Dánsky vysielateľ TV Midtvest v januári 2018 zrealizoval zaujímavý test, na základe ktorého začal meniť proces zverejňovania svojich príspevkov na sociálnej sieti Facebook.
Regionálna dánska spravodajská agentúra TV Midvest, ktorá získala približne 40% svojej referovanej návštevnosti práve zo sociálnej siete Facebook, spustila začiatkom roka testovanie ako súčasť dlhodobého plánu, ktorým sa chce oddeliť od platformy sociálnej siete. Informáciu zverejnil digiday.com.
Testovanie v rámci, ktorého vysielateľ nezverejňoval svoje príspevky na sociálnej sieti, prebiehalo od 16. do 30. januára 2018 na lineárnom televíznom kanáli TV Midvest.
Samozrejme, vysielateľ očakával pokles návštevnosti. Výsledok testovania bol nakoniec 27% pokles návštevnosti webových stránok, 20% pokles relácií a 10% pokles v zobrazeniach webovej stránky.
Na druhej strane, testovanie prinieslo iné zaujímavé zistenia. Čitatelia, ktorí zostali verní čítaniu článkov na webových stránkach vysielateľa strávili v priemere o 42% viac času priamo na otvorených článkoch a čítali o 12% viac stránok na jednu reláciu ako pred testom.
Ak sa články nezverejňujú na sociálnej sieti, čitatelia ich na originálnom webe prečítajú viac. Napríklad vysielateľ uverejňoval denne deväť až šestnásť článkov či videí na Facebooku a obvykle to bol jeden konkrétny článok, ktorý vyvolal veľký záujem na Facebooku a spôsobil obrovský nárast návštevnosti.
Keď vysielateľ prestal odosielať príspevky na Facebook, návštevnosť bola rovnomernejšie distribuovaná pri každej osobe, ktorá prečítala približne tri až štyri príbehy.
„Očakávala som oveľa väčší celkový pokles návštevnosti, keď prestaneme publikovať príspevky na Facebooku. Zvykli sme si, že návštevnosť je nestabilná. Ale keď sme prerušili návštevnosť z Facebooku, naša celková návštevnosť sa stala neuveriteľne stabilnou,“ povedala pre digiday.com Nadia Nikolajeva, riaditeľka digitálneho televízneho vysielania v TV Midtvest.
Súčasťou testu bola tiež dohoda so štyrmi ľuďmi z radov verejnosti, teda s jedným študentom, s jedným politikom, s jedným podnikateľom a s jedným realitným riaditeľom, v rámci, ktorej mali prestať používať Facebook na rovnaké dvojtýždňové obdobie.
Cieľom bolo zistiť, akým spôsobom sa dostávali k správam, keď nepoužívali Facebook. Počas dvojtýždňového obdobia tím TV Midtvest publikoval rozhovory so štyrmi testovanými subjektmi o svojich skúsenostiach.
Tieto subjekty uviedli, že sa cítia viac informovaní, keď sa obmedzujú na získanie správ z rešpektovaných zdrojov vydavateľov. Jediné čo zmeškali, bola interakcia s ostatnými používateľmi na Facebooku.
Verejnoprávny regionálny vysielateľ TV Midtvest sa nemusí obávať nedostatku zarábania peňazí z Facebooku. Nie je od nich závislý. Aj napriek tomu, bol Facebook životne dôležitým „motorom“ návštevnosti.
Televízia Midtvest začala na Facebooku zverejňovať príspevky opäť. Keďže spoločnosť Facebook oznámila v januári 2018, že v informačnom kanáli plánuje propagovať príbehy, ktoré používatelia zdieľajú alebo sa s nimi zaoberajú, dánsky vysielateľ bude zatiaľ aj naďalej publikovať svoje príspevky na sociálnej sieti.
„Je to ako spoliehanie sa na auto, ktoré nie vždy naštartuje. Nikto by nepodnikal s takým nespoľahlivým faktorom a ja nemôžem míňať peniaze na sponzorované príspevky. Takže toto nie je platforma pre mňa,“ pre digiday.com konštatovala Nikolajeva.
TV Midvest, preto neprestane pracovať aj na spôsoboch podporovania rovnakej angažovanosti na svojich vlastných platformách. Plánom je znížiť závislosť na sociálnej platforme, pretože po dôkladnejšej analýze vyplynulo, že to nie je optimálny spôsob interakcie s čitateľom.