foto: FB/Sexistický kix

Verejnosť môže do hlasovania štvrtého ročníka anticeny posielať svoje nominácie už len do 10. októbra a prejaviť svoj postoj voči sexizmu v reklame.

Anticena Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje.

O anticene bude rozhodovať verejnosť a odborná porota počas októbra tohto roku a výsledky budú symbolicky vyhlásené niekoľko dní po Medzinárodnom dni odstránenia násilia na ženách, 28. novembra.

„V minulom roku sme zo strany verejnosti zaznamenali zvýšenie záujmu o možnosť verejne vyjadriť svoj odmietavý názor na sexistickú reklamu. Tretí ročník anticeny bol zatiaľ najúspešnejší, čo sa týka počtu nominovaných reklám i hlasov. Bolo nominovaných až 112 reklám, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu ročníku. Počas hlasovacej fázy za najsexistickejšiu z nich hlasovalo takmer 1400 ľudí, ktorí rozdali vyše 20 000 hlasov,“ zhodnotila minulý ročník Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Iniciatíva v predchádzajúcom ročníku priniesla zmenu v procese nominačnej fázy a zaviedla nominačný formulár s možnosťou označiť sexistické prvky, ktoré problematické reklamy obsahovali. Ukázalo sa, že 33 z nich obsahovalo rodové stereotypy, v 46 reklamách sa objavila sexualizácia, 26 reklám spredmetňovalo ženy alebo mužov, 17 reklám zobrazilo rozkúskované telá, 18 reklám použilo jazykový sexizmus, 2 reklamy implicitne zobrazili prvky násilia a v 18 reklamách sa objavil mýtus krásy.

„Medzi nominovanými reklamami v treťom ročníku sme zaznamenali aj také, ktoré neobsahovali prvky sexistickej reklamy tak, ako ich máme preddefinované pre nominovanie, no napriek tomu ich považujeme za sexistické a veľmi problematické. Ide najmä o reklamné kampane, ktoré zasahujú do reprodukčných práv žien. Dúfame, že podobné reklamy sa nestanú trendom,“ uviedla Diana Gregorová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Podľa jedného z členov poroty a ex-prezidenta Klubu reklamných agentúr Róberta Slováka verejnosť sexizmus vníma čoraz citlivejšie: „Mám dojem, že sa spoločnosť scitlivuje v témach sexizmu. Mnohí ľudia nominovali na anticenu aj iné ako prvoplánové zobrazovania nahoty v reklame, medzi nomináciami sa objavilo niekoľko reklám, ktoré využívali rodové stereotypy. Sexistický kix pomáha edukovať nielen odbornú, ale aj laickú verejnosť a to je skvelá správa,“ uzavrel. Na propagácii tretieho ročníka Sexistického kixu spolupracovala aj Slovákova bývalá agentúra Respect APP.

Vizuály ilustrujúce rôzne sexistické prvky prednedávnom získali hlavnú cenu súťaže kreativity v reklame – ZLATÁ PECKA a dostali sa aj do užšieho výberu na jednom z najprestížnejších reklamných festivalov na svete New York Festivals.

Uverejnil používateľ Respect APP Streda 10. apríla 2019

Uverejnil používateľ Respect APP Streda 10. apríla 2019

Uverejnil používateľ Respect APP Streda 10. apríla 2019

Uverejnil používateľ Respect APP Streda 10. apríla 2019

(ts)

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu