Slovenským rádiám sa vlani nepodarilo nadviazať na rast reklamných príjmov z predošlého roka. Monitoring reklamných výdavkov spoločnosti TNS Slovakia ukázal, že celkový objem investícii do reklamy v šestici celoštátnych rádií klesol v roku 2013 o takmer 4,5 percenta na úroveň z roku 2011.

Pokles sa však netýkal všetkých rádií. Rast reklamy vlani zaznamenalo Rádio Expres (0,8 percenta) a verejnoprávne Slovensko 1 (3,8 percenta).

Menej na reklame, naopak, zarobilo Fun Rádio (- 4,8 percenta), Rádio Jemné melódie (- 6,1 percenta), Rádio Európa 2 (- 6,3 percenta). Najväčší prepad zaznamenalo Rádio Viva (-17,5 percenta), ktoré pred koncom roka 2013 ukončilo svoju prevádzku.

Takýto vývoj nezmenil poradie úspešnosti jednotlivých rádií v získavaní reklamy. Jana Tibenská z TNS Slovakia vysvetlila, že toto poradie sa nemení už štyri roky.

Aj vlani malo najväčší objem reklamy rádio Expres, ktoré získalo 26,5 milióna eur. Objem reklamy vo Fun rádiu činil 19,7 mil. eur, v rádiu Viva 12,9 milióna eur, v rádiu Jemné melódie 8,9 milióna eur, v Rádiu Slovensko 7,4 milióna eur a v rádiu Európa 2: 5,6 milióna eur.

Agentúra upozornila, že aj napriek poklesu oficiálnych výdavkov do reklamy sa celková dĺžka reklamného času využitého v prospech reklamy v roku 2013 udržala na takmer rovnakej úrovni. Počet odvysielaných reklamných spotov však klesol medziročne o osem percent.

„Z uvedených informácií vyplýva, že sa odvysielalo v rádiách menej spotov, avšak s dlhšou stopážou,“ skonštatovala Tibenská. Doplnila, že najviac reklamy rádiá tradične vysielajú v posledné dva pracovné dni týždňa – vo štvrtok a v piatok. Zdôvodnila to tým, že ide o dni, keď ľudia zvyčajne cestujú na víkend domov, za najbližšími. „Najmenej reklám v rádiu sa odvysielalo v nedeľu,“ dodala Tibenská.

Agentúra si tiež všimla, že najviac reklamy rádiá odvysielali vo štvrtok 12. decembra 2013, keď na šiestich monitorovaných staniciach zaznamenala celkom 1540 reklamných spotov.

Najdlhší reklamný blog potom odvysielalo Funrádio v piatok 21. júna 2013 v podvečer o 17.45 h. „Bolo v ňom odvysielaných 13 reklamných spotov a trval takmer 5 minút,“ uviedla Tibenská.

Najlepšie sa v rádiách darilo reklame na autá (celkový objem 5,3 milióna eur), nasleduje propagácia časopisov (3,6 milióna eur) a podpora predaja supermarketov (3,1 milióna eur).

Najväčším inzerentom v rádiách bolo vlani vydavateľstvo 7 plus s výdavkami 2,05 milióna eur.

V rebríčku 15 najväčších zadávateľov reklamy v rádiách sa umiestnili až štyri automobilky v poradí Citroën Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia a Peugeot Slovakia.

Do rebríčka sa dostali traja noví zadávatelia reklamy: Slovak telekom, Shell a Electro World.

TNS Slovakia  zdôraznila, že monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie.

 

Zdroj: TASR, autor ilustračnej titulkovej fotokoláže: Marián Luha, masmediálne.info

REKLAMAadv.: