Spôsob, akým YouTube šíri videá na svojej platforme, môže z tejto špecifickej sociálnej siete urobiť najsilnejší radikalizačný prostriedok 21. storočia.

“Počas prezidentskej kampane USA v roku 2016 som sledovala videoklipy Donalda Trumpa, ktoré zhromažďoval na svojom YouTube. Písala som článok o jeho verejnom vyhlásení pre svoju volebnú základňu a chcela som si potvrdiť niekoľko citátov. Čoskoro som si všimla niečo zvláštne. Služba YouTube mi začala odporúčať videonahrávky s automatickým prehrávaním, ktoré sa zaoberali radikálnou témou “white supremacy”, ktorá zastáva názor, že biela rasa je nadradená, ďalej témy s popieraním holokaustu a iný rušivý obsah,” uviedla pre The New York Times Zeynep Tufekci, externá redaktorka denníka.

Keďže redaktorka bola prirodzene zvedavá pustila sa do experimentu. Vytvorila si ďalší účet na YouTube a začala sledovať videá Hillary Clintonovej a Bernie Sandersovej a čakala, aký ďalší obsah jej algoritmus YouTube odporučí.

Už po chvíli jej YouTube ponúkol videá na témy ľavicových konšpirácií, vrátane argumentov o existencii tajných vládnych agentúr a obvinení, že vláda Spojených štátov bola za útokmi, ktoré sa udiali 11. septembra.

Podobne ako pri videách Donalda Trumpa, YouTube jej odporúčal obsah, ktorý bol čoraz extrémnejší ako mainstreamové politické videá, ktoré sama od seba na úplnom začiatku vyhľadávala.

Zeynep Tufekci pokračovala v experimente ďalej a skúsila to aj s nepolitickými témami. Fungovalo to rovnako. Videá o vegetariánstve viedli k videám o veganizme. Videá o joggingu viedli k videám o behu na ultramaratónoch.

Tento spôsob distribúcie obsahu, ktorý realizuje YouTube naznačuje, že umelá inteligencia je tesne naviazaná na obchodný model spoločnosti Google, ktorá je vlastníkom YouTube.

“Čo udržuje ľudí, aby na YouTube trávili viac času? Zdá sa, že algoritmus YouTube dospel k záveru, že ľudí priťahuje obsah, ktorý je extrémnejší než ten, s ktorým na YouTube sami začali, respektíve dospel k záveru, že všeobecne je pre ľudí extrémnejší obsah zaujímavejší,” uviedla pre The New York Times Zeynep Tufekci, externá redaktorka denníka.

Zaujímavú výpoved v tejto veci zverejnil pre The New York Times bývalý zamestnanec YouTube, Guillaume Chaslot.

Guillaume Chaslot pracoval na odporúčacom algoritme, ktorý používa spoločnosť YouTube. Upozorňoval spoločnosť na nebezpečenstvá vyplývajúce z taktiky, ktorá sa používa na to, aby používatelia strávili viac času na platforme.

Spoločnosť Google ho vyhodila v roku 2013 s odvolaním sa na jeho neuspokojivý pracovný výkon. On, ale tvrdí, že skutočným dôvodom bolo, že sa príliš veľmi snažil o zmeny v tom, ako spoločnosť používa tento algoritmus.

Aj Wall Street Journal zrealizoval preskúmanie obsahu YouTube.

Zistil, že služba YouTube často „posúvala” používateľom, ktorí sledovali relatívne bežné spravodajské zdroje, videá s extrémistickým obsahom. Napríklad, ak používateľ hľadal informácie o očkovacej látke proti chrípke, YouTube mu odporučil videá s proti očkovacími konšpiráciami.

Je vysoko pravdepodobné, že odporúčací algoritmus YouTube pracuje tak, aby udržal používateľov na platforme prostredníctvom takzvaného “zápalového” obsahu.

“To, čoho sme svedkami, možno nazvať ako algoritmové vykorisťovanie prirodzenej ľudskej túžby “nazrieť za oponu“, čiže hlbšie sa ponoriť do niečoho, čo nás upútalo. Postupným klikaním prechádzame vzrušujúcim pocitom odkrývania ďalších tajomstiev a hlbších právd. YouTube vedie divákov do bezodnej diery extrémizmu, zatiaľ čo spoločnosť Google zvyšuje predaj reklamy,” uvádza v článku pre The New York Times Zeynep Tufekci, externá redaktorka denníka.

Situácia sa javí obzvlášť nebezpečná vzhľadom na to, koľko ľudí a najmä mladých ľudí, sa obracia na informačnú službu YouTube. Podľa Zeynep Tufekci je nutné zabrániť spoločnosti Google, aby prostredníctvom radikálnych videí na YouTube zarábala peniaze a šírila medzi spoločnosť dezinformácie.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu