Prvým produktom, ktorý bol umiestnený vo filme, nebola žiadna drahá limuzína či IT značka, ale obyčajné lentilky.

Marketingové pôsobenie nás už neovplyvňuje len počas oficiálnych reklamných prestávok, ale aj priamo vo filme. Ide o formu skrytej reklamy, ktorá je definovaná ako umiestňovanie produktov alebo product placement.

Na začiatku bol E. T.

Možno sa vám nebude chcieť veriť, ale prvým produktom, ktorý bol umiestnený vo filme, nebola žiadna drahá limuzína či IT značka, ale obyčajné lentilky. V roku 1982 sa objavili cukríky Reese´s Pieces vo filme E. T. Mimozemšťan, keď prostredníctvom nich pozemšťan nadviazal vzťah s mimozemskou civilizáciou. Výsledok skrytej reklamy bol nad očakávania. Počas nasledujúceho roka vzrástol obrat z predaja tejto maškrty o dve tretiny. Pôvodne oslovená konkurenčná firma M&M mohla právom ľutovať, že účinky product placementu podcenila.

Nie je Bond ako Bond

V súčasnosti si niektoré filmy bez umiestňovania produktov už ani nevieme predstaviť, pretože dotvárajú imidž hlavného hrdinu. Typickým príkladom je agent 007, James Bond. Vo filme Skyfall, ktorý prednedávnom obletel filmové plátna, sa Daniel Craig vozil na  legendárnom Aston Martin DB5, používal laptop značky Sony Vaio a nosil oblečenie značky Tom Ford spolu s hodinkami Seamaster Omega. Priznajme si, že Bond bez piva Heineken a Macallan whisky akosi prestáva byť agentom 007.

Kandidát nie je výnimka

Umiestňovanie produktov v slovenských filmov je ešte len v začiatkoch. Pri návšteve kina som si však všimla product placement i v československej filmovej novinke Kandidát. Snímka zobrazuje prostredie prestížnej reklamnej agentúry, ktorej majiteľom je Adam Lambert.

K nadštandardne zarábajúcim pracovníkom reklamného priemyslu neodmysliteľne patria značky Aplle a Samsung. O tom nemožno diskutovať. Ak ma oko neklame, šéf reklamnej agentúry Adam Lambert má vo svojom šatníku výlučne luxusné košele značky 7Camicie. Keby filmové plátno prenášalo aj vôňu, iste by sa dal identifikovať i drahý parfém tohto reklamného mága, ktorý si na vkus rozhodne potrpí.

Milo ma však prekvapilo, že na Lambertovom pracovnom stole nechýbali ani sušienky Hit. Týmto počinom filmových tvorcov sa rozhodne stávajú trendy, pretože takouto reklamou sa nemôžu pochváliť ani módne vychytené sušienky Oreo. Čo sa týka potravinových reťazcov, vo filme sa objavila pokrčená igelitka žlto-červenej farebnej kombinácie. Usudzujete správne, ide o Billu. Herci sa ocitli taktiež v McDonalde. Scéna bola nakrútená v jednej z petržalských prevádzok, ktorú som spoznala na základe vlastnej skúsenosti. Mojej pozornosti neunikol ani výber televíznej stanice, ktorú tvorcovia zaradili do filmovej koncepcie. Komerčnejšou a vhodnejšou pre reklamné prostredie nemohla byť iná než TV JOJ.

Umiestnených produktov je vo filme oveľa viac, no ich odhalenie nechávam na vás…

Miroslava Krejčiová,
1.ročník mgr.


Článok bol publikovaný v internetovom magazíne študentov Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave – www.webjournal.sk

Webjournal.sk, internetový magazín študentov Katedry žurnalistiky FiF UK v Bratislave vznikol počas zimného semestra akademického roka 2006/2007 a pripravujú ho študenti 1. –3. ročníka bakalárskeho a 1. ročníka magisterského štúdia KŽ FiF UK v rámci kurzov –Mediálny ateliér a Kreatívne štúdio –  tlač a internet, a to pod vedením odbornej asistentky Mgr. Evy Bachletovej, PhD.

Webjournal.sk nadväzuje na tradíciu internetových magazínov KŽ FiF UK – Naše slová a Zetko. Je priestorom pre publikovanie príspevkov študentov KŽ FiF UK, čím vytvára príležitosť pre ich tvorivú realizáciu a reflexiu.

 

Ilustračná titulková fotografia hore:
Nový roadster BMW Z4 – výber fotografie redakciou masmediálne.info spočíval v premostení s BMW Z3, na ktorom jazdil James Bond v časti Golden Eye. A samozrejme autá BMW z inej modelovej rady využíval tiež pravidelne. Viac informácií o jeho autách si môžete pozrieť > TU

 Zdroj foto BMW Z4 – BMW Group Slovakia

REKLAMAadv.: