Boj s falošnými správami nie je taký jednoduchý. Potvrdzuje to aj analýza BuzzFeed News, podľa ktorej sa spoločnosti Facebook nedarí zamedziť šíreniu falošných správ na svojej platforme.

Analýza v skutočnosti zistila, že 50 najvirálnejších falošných správ z roku 2017 vyprodukovalo celkovo ešte viac zdieľaní, reakcií a pripomienok než 50 najväčších nezmyslov zverejnených v roku 2016.

Táto skutočnosť podľa BuzzFeed News vyzýva Facebook, aby do boja vniesla viac angažovanosti a našla lepšie spôsoby a opatrenia, ktoré skutočne zabránia šíreniu falošných informácií na jej platforme.

Po roku spolupráce s partnermi na kontrolu faktov, ako sú PolitiFact a Snopes je zrejmé, že Facebook zostáva aj naďalej domovom masívnych virálnych nezmyslov, tzv. fake news.

„Ak by ochrana, ktorú sme pridali na platformu v roku 2017, bola zavedená na začiatku roka, tento zoznam by bol kratší a angažovanosť by bola podstatne nižšia. Dnes sme efektívnejší pri zabraňovaní šírenia spravodajských podvodov, než sme boli kedykoľvek predtým. Nie je to dokonalé. V tejto oblasti je ešte veľa práce, ale zlepšujeme sa. V momente ako je hoax fakticky skontrolovaný, jeho distribúcia okamžite klesne o 80%,“ uviedla pre BuzzFeed News spoločnosť Facebook.

Podľa výsledkov analýzy 50 najvýznamnejších falošných príbehov z roku 2017 identifikovaných spoločnosťou BuzzFeed News vygenerovalo na sociálnej sieti Facebook v období medzi 1. januárom a 9. decembrom 2017 zhruba 23-miliónov zdieľaní, reakcií a komentárov.

Pre porovnanie 50 najvýznamnejších falošných správ identifikovaných spoločnosťou BuzzFeed News v roku 2016 vygenerovalo približne 21-miliónov interakcií v podobnom časovom intervale.

Facebook k týmto zisteniam pre BuzzFeed News uviedol, že pracuje na nových nástrojoch, ktoré túto situáciu určite zlepšia. Pracovný tím Tessi Lyonsovej, produktovej manažérky spoločnosti Facebook, ktorý pomáha sociálnej sieti v boji proti dezinformáciám, nedávno odovzdal nové produkty, ktoré budú dodatočnou posilou v tomto nebezpečnom fenoméne.

Spoločnosť BuzzFeed News použila pri svojom zisťovaní službu sociálnej analýzy BuzzSumo, na základe ktorej identifikovala najvýkonnejší obsah na Facebooku pochádzajúci zo 167 webových stránok, ktoré publikujú články s falošnými tvrdeniami.

Podľa údajov zo zverejneného grafu BuzzFeed News najviac falošných správ bolo v roku 2017 zverejnených v kategórii kriminalita, nasleduje politika a zdravotníctvo.

Najviac hoaxov v kategórii kriminalita, zverejňoval podľa analýzy portál World News Daily Report. Všetky tieto falošné články vytvorili spolu viac ako 2-milióny interakcií.

Aj keď spoločnosť Facebook vynaložila veľa úsilia na potlačenie zverejňovania falošných príbehov, v roku 2017 sa objavilo mnoho nových stránok publikujúcich podvodné a falošné príbehy.

Niektoré z týchto stránok boli novými projektmi od existujúcich vydavateľov falošných správ, iné boli novo spustené domény nových „hráčov“. Zo 167 stránok analyzovaných v roku 2017 bolo 119 stránok, ktoré v zozname z roku 2016 nefigurovali, čiže boli úplne nové.

V analýze BuzzFeed News sa napríklad uvádza, že vlastníkom 11-tich webových stránok, ktoré zverejňujú falošný obsah je Nicolas Gouriou, ktorý by mal ppochádzať z Belgicka.

Prvý web založil v roku 2015 a teraz ho prevádzkuje vo viacerých jazykoch. V zozname 50-tich najväčších hoaxov BuzzFeed News má až 5 článkov, z toho jeden bol v angličtine, tri v španielčine a jeden vo francúzštine.

V súvislosti s danými zisteniami oslovil BuzzFeed News aj Aarona Sharockmana, výkonného riaditeľa spoločnosti PolitiFact, ktorý verí, že v roku 2018 sa situácia v oblasti šírenia falošného obsahu na sociálnej sieti Facebook zlepší.

„Myslím, že odvtedy ako sme začali pracovať s Facebookom sme sa naučili veľa a tiež sme urobili veľký pokrok, ale nemyslím si, že by ktokoľvek mohol povedal, že nástroj je dokonalý. Je dôležité mať na pamäti, že sme nástroj „fact check“ spustili len päť týždňov po voľbách, takže sa v podstate učíme chodiť, rozprávať a „žuť žuvačku v rovnakom čase“. Kontrola faktov funguje, pomáhame ľuďom na Facebooku pochopiť, čo je pravdivé, čo je zavádzajúce, falošné alebo propagandistické. Vidím to len ako pozitívny vývoj,“ napísal v e-mailovej komunikácii pre BuzzFeed News Aaron Sharockman.

Samozrejme, Facebook musí do tejto problematiky zapracovať omnoho viac opatrení, keďže na úrovni jednotlivých vlád, sa začína presadzovať názor, podľa ktorého by mali technologické giganty ako Facebook či Google čeliť miliónovým pokutám a dokonca vyvodzovaniu osobnej zodpovednosti, pri nedostatočnej činnosti súvisiacej s odstraňovaním nenávistného, falošného a kriminálneho obsahu.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu