svojom spustení ponúkalo čitateľom exkluzívny obsah 12 webov na slovenskom internete. Tento počet sa však znižuje. Najprv zo systému vystúpil denník Šport, vlani na jeseň aj denník Hospodárske noviny, ktorý prešiel na vlastný systém spoplatnenia svojho webu.

Najciteľnejšou stratou však zrejme bude, že od mája stiahli svoje weby zo systému aj denník Pravda a vydavateľstvo Trend. Králik vysvetlil, že zatiaľ sa nedá vyčísliť, aký úbytok predplatiteľov to prinesie, to bude možné až s väčším časovým odstupom.

Králik odmietol, že by to mohlo znamenať koniec Piana na Slovensku. „Môže sa javiť, že systém končí, keď vystúpia naraz dve médiá, čísla ale hovoria niečo iné. Z Hľadiska tržieb za predplatné dosahujeme v súčasnosti najlepšie výsledky v celej histórii,“ uviedol.

piano-3-roky-infografika-final-web-titulka

Králik naznačil, že ekonomiku systému zlepšil prístup vydavateľa denníka Sme, ktorý najnovšie na internete zamyká všetky autorské články svojich redaktorov. V systéme podľa neho ostávajú vydavatelia, ktorí dokážu aktívne pristupovať k predplatenému obsahu. „Opustiť systém sa naopak rozhodli vydavatelia, ktorých očakávania zrejme neboli naplnené, alebo uprednostnili iný model,“ vysvetlil.

Piano prechádza v tomto čase aj ďalšou zmenou, keď už celkom neplatí pôvodná filozofia, že za jeden poplatok čitateľ získa bránu k rôznym webom na internete. Vydavateľ denníka Sme ponúka od konca apríla čitateľom za nižší poplatok obsah vlastného webu a webu denníka Korzár.

Takto oklieštený balík funkčne a technologicky zabezpečuje Piano Media, vysvetlil Králik. Nemyslí si, že by produkt oslaboval systém ako celok. Podobný balík podľa neho prevádzkujú v susednom Poľsku pre tamojšieho najväčšieho vydavateľa.

piano-3-roky-infografika-final-web-svet

Predplatiteľom Piana jeho prevádzkovateľ včera v rozposlaných e-mailoch ďakuje, že podporujú tvorbu kvalitného obsahu. Podľa Králika ich systém výrazne prispel na Slovensku k tomu, že si čitatelia začínajú zvykať na fakt, že informácie na webe nie sú zadarmo. „V zahraničí je trend spoplatňovania webov citeľnejší, rovnaký vývoj však čaká aj Slovensko,“ predpovedá country manažér spoločnosti Piano Slovakia pre Slovensko.

 

Zdroj: TASR, Piano Media

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu