Prvá nová obojsmerná električka sa už niekoľko mesiacov nachádza vo vozovni Jurajov Dvor. Ako nový typ dráhového vozidla podlieha procesu homologizácie a už v apríli bude slúžiť cestujúcim.

SONY DSC

Vďaka projektu DPB, Obnova vozového parku električiek v Bratislave, pribudne do hlavného mesta počas rokov 2015 a 2016 s využitím opcie až 60 nových električiek. „Je to vôbec po prvýkrát v histórii, čo sa na nákup nových vozidiel MHD využili finančné prostriedky z eurofondov. Bratislavčania tak konečne budú môcť cestovať verejnou dopravou na úrovni európskeho štandardu,“ vyjadril sa generálny riaditeľ DPB, a.s. Ing. Ľubomír Belfi.

V rámci Operačného programu Doprava 2007-2013 DPB nakúpi celkom 45 električiek za 115,3  mil. EUR, z toho kohézny fond predstavuje 93,1 mil. EUR, pričom zmluva o NFP bola podpísaná: 19.9.2013, dodatok č. 1: 20.8.2014.

Skúšky sú predpísané schvaľovacím orgánom, ktorým je v tomto prípade Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Skúšajú sa všetky základné funkcie vozidla, brzdy, elektrické zariadenia, jazdy zvýšenou rýchlosťou, skúšky spriahovania s ostatnými vozidlami. Všetky tieto skúšky majú preukázať, či je vozidlo spôsobilé bezpečnej prevádzky s cestujúcimi po Bratislave. Výsledky všetkých skúšok následne Dopravný podnik predloží ministerstvu, ktoré rozhodne o schválení typu.

Následne sa bude konať schválenie prevádzky vozidla s cestujúcimi a tým sa začne oficiálne prevádzka na linkách Dopravného podniku Bratislava. Približne začiatkom apríla by mali byť všetky skúšky hotové a mala by sa začať takzvaná skúšobná prevádzka s cestujúcimi. Električka musí najazdiť 10-tisíc kilometrov, z toho polovica je so záťažou a polovica bez záťaže.

Už v marci do Bratislavy pribudne ďalších asi šesť kusov obojsmerných električiek, v apríli prídu prvé jednosmerné. Do októbra by malo po Bratislave jazdiť 40 nových vozidiel a zvyšok spoločnosť Škoda Transportation, a.s. dodá v roku 2016. Dňa 6. novembra 2014 sa na námestí Ľ. Štúra uskutočnila premiéra prvej obojsmernej električky ForCity Plus, preto sme vyspovedali jednu z prvých zaškolených vodičiek, ako zvládla teoretickú aj praktickú prípravu.

Zhovárali sme sa s vodičkou Máriou Bajzíkovou:

Boli ste vlastne prvou vodičkou, ktorá absolvovala slávnostnú premiéru novej obojsmernej električky.
Bol to nepochybne pocit zodpovednosti…

Vodiči si novú obojsmernú električku v Bratislave chvália - Maria Bajzikova
Mária Bajzíková

Zodpovednosť je pri každom jednom vozidle. Túto prácu treba brať veľmi zodpovedne a ja ju aj tak beriem.

Ako ste sa pripravovali na prvú jazdu?

Spravili nám školenia, skúšali sme jazdiť a pripravili sme sa na všetko do posledného detailu. V takýchto prípadoch nemôžete nič zanedbať.

Ako by ste zhodnotili jazdné vlastnosti tejto obojsmernej električky?

Je perfektná. Je tichá a tlačidlá pre vodičov sú vynikajúce preto, že sú po ruke a vodič nie je ničím rušený ani osvetlený.

Stretli ste sa aj s momentom, ktorý vás počas školení a skúšobných jázd zaskočil?

Prekvapila ma vybavenosť električky. Oproti starším vozidlám je to moderná električka, ktorá má vysoký komfort.

Koľko skúšobných jázd ste už absolvovali?

Pred premiérou som ju skúšala tri dni a potom aj vo vozovni.

Má vodič v takejto električke komfort?

Vodič nemusí do ničoho zasahovať – sú tam autorádiá aj chladničky, takže si tam vodič pohodlne môže dať pitie aj stravu. Sedadlá sú tiež vynikajúce, máme tam aj vyhrievanie čelných skiel, čo je významný bezpečnostný prvok, oceňujem aj kamerový systém.

Ak to môžete zhodnotiť, čo prinesú nové električky cestujúcej verejnosti?

Cestujúcim prinesú pohodlie a hlavne sú to kapacitnejšie vozidlá, ktoré prepravia omnoho viac ľudí ako staršie električky. Obojsmerná električka je výhodná aj tým, že nie je pre ňu potrebné obratisko.

Dopravný podnik Bratislava

Ďalšie správy z blogu Dopravného podniku Bratislava môžete nájsť > TU

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu